شماره ۲۰۰۲ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير
صفحه را ببند
پایان شورای عالی اصلاح‌طلبان؟
روز گذشته استعفای محمدرضا عارف از شورای عالی اصلاحات منتشر شد

محمدرضا عارف پس از حدود پنج ‌سال از ریاست شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان استعفا کرد. هر چند آن‌گونه که مشاور رسانه‌ای عارف می‌گوید این استعفا چهار ماه پیش انجام شده و تا کنون رسانه‌ای نشده بود. علیرضا خامسیان در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره استعفای محمدرضا عارف و اینکه چرا تاکنون در این‌باره خبری منتشر نشده بود گفته «در اسفند ماه ‌سال گذشته، عارف نامه‌ای را خطاب به داود محمدی، دبیرکل انجمن اسلامی معلمان، نوشت و از سمت خود در شورای عالی سیاست‌گذاری کناره‌گیری کرد. این موضوع به اسفندماه بازمی‌گردد.» او در پاسخ به این سوال که چرا استعفای عارف با تأخیر رسانه‌ای شده است، نیز افزود: «محمدی قرار بود در اولین جلسه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات این موضوع را مطرح کند؛ چون اساس تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بود.»
آنچه با وجود این مباحث محل تأمل و بررسی است، عملکرد عارف در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و البته رأس فراکسیون امید است. پیش از عارف هم موسوی لاری، نائب‌رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با انتشار نامه‌ای خطاب به محمدرضا عارف از سمت خود در این شورا استعفا کرد. هر چند موسوی لاری علت اصلی استعفای خود را کسالت و مشکلات جسمانی اعلام کرده است، اما بخش پایانی استعفانامه او درباره علل این استعفا کمی ایجاد تشکیک می‌کند؛ آنجا که موسوی لاری ضمن اشاره تلویحی به شکست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی از لزوم بازنگری در ساختارها و سازوکارهای اجماعی اصلاح‌طلبان به‌منظور ایفای نقش بهتر و مناسب‌تر و روزآمدکردن چگونگی حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 سخن می‌گوید. همین بخش از نامه موسوی لاری بود که موجب شد ارگان رسمی حزب کارگزاران سازندگی که از پیش از انتخابات مجلس بارها از عملکرد شورای سیاست‌گذاری و رئیس آن انتقاد کرده و درباره لزوم بازنگری در ساختار این شورا به‌عنوان نهاد تصمیم‌ساز و بالادستی در جریان اصلاحات سخن گفته بود، سازندگی با پرداختن به این نامه، آن را به‌عنوان آغازی بر بروز تغییرات ساختاری در شورای سیاست‌گذاری و متعاقب آن پررنگ‌شدن نقش احزاب اصلاح‌طلب در این شورا قلمداد کند.
هرچند انتقاد از عملکرد شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به ریاست عارف از ‌سال 97 آغاز شده است. در مرداد ‌سال 97 صد نفر از جوانان اصلاح‌طلب در نامه‌ای به رهبر اصلاح‌طلبان از روند شورای عالی سیاست‌گذاری انتقاد کردند. در بخشی از نامه آنها آمده بود: «امضاکنندگان این نامه پیشنهاد می‌کنند که در جریان شکل‌گیری دور جدید شورای‌ عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با به عضویت درآوردن چهره‌های ملی و امتحان پس‌داده که نماد اصلاح‌طلبی‌اند و سپردن مدیریت این شورا به یکی از شخصیت‌‌‌‌‌های مقاوم و ملی نخست از گسترش احساس تقلیل اصلاح‌طلبی به محافظه‌کاری پیشگیری شود.» نامه‌ای که انتقاد اصلی‌اش به محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری، بود. حالا پس از دو سال محمدرضا عارف از ریاست مهم‌ترین نهاد تصمیم‌گیری اصلاح‌طلبان کنار رفته و باید دید اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ‌سال آینده چه راهی در پیش می‌گیرند. هر چند آن‌گونه که علی صوفی از اعضای شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفته خود عارف هم «تصمیم جدی برای حضور در عرصه انتخابات ‌سال ۱۴۰۰» دارد.

 


تعداد بازدید :  334