شماره ۲۰۱۸ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۶ تير
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری در جلسه هیأت دولت:
ایران کشوری صلح‌طلب است
رئیس‌جمهوری با اشاره به جلسه اخیر شورای حکام درباره ایران و تلاش آمریکا برای ایجاد اجماع علیه ایران گفت: «آمریکایی‌ها به خوبی مشاهده کردند که در دستیابی به اهداف خود ناموفق بوده‌اند. در جمع شورای حکام حدود ۹ تا 10 کشور با توطئه آنها مخالفت کردند و تسلیم آنها نشدند. دو کشور بزرگ روسیه و چین نیز در برابر این حرکت خلاف مصلحت جامعه بین‌الملل ایستادگی کردند»

رئیس‌جمهوری با اشاره به مخالفت‌های صهیونیسم، ارتجاع و تندروهای آمریکا با توافق برجام گفت: «ایران ثابت کرد کشوری صلح‌طلب است.»
حسن روحانی در جلسه دیروز هیأت دولت با اشاره به سالروز نهایی شدن توافق برجام اظهار کرد: «ایران کشوری صلح‌طلب است و ما نشان دادیم پروژه آمریکا برای امنیتی‌سازی ایران بی‌اساس است. البته از آغاز حرکت برای توافق برجام مثلث شومی شامل صهیونیست، ارتجاع و تندروهای آمریکا مخالف بودند و همه تلاش‌ آنها این بود که چنین توافقی به نتیجه نرسد.»
او با بیان اینکه صهیونیست‌ها و یکی از سران ارتجاع در حین مذاکرات به اروپا رفتند تا توافقات را بر هم بزنند، خاطرنشان کرد:   «آنها در این توافق تأخیر ایجاد کردند. قرار بود توافق آذرماه ۱۳۹۳ انجام شود، ولی تا تیرماه‌ سال ۱۳۹۴ به تأخیر افتاد. در مجموع ناموفق بودند و این توافق نهایی شد، اما این مثلث شوم راه خود را ادامه داد.»او بیان کرد: «بعد از اینکه ایران و دوستان ایران از ‌سال 1395 از توافق برجام منتفع شدند، این مثلث شوم با قدرت بیشتری به میدان آمد. رژیم آمریکا هم در توهم بود و تندروها در این کشور ترسیم درستی از رفتار خود نداشتند. هدف آنها این بود که شکستن توافق برجام را به گردن ایران بیندازند، یعنی در قبال حرکت آمریکا، ایران کل برجام را کنار بگذارد و آنها بگویند که ایران از برجام خارج شده است، اما هوشمندی ایران این بود که اجازه نداد این توطئه محقق و ایران مقصر جلوه داده شود. از ‌سال 1397 آمریکا تعهدات سیاسی، اخلاقی و حقوقی خود را زیر پا گذاشته بود. البته دولت فعلی آمریکا و کاخ سفید نمی‌تواند معیاری برای این توافق باشد، زیرا آنها از همه توافقات بین‌المللی خود از جمله آب و هوا، بهداشت جهانی و یونسکو بدون دلیل خارج شدند. امروز همه دوستان آمریکا و بخش بزرگی از ملت آمریکا قبول دارند که حرکات دولت آمریکا به ضرر خود آنهاست.»رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه دستاوردهای ایران از برجام محفوظ مانده است، تصریح کرد: «طی سالیان دراز تبلیغ می‌کردند که ایران تعهدات خود را زیر پا می‌گذارد، اما ما نشان دادیم این حرف‌ها بی‌اعتبار است و فعالیت هسته‌ای ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی است. این دستاورد تا پایان تاریخ باقی می‌ماند که این تبلیغات علیه ایران بی‌اساس بوده است.»
