شماره ۲۰۰۲ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير
صفحه را ببند
کار ترامپ هنوز تمام نشده است

بیل بارو  روزنامه‌نگار

پرزیدنت ترامپ وارد چهار ماهه پایانی دوره ریاست‌جمهوری خود شده است. دوره‌ای که انتهای آن با بحران کرونا، آمار شدید بیکاری و اعتراضات به نژادپرستی مواجه شده است. جو بایدن رقیب دموکرات او در نظرسنجی‌ها به‌سرعت در حال جلورفتن است و یکسری از نظرسنجی‌های ملی حاکی از موانع زیادی برای انتخاب مجدد ترامپ است اما هنوز زود است که در مورد نتایج قطعی انتخابات حرف بزنیم.
بایدن و طرفدارانش این سیگنال را به دموکرات‌ها می‌دهند که از این پیشروی خیلی مغرور نشوند. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و گرتچن وایتمر، فرماندار میشیگان اصرار دارند که اتفاقات زیادی وجود دارد که نتیجه را تا روز انتخابات تغییر می‌دهد و از همین رو حزب دموکرات باید در مقابل ترامپ بسیار هوشیار باشد؛ کسی که در مواجهه با دشمنان سیاسی‌اش هیچ حد و مرزی  نمی‌شناسد.
وایتمر می‌گوید: «ما به خوبی می‌دانیم که آنچه اکنون که 5 ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، فکر می‌کنیم ممکن است رخ دهد می‌تواند کاملا متفاوت از آن چیزی باشد که در روز انتخابات رخ می‌دهد.»
میشیگان یکی از ایالات میانی است که ترامپ با اختلاف اندکی در‌ سال 2016 آرای الکترال آن را از آنِ خود کرد؛ گر چه آرای مردمی کمتری را کسب کرده بود. سایر دموکرات‌ها هم در کشور می‌گویند که نباید قدرت حامیان رئیس‌جمهوری را دست‌کم گرفت.
اوباما نیز پیشتر در هفته اول جمع‌آوری کمک‌های مالی در دیدار با بایدن بر این نکته تأکید کرده بود.
اوباما خطاب به هزاران حامی مالی که به حزب دموکرات کمک کرده بودند، به صورت آنلاین گفت: «ما نباید از خودراضی یا کوته‌نظر باشیم و گمان کنیم که واضح است رئیس‌جمهوری نتوانسته کار خود را به خوبی انجام دهد (و رأی نخواهد آورد). او یک بار پیروز شده و ما می‌دانیم که چگونه این کار را کرد.»
دموکرات‌ها اگر می‌خواهند پیروز شوند باید بسیار هوشیار باشند. چهار ‌سال پیش هیلاری کلینتون در نظرسنجی‌های انتخاباتی در میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا و حتی در سراسر کشور پیشتاز بود. اینها ایالاتی بودند که درنهایت می‌توانستند باعث شکست ترامپ شوند. اما در هفته‌های پایانی پیش از انتخابات جمهوری‌خواهان با اتحاد و ائتلاف حول محور نامزد خود یعنی ترامپ توانستند باعث پیروزی او شوند.
ترامپ حالا می‌خواهد بار دیگر در انتخابات پیروز شود. او که پیشتر در ‌سال 2016 در مورد «انتخابات تقلبی» هشدار داده بود، حالا بدون ارایه هیچ مدرکی می‌گوید که انتخابات پاییز «فاسدترین انتخابات تاریخ» آمریکا خواهد بود.
بسیاری از جمهوری‌خواهان در مورد تغییر نظرسنجی‌ها و صعود بایدن در اذهان عمومی سکوت کرده‌اند، اما برخی هم خود را این‌گونه دلداری داده و می‌گویند که این توقف به همان دلایلی است که پیشتر باعث توقف دموکرات‌ها در نظرسنجی‌ها شده بود.با این حال شرایط هنوز شبیه سال 2016 نشده است. چهار ‌سال پیش ترامپ از این موضوع که هیلاری کلینتون در میان بدنه جامعه بدنام بود، استفاده کرد و پیروز شد. او همچنین به‌ عنوان نامزدی که برای بار نخست در انتخابات شرکت می‌کند، به راحتی توانست نفاق‌افکنی کند؛ اما دیگر نمی‌تواند؛ زیرا خیلی سخت است که شما از درون کاخ سفید به سیستم حکمرانی یک کشور اعتراض کنید.در حال حاضر نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد که نظر مردمی نسبت به تأیید عملکرد ترامپ در این ماه حدود 39‌درصد بوده است که وضعیتی خطرناک برای او است. از زمان جنگ جهانی دوم، هیچ نامزدی نتوانسته رئیس‌جمهوری شود؛ مگر آنکه این عدد برای او بیش از 45‌درصد بوده باشد؛ جز هری ترومن که در ‌سال 1948 با 40‌درصد تأیید عملکردش از سوی مردم پیروز شد. اما ترامپ قبلا هم نشان داده که می‌تواند نمونه‌ها را نقض کرده و برخلاف پیش‌بینی همه نظرسنجی‌ها پیروز انتخابات شود.
منبع: آسوشیتدپرس


تعداد بازدید :  255