شماره ۲۰۰۱ | ۱۳۹۹ شنبه ۷ تير
صفحه را ببند
روزنامه شهروند، هیچ‌وقت منفی نبود

حسین ایمانی جاجرمی جامعه‌شناس شهری

من هیچ‌گاه روزنامه شهروند را با دیدگاه نقادانه دنبال نکردم. در میان تمام صفحات بیش از همه شهرونگ را دنبال می‌کنم و به نظرم ایده بسیار موفقی دارد. به گمان من روزنامه شهروند مانند روزنامه همشهری در دهه هفتاد است با همان تازگی و همان ویژگی‌های منحصربه‌فردی که روزنامه همشهری در آن روزها داشت. در روزهایی که روزنامه‌ها در حال رفتن به محاق بودند و بیشتر شبکه‌های مجازی جایگزین رسانه‌های کاغذی شده بودند، روزنامه شهروند در دهه نود با سبک و سیاقی متفاوت متولد شد. تصور می‌کنم که روزنامه شهروند با اینکه وابسته به یک نهاد عمومی هم است، با این حال روزنامه موفقی بوده است. نکته مثبت دیگری که روزنامه شهروند دارد، نگاه غیرمنفی‌‌اش نسبت به مسائل مختلف است.  برخی روزنامه‌ها آن‌قدر انرژی منفی دارند که شما اصلا تمایل ندارید آنها را مطالعه کنید؛ اما روزنامه شهروند به نوعی شما را دعوت می‌کند که آن را مطالعه و با آن ارتباط برقرار کنید؛ به دلیل اینکه هیچ‌گاه تیره نبوده است.
توصیه می‌کنم که این مسیر را با همین انرژی ادامه دهید. این خلاقیت و نوآوری را امتداد دهید. ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که فیک‌نیوز بیداد می‌کند. مردم هم معمولا سواد رسانه‌ای بالایی ندارند و عموما اخبار غلط و ناصحیح را منتشر می‌کنند و متوجه غلط‌بودن آن نمی‌شوند. به گمان من مردم امروز بیش از گذشته با جهل روبه‌رو هستند؛ جهلی که قالب زیبایی دارد اما می‌تواند به آنها صدمه بزند و موجب خسارات‌ دوچندانی شود. بنابراین برخلاف تصور عموم افراد اکنون زمان بروز و ظهور روزنامه‌نگاری است. اکنون که زمان رقابت رسانه‌های متعدد است. روزنامه‌ها اکنون باید خودِ اصیل‌شان را نشان دهند. اگر این اتفاق محقق شود، معیار ما برای تمییز اخبار درست از غلط، روزنامه‌ها خواهد بود. روزنامه شهروند هم به‌ عنوان یک بحث استراتژیک باید به دنبال چنین مسأله‌ای باشد؛ محلی باشد که تنها اخبار صحیح را بتوان در آن جست‌وجو کرد.
نگرانی من درباره روزنامه شهروند، وابستگی‌اش به ارگان هلال‌ احمر است. من نگرانم که این وابستگی استقلال را از کار روزنامه‌نگار بگیرد. البته هلال‌ احمر هم یک جمعیت خیریه مردمی است و به نظر می‌رسد مشکلی در این‌باره وجود نداشته باشد.
معمولا روزنامه‌هایی که وابسته به دستگاه رسمی و دولتی هستند، ممکن است در ورطه تمجید و تعریف بیفتند یا از نوشتن درباره بعضی مسائل بترسند و ریسک نکنند. من توصیه می‌کنم که مسئولان روزنامه شهروند و حتی ارگان هلال ‌احمر نترسند و این ریسک را به جان بخرند.


تعداد بازدید :  319