شماره ۲۰۱۸ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۶ تير
صفحه را ببند
آزمایش اولین واکسن کرونا و نتایج دلگرم‌کننده
انتظار می‌رود که این آزمایش بزرگ کلینیکی تا اواخر ماه اکتبر کامل شود. اما هنوز روشن نیست که آیا می‌توان اثبات کرد که این واکسن ایمن و موثر است یا نه. این آزمایش همچنین باید نشان دهد که احتمال ابتلای افرادی که واکسینه شده‌اند، به شکل چشمگیری از کسانی که واکسن نزده‌اند، کمتر است

[مجتبی پارسا] محققان روز سه‌شنبه در تحقیقی که نتایج آن در مجله پزشکی «نیو انگلند» به چاپ رسیده است، گزارش دادند که واکسن تجربی ساخته‌شده توسط شرکت بیوتکنولوژی «مدرنا»، ایمنی امیدوارکننده‌ای را در مقابل ویروس کرونا در میان 45 نفری که آن را دریافت کرده‌اند، ایجاد کرده است.
به گزارش نیویورک تایمز، واکسن مدرنا که با کمک محققان انستیتوی ملی بیماری‌های آلرژیک و عفونی ایجاد شده، اولین واکسن ویروس کروناست که روی انسان آزمایش می‌شود و این کمپانی روز سه‌شنبه اعلام کرد که فاز بزرگ سوم آزمایش‌ها روی 30‌هزار نفر از روز بیست‌وهفتم جولای (ششم مرداد) آغاز خواهد شد.
انتظار می‌رود که این آزمایش بزرگ کلینیکی تا اواخر ماه اکتبر کامل شود. اما هنوز روشن نیست که آیا می‌توان اثبات کرد که این واکسن ایمن و موثر است یا نه. این آزمایش همچنین باید نشان دهد که احتمال ابتلای افرادی که واکسینه شده‌اند، به شکل چشمگیری از کسانی که واکسن نزده‌اند، کمتر است. بنابراین بهترین و سریع‌ترین راه برای رسیدن به نتیجه این است که آزمایش واکسن در نقاط خطرناک و با احتمال شیوع بالا و روی تعداد زیادی از مردم صورت بگیرد.
واکسن‌ها و درمان‌های پیشرفته تنها امید برای بازگرداندن زندگی به شرایط نرمال است و در این میان ده‌ها شرکت در تلاش برای رقابت بر سر ساخت واکسن هستند. متخصصان معتقدند که بیش از یک نوع واکسن مورد نیاز است، چراکه هیچ شرکتی نمی‌تواند به تنهایی میلیاردها واکسن مورد نیاز را تولید کند.
دکتر آنجلا راسموسن، ویروس‌شناس دانشگاه کلمبیا در نیویورک می‌گوید: «هیچ‌یک از ما بدون اینکه همه افراد ایمن شوند، ایمن نخواهیم شد. این فقط مربوط به ما در این کشور نیست. همه افراد دنیا باید در مقابل این بیماری ایمن شوند.
واکسن مدرنا با استفاده از مواد ژنتیکی ویروس به نام mRNA سیستم ایمنی بدن را وادار به مقابله با ویروس کرونا می‌کند.
گزارش روز سه‌شنبه جزئیات یافته‌های کمپانی مدرنا را تأییدمی‌کند که هجدهم می‌ در مورد ساختن واکسن اطلاع‌رسانی کرده بود؛ اقدامی که مورد انتقاد برخی قرار گرفت. کمپانی مدرنا در آن زمان از خود دفاع و اعلام کرد که به‌عنوان یک شرکت بازرگانی این وظیفه قانونی را دارد که نتایج کسب کرده را افشا کند، چراکه این کار می‌تواند بر قیمت سهم‌های این کمپانی تأثیر بگذارد و داده‌های دقیق و واقعی بعدا منتشر خواهد شد.
نتایج فاز اول مطالعات برای آزمایش دوز پایین، متوسط و زیاد واکسن و اندازه‌گیری دوز مناسب و ایمن برای ایجاد ایمنی در مقابل ویروس بود. مشارکت‌کنندگان این آزمایش 45 فرد سالم بالغ بودند که 18 تا 55‌سال داشتند. آنها با 28 روز فاصله، دو بار واکسن دریافت کردند.
پس از دریافت دومین واکسن در بدن همه مشارکت‌کننده‌ها «آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده» ایجاد شده بود که توانست در شرایط آزمایشگاهی ویروس را خنثی کند. میزان آنتی‌بادی موجود در بدن این افراد به اندازه آنتی‌بادی موجود در بدن افرادی بود که ویروس کرونا گرفته و بهبود پیدا کرده‌اند. این واکسن همچنین واکنش خوبی در مقابل سلول‌های T که بخش دیگری از سیستم ایمنی هستند، ایجاد کرد.
دکتر کیزمکیا کوربت، ایمونولوژیست ویروسی و رهبر تیمی که واکسن را در موسسه بیماری‌های عفونی ایجاد کرد، می‌گوید:   «این واکسن بیش از همه انتظارها بود.»
این ویروس در بیش از نیمی از مشارکت‌کنندگان، عوارض جانبی نشان داد؛ اثراتی شامل خستگی، لرز، سردرد، دردهای عضلانی و درد در محل تزریق. برخی هم تب کردند. فقط یک نفر که دوز کمی را دریافت کرده بود، بدنش واکنش آلرژیک نشان داد که از مطالعه و آزمایش کنار گذاشته شد. با این حال، هیچ‌یک از این عوارض جانبی جدی نبود.
متخصصانی که در این مطالعه حضور داشتند، می‌گویند که نتایج این آزمایش‌ها بسیار امیدوارکننده بوده، اما هنوز برای گرفتن نتیجه قطعی زود است. دکتر راسموسن می‌گوید: «اینکه در بدن شما آنتی‌بادی وجود دارد، اصلا نمی‌تواند به این معنا باشد که ایمنی کامل در بدن شما ایجاد شده است.»
او می‌گوید ممکن است که واکسن نتواند به‌طور کامل از گرفتن این بیماری جلوگیری کند، اما احتمالا می‌تواند آن را بسیار ضعیف کند: «این یک انتخاب میان سرماخوردگی شدید و رفتن زیر دستگاه ونتیلاتور است. من شخصا سرماخوردگی شدید را انتخاب می‌کنم.»
دکتر پاول آفیت، متخصص بیماری‌های واگیردار در دانشگاه پنسیلوانیا نیز می‌گوید: «وجود آنتی‌بادی در بدن شما نشانه خوبی است، اما هنوز نمی‌دانیم که می‌تواند از انسان در مقابل این ویروس محافظت کند یا نه و اینکه اگر می‌تواند، اثر آن تا چه زمانی خواهد بود.» او می‌گوید عوارض جانبی «هزینه بسیار اندکی» در ازای محافظت از یک فاجعه بالقوه بزرگ است.


تعداد بازدید :  301