روحانی خاطرنشان کرد: «آنها همچنین سکویی به اسم فصل هفت منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت درست کرده بودند تا بتوانند امنیت ایران را در خطر قرار دهند. ما این سکو را تخریب کردیم و هیچ‌کس نمی‌تواند در حوادث بعدی ایران را  سرزنش کند، زیرا ایران در چارچوب حقوق و عرف بین‌المللی و معیارهای اخلاقی حرکت کرده و اگر دیگران تخلف داشتند، بدان معنا نیست که ایران مقصر است.»
او ادامه داد: «ما آزمایش دیگری پیش ‌رو داریم و آن حفظ یکی دیگر از دستاوردهای این توافق یعنی پایان تحریم تسلیحاتی ایران است. ما با دقت آن را در نظر داریم. 1+4 باید بداند فقط بحث منافع ایران یا روابط ایران یا اروپا یا همسایگان خود نیست، بلکه بحث حفظ حقوق بین‌المللی، چندجانبه‌گرایی و ارزش توافق بین‌المللی مطرح است. اگر با دقت عمل نکنند و تحت‌تأثیر آمریکا باشند به حقوق و مقررات بین‌المللی و چندجانبه‌گرایی ضربه اساسی وارد می‌شود که به ضرر همه خواهد بود.»رئیس‌جمهوری با بیان اینکه آمریکا در حرکات سیاسی و حقوقی خود شکست خورده است، اظهار کرد: «امیدواریم با هوشیاری کشورها و 1+4 آمریکا همچنان ناموفق باشد و شاهد جبران اقدامات 1+4 باشیم.» روحانی تأکید کرد: «ایران تسلیم زور و فشار قدرت‌های بزرگ و آمریکا نبوده و نخواهد شد. ایران در طول دو‌ سال گذشته منزوی نشده و منزوی نخواهد شد.»
رئیس‌جمهوری با اشاره به جلسه اخیر شورای حکام درباره ایران و تلاش آمریکا برای ایجاد اجماع علیه ایران گفت: «آمریکایی‌ها به خوبی مشاهده کردند که در دستیابی به اهداف خود ناموفق بوده‌اند. در جمع شورای حکام حدود ۹ تا 10 کشور با توطئه آنها مخالفت کردند و تسلیم آنها نشدند. دو کشور بزرگ روسیه و چین نیز در برابر این حرکت خلاف مصلحت جامعه بین‌الملل ایستادگی کردند.»
روحانی تصریح کرد: «ایران منزوی نشده و نخواهد شد و حرکت‌های توسعه‌ای ایران شاید کُند شود، اما متوقف نخواهد شد. همه‌ طرح‌هایی که امروز پیش می‌بریم و در طول این هفته‌ها افتتاح می‌شود و همه‌ طرح‌هایی که افتتاح خواهدشد، نشان این است که آنها به اهداف خود دست نخواهند یافت. در این شرایط، فشار و سختی برای مردم عزیزمان ایران هست و متأسفانه آمریکایی‌ها همواره علیه منافع ملت ایران در طول دهه‌های گذشته و مخصوصا در سال‌های اخیر پافشاری کردند، اما هرگز به اهداف مورد نظرشان نخواهد رسید.»او با بیان اینکه طی دو سال و چند ماهی که در سخت‌ترین فشار و تحریم بودیم، خوشبختانه با ایستادگی و مقاومت مردم، فداکاری کارآفرینان، صنعتگران، کشاورزان و همه خدمتگزاران به ملت، در ‌سال ۹۸ کارنامه خوبی داشتیم، خاطرنشان کرد: «در ‌سال ۹۸ هم توانستیم در پایان ‌سال تورم را نسبت به ماه‌های قبل کاهش دهیم و هم رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت بود. رشد کشاورزی ما بالای ۸‌درصد بود و در صنعت نیز رشد خوبی داشتیم. ان‌شاءالله امیدواریم امسال هم با وجود مضاعف‌شدن سختی‌ها باز هم در زمینه صنعت کشاورزی و برخی بخش‌های خدماتی شاهد رشد و کنترل فشار‌هایی که در کشور وجود دارد، باشیم.»


تعداد بازدید :  374