شماره ۲۰۰۲ | ۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير
صفحه را ببند
ما مردمِ اجاره‌نشین در پشت‌بام

وحید میرزایی طـــنــزنـویــس

همان‌طور که می‌دانید یکی از الطاف مسئولان به ما مردم این است که بستری را فراهم کرده‌اند که مردم بتوانند با پول خودشان خانه بخرند و مسکن خود را تأمین کنند. نه فقط مسکن که اساسا مردم هر کاری می‌کنند از تأمین مایحتاج زندگی تا نفس کشیدن و راه رفتن، به خاطر وجود مسئولان است. اصلا همین که هستند قوت قلب و انگیزه فعالیت‌های مردمند. اما متاسفانه برخی از مردم هنوز طوری برخورد می‌کنند که انگار وظیفه مسئولان خدمت به مردم است. خیر، آقا! اگر هم مسئولان کاری می‌کنند صرفا لطف است و مرام و معرفت به خرج می‌دهند. وگرنه آدم باید یک جایش درد بکند که به خاطر حقوق، صبح تا شب بنشیند و تورم را مهارکند یا مشکل بیکاری را حل کند. به‌عنوان مثال وزیر مسکن چند روز پیش با غم و اندوهی که در چشمانش موج می‌زد، گفت: «از افزایش قیمت مسکن متأثر می‌شویم.» انسان این‌قدر رقیق القلب؟ واقعا بدا به حال مردمی که مسئول‌شان متأثر شود و آنها با بی‌خیالی دنبال خرید و اجاره مسکن باشند. دل آدم کباب می‌شود. متاسفانه عده‌ای شروع به انتقاد و تمسخر وزیر کرده‌اند که به جای اینکه وضع بازار مسکن را سامان دهد، فقط متأثر شده؟! در پاسخ باید گفت اولا به وزیر مسکن چه ربطی دارد وضع مسکن را سامان دهد؟ مگر وزیر اقتصاد وضع اقتصاد را سامان داده؟ یا مثلا وزیر کار اصلا کاری با حقوق کارگران دارد که انتظار دارید وزیر مسکن به این بازار ورود پیدا کند؟ از طرفی پس مردم چه کاره‌اند که توقع دارند فلان وزارتخانه به مشکلات‌شان رسیدگی کند؟ متاسفانه مردم دیگر شورش را درآورده‌اند و بسیار پرتوقع شده‌اند. شاید بهتر باشد مسئولان همین باران و 21‌درصد اکسیژن هوا و حق راه رفتن روی زمین را از مردم بگیرند تا بفهمند نداشتن آب‌وهوا چه مزه‌ای دارد. بفهمند یک دقیقه نتوانی نفس بکشی یا داخل گلویت از تشنگی به هم بچسبد یعنی چه. به نظر می‌رسد مردم از بهجت و صبر مسئولان سوءاستفاده می‌کنند.
چندی پیش هم خبری منتشر شد مبنی بر اینکه قیمت اجاره مسکن در تهران آن‌قدر افزایش یافته که برخی پشت‌بام خانه را شبی پنجاه‌هزار تومان اجاره می‌دهند و به همین خاطر باز هم نوک پیکان انتقادها را سمت وزارت مسکن نشانه گرفتند. در صورتی که اگر از زاویه دیگر نگاه کنیم، می‌بینیم خب پشت‌بام همینجور بلااستفاده مانده. هوا هم که خوب است، چه ایرادی دارد مردم در پشت‌بام‌ها زندگی کنند. از طرفی باید گفت حتما خانه‌ای وجود داشته که پشت‌بام داشته باشد و مردم بتوانند اجاره دهند. پس خانه به اندازه کافی وجود دارد. در خیلی از کشورهای دنیا اصلا مردم پشت‌بام ندارند.
در مجموع بهتر است مردم اگر از وضع موجود ناراحتند، هر چه زودتر چند طرح به مجلس ارایه دهند و خودشان هم تصویب‌کنند. بودجه ‌سال بعد را هم اصلاح کنند و کمی هم به فکر تورم و وضع معیشتی مسئولان باشند. وضع مسکن را هم هرچه زودتر حل کنند.


تعداد بازدید :  148