شماره ۲۰۱۸ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۶ تير
صفحه را ببند
آنتونی فائوچی:
بحران کرونا به همه‌گیری آنفلوآنزای اسپانیایی نزدیک می‌شود

[شهروند] آنتونی فائوچی، متخصص بیماری‌های عفونی در بالاترین رده دولت آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که «ما نمی‌توانیم این حقیقت را انکار کنیم» که همه‌گیری کووید-19 به مرحله آنفلوآنزای اسپانیایی نزدیک شده است. آنفلوآنزای اسپانیایی بین سال‌های 1918 تا 1920 جان میلیون‌ها نفر را گرفت.
به گزارش نیوزویک، آنفلوآنزای اسپانیایی نوعی آنفلوآنزای مرگبار بود که شیوع آن از شدید‌ترین نوع همه‌گیری در تاریخ مدرن به شمار می‌رود. در آن زمان این ویروس نزدیک به 500‌میلیون نفر را مبتلا کرد که یک‌سوم جمعیت جهان را دربرمی‌گرفت. فائوچی که رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی است، در سمینار بهداشت جهانی دانشگاه جورج تاون که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: «وقتی به شدت همه‌گیری در 1918 نگاه کنید، زمانی که 50 تا 75 تا 100‌میلیون نفر در دنیا جان خود را از دست دادند، آن همه‌گیری مادر تمام پاندمی‌هاست که صادقانه اتفاقی تاریخی بود. با اینکه ساختار و احتمال زیادی وجود دارد، امیدوارم با کووید-19 به آن مرحله نرسیم.» بر اساس آمار مرکز منابع دانشگاه جان ‌هاپکینز تاکنون بیش از 13‌میلیون و 300‌هزار نفر به بیماری کووید-19 مبتلا شده‌اند و بیش از 578هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. آمریکا با 3‌میلیون و 400 مورد مبتلا و  بیش از 136‌هزار مورد مرگ‌ومیر در میان کشورهای جهان وضع بدی دارد. تعداد مبتلایان در 37ایالت به‌ویژه ایالت‌های جنوب و جنوب‌غربی مانند کالیفرنیا، فلوریدا،‌ آریزونا و تگزاس افزایش قابل توجهی داشته است.
به گفته روزنامه گاردین، فائوچی گفت نکته قابل توجه اینجاست که تعداد مبتلایان به‌ویژه در میان جوانان رکورد زده است. این متخصص بیماری‌های عفونی در این سمینار گفت که عده زیادی از جوانان احساس می‌کنند ترجیح می‌دهند میان جمعیت نوشیدنی بخورند تا اینکه شیوع ویروس را کنترل کنند و فکر می‌کنند که خود مبتلا نمی‌شوند و به کسی هم انتقال نمی‌دهند.»
فائوچی گفت: « قابل درک است که یک جوان با خود بگوید «از لحاظ آماری، احتمال اینکه من مبتلا شوم و به دردسر بیفتم، خیلی کمتر از یک فرد مسن است.» من این موضوع را با ترس‌ولرز می‌گویم، چون هیچ‌کس را مقصر نمی‌دانم و فکر می‌کنم مردم هم بی‌گناه هستند. آنها قصد ندارند بخشی از مشکل باشند، اما سهوا بخشی از مشکل هستند.»
طبق آمار روز دوشنبه 61هزار و 492 مورد جدید مبتلا در آمریکا شناسایی شدند و سه ایالت کالیفرنیا، نیومکزیکو و اورگان تصمیم‌گرفتند محدودیت‌های ویروس کرونا را کاملا بازگردانند یا آنها را شدیدتر کنند تا سرعت شیوع ویروس را کاهش دهند. حداقل 27 ایالت دیگر نیز همین کار را انجام دادند. فائوچی گفت: «شرایط ما در آمریکا بسیار جدی است. ما حتی هیچ روزنه‌ای از پایان آن را ندیده‌ایم.» فائوچی هفته گذشته با شرکت در یک برنامه پادکست گفت که آمریکا در مقایسه با کشورهای دیگر به خوبی عمل نمی‌کند. به گفته او بعضی از سیاستمداران از دستورالعمل‌های بازگشایی پیروی نمی‌کنند. بعضی از شهروندان نیز به دستورات بهداشت عمومی توجه‌نمی‌کنند که می‌تواند دلیل افزایش تعداد مبتلایان در بسیاری از ایالت‌ها باشد.
فائوچی گفت: «هر دو دلیل درست است. بعضی از فرمانداران و شهرداران عملکرد کاملا درستی داشته‌اند. آنها می‌خواستند محدودیت‌ها را بردارند، در نتیجه از دستورالعمل‌ها پیروی کردند. اما آنچه اتفاق افتاد این بود که بسیاری از شهروندان با خود گفتند که یا من در قرنطینه هستم یا دیگر خودم را اذیت نمی‌کنم.» فائوچی افزود: «و فقط با نگاه کردن به تلویزیون و روزنامه‌ها، تصاویر مردم را می‌بینید که در کلیساها و رستوران‌ها حضور دارند و زمانی که ماسک نداشته باشند، این مکان‌ها برای انتقال ویروس بهترین هستند. برخی از ایالت‌ها نیز بدون توجه به دستورالعمل‌ها و پیشنهادها محدودیت‌ها را به سرعت برداشتند.» برخلاف شدت این همه‌گیری، فائوچی هفته گذشته نیز اعلام کرد که نسبت به واکسن کووید-19 خوش‌بینی محتاطانه‌ای دارد.
دانشمندان سراسر دنیا هم‌اکنون درحال بررسی 160 واکسن هستند که 20 نوع آن در انسان آزمایش شده است. فائوچی در یکی از نشست‌های مجازی سازمان ملل اعلام کرد که داده‌های اولیه به دست آمده از این آزمایش‌ها این خوش‌بینی محتاطانه را به همراه دارند که ما در توسعه واکسنی که به نسبت موثر بوده تا آخر ‌سال و اوایل 2021 موفق بوده‌ایم.»


تعداد بازدید :  403