شماره ۲۲۰۳ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۴ اسفند
صفحه را ببند
نوع سوم دروغ

شهرام شهیدی طـــنــزنـویــس

سنگ اول
روزی رئیس‌جمهوری فرانسه در بحبوبه مشکلات کشور تلفن کرد به نخست‌وزیرش و پرسید که «اوضاع خوبه»؟  نخست‌وزیر فوری جواب داد: «بله؛ همه چیز خوب پیش می‎رود و ما از سیر تحولات کشور راضی هستیم و از آنجا که طبق برنامه‎ریزی‎های صورت‌گرفته پیش می‎رویم مشکل خاصی هم نداریم و اوضاع کاملا بر وفق مراد است. رئیس‌جمهوری هم صدایش را پایین آورد و در گوشی تلفن خطاب به نخست‌وزیرش گفت: «آهان متوجه شدم الان با خبرنگارها هستی. بعدا حرف می‎زنیم. » حالا حکایت ماست و اظهارات مقامات کشورمان. آدم برنامه‎های اجرایی کشور را که می‎بیند و حرف برخی مقامات این کشور را که می‎شنود، ناخودآگاه یاد این  گفت‌وگو و البته این ترