شماره ۲۰۱۸ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۶ تير
صفحه را ببند
ما همه مخاطبان بی‌شمار صداوسیما هستیم

طیبه رسول‌زاده طنزنویس

بر اساس خبری که به‌تازگی منتشر شده، حدود ۸۰درصد مردم ایران مخاطب برنامه‌های صداوسیما هستند. درست شنیدید ۸۰درصد؛ یعنی می‌خواهید بگویید این آمار دروغ است؟ شما تاکنون از صداوسیما دروغ شنیده‌اید؟ حالا ممکن است در مورد وضعیت زندگی مردم و اخبار اتفاقات ناگهانی و قیمت‌ها و چند تا چیز جزیی دیگر پنهانکاری کنند ولی دروغ نمی‌گویند. این کار هم به خاطر خودتان است؛ می‌خواهند اعصاب‌تان آرام باشد. اگر می‌خواهید اعصاب درست حسابی نداشته باشید و دائم اتفاقات واقعی و راست مملکت را بدانید این همه شبکه‌های اجتماعی هست، بروید سراغ‌شان‌. دیگر چرا مزاحم صداوسیما می‌شوید.
الان از هر کدام‌تان بپرسند که تلویزیون نگاه می‌کنید فورا می‌گویید: «نه. اصلا مدت‌هاست تلویزیون خانه‌مان روشن نشده.» اگر راست می‌گویید پس چطور ماهواره می‌بینید؟ مگر چقدر می‌توانید برای دیدن برنامه‌های مبتذل ماهواره در خانه همسایه را بزنید. بالاخره او هم یک جایی خسته می‌شود و پرت‌تان می‌کند بیرون. این اتفاق افتاده؟ آها دیدید خودتان ماهواره دارید؟ می‌خواستیم بالاخره اعتراف کنید. وقتی می‌خواهید ماهواره را روشن کنید یک لحظه دست‌تان روی کنترل نمی‌خورد که برود روی تلویزیون ملی خودمان و ناگهانی برنامه‌های صداوسیما را ببینید؟ پس شما جزو ۸۰درصد هستید. ممکن است روح‌تان هم از این موضوع خبر نداشته باشد ولی بالاخره باید با واقعیت رو‌به‌رو شوید.
البته فقط شما نیستید. این ۸۰درصد طیف وسیعی از مخاطبان را شامل می‌شود. این همه آدمی که با آی‌فیلم تماس می‌گیرند و می‌گویند سریال خوش‌نشین‌ها را پخش کن یا بازپخش سریال پدرسالار زندگی من را متحول کرد چه کسانی هستند؟ اینها تقریبا نیمی از مخاطبان سیمای ملی هستند. حالا درست است که نود پخش نمی‌شود. فدای سرتان به جایش محمدحسین میثاقی را داریم که توانایی اجرای چند برنامه فوتبال را با هم دارد. حالا اینکه چند ماه است فوتبالی پخش نمی‌شود دلیل بر این نیست که صداوسیما قسمت عظیمی از بیننده‌هایش را از دست داده باشد؛ هزاران برنامه رنگارنگ دیگر داریم به ‌جایش. همین مستند زندگی سخت کوالاهای خسته در جنگل‌های آمازون یا گفت‌وگوی ویژه خبری با معاون اتاق بازرگانی استان مرکزی یا حتی رپرتاژآگهی کارخانه پلاستیک‌سازی برادران نادری به جز محسن. دیگر از یک تلویزیون ملی با این همه کانال متنوع چه چیزی می‌خواهید؟
در همین خبر آمده که این ۸۰درصد روزی سه ساعت و نیم وقت ارزشمندشان را پای برنامه‌های صداوسیما می‌گذارند. البته باید از مسئولان تشکر کرد که با ایجاد رونق اقتصادی درصد زیادی از مردم بیکار شده‌اند. این زمانی که اعلام کرده‌اند کاملا واقعی است. شما تصور کن پای یک برنامه یا یک قسمت سریال یک ساعته نشسته‌اید. قبل از شروع نیم‌ساعت باید تبلیغ ببینید، بین سریال هم سه پارت نیم‌ساعته تبلیغ پخش می‌شود این شد سه ساعت و نیم ساعت هم بعد از سریال کانال‌ها را بالا و پایین می‌کنید تا یک برنامه دیگر پیدا کنید ولی چون همه شبکه‌ها دارند تبلیغ قابلمه ۲۴ پارچه من را بپز یا کفش تیک تاک را تبلیغ می‌کنند از ادامه کار منصرف می‌شوید و تلویزیون را خاموش می‌کنید. دیدید راست می‌گویند سه ساعت و نیم عین برق و باد می‌گذرد.
در آخر فقط از شما خواهش داریم حالا که این همه صداوسیما را دوست دارید و برایش وقت می‌گذارید چند دقیقه هم بزنید شبکه چهار. بگذارید این بیچاره‌ها هم یک نانی بخورند و احساس کنند کار مفید انجام می‌دهند. اگر  10درصد از شما هم شبکه چهار را ببیند مسئولان این شبکه احساس می‌کنند که به آنها توجه می‌شود و مثل سایر کانال‌ها برنامه جذاب می‌سازند. دعای خیر رئیس شبکه سه پشت و پناه‌تان.

 


تعداد بازدید :  301