شماره ۲۱۶۰ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۸ دي
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

قتل بابك خرمدین به دست خلیفه عباسی
1183 سال پیش، برابر با هفتم ژانویه 838 میلادی، بابك خرمدین رهبر استقلال طلبان ایرانی، به دستور معتصم خلیفه عباسی، با قطع تدریجی دست و پا كشته شد. نام بابک معرب نام ایرانی «پاپک» است. بعد از قتل بابک بدنش را در بیرون شهر سامرا به دار آویختند كه مدت‌ها به همان صورت باقی بود. پیروان بابک پیراهن سرخ رنگ بر تن می‌كردند و در تاریخ، آنان را سرخ جامگان، خرمیان و خرمدینان نوشته‌اند.

برادر ناپلئون بناپارت و پادشاه اسپانیا
253 سال پیش، برابر با هفتم ژانویه 1768 میلادی، ژوزف بناپارت، برادر ناپلئون بناپارت در جزیره کرس به دنیا آمد. ژوزف یک منشی ساده در شهرداری مارسی بود که بعد از پیروزی ناپلئون در جنگ با ایتالیا به عنوان سفیر فرانسه به رُم رفت و در ادامه با درخشش ستاره اقبال ناپلئون و سیطره او بر نصف اروپا، به عنوان پادشاه ناپل و اسپانیا تاجگذاری کرد. اما خوش‌شانسی‌های ژوزف با شکست و تبعید ناپلئون به پایان رسید و او نهایتا باقی عمر را مثل یک انسان معمولی در شهر فلورانس ایتالیا گذراند.

مخترع ترانسفورماتور جریان متناوب
78 سال پیش، برابر با هفتم ژانویه 1943 میلادی، نیکولا تسلا، مخترع، مهندس برق و مکانیک صربی‌الاصل آمریکایی در نیویورک درگذشت. تسلا در شهر نیویورک برای توماس ادیسون کار می‌کرد اما مدتی بعد به دلیل مخالفت ادیسون با پرداخت و افزایش حقوق از مقام خود استعفاء داد. او خیلی زود با کمک حامیان مالی آزمایشگاه‌ها و کارخانجات خود را احداث کرد و به تولید طیف گسترده‌ای از محصولات الکتریکی پرداخت. حق امتیاز موتور القایی و ترانسفورماتور جریان متناوب که از اختراعات ثبت شده تسلا هستند، توسط جورج وستینگهاوس خریداری شد. تسلا همه ثروت خود را صرف پژوهش علمی کرد و در فقر درگذشت.

هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری
یک سال پیش، برابر با هجدهم دی 1398 خورشیدی، یک فروند هواپیمای بوئینگ 737 متعلق به خطوط هوایی کشور اوکراین، اندکی پس از بلند شدن از باند فرودگاه امام خمینی (ره) هدف شلیک اشتباهی پدافند هوایی قرار گرفت و ساقط شد. در پی این حادثه تمامی سرنشینان هواپیما که بخش عمده‌شان را ایرانی‌ها تشکیل می‌دادند جان باختند. ستاد کل نیروهای مسلح ایران طی اطلاعیه‌ای دلیل شلیک موشک به این هواپیمای مسافربری را «خطای انسانی غیرعمد در تشخیص شیء پرنده» اعلام کرد. دولت ایران از لحظه روشن شدن زوایای این حادثه دردناک، بر معرفی و محاکمه مقصران و همچنین جبران خسارات مادی حادثه تاکید داشته است.


تعداد بازدید :  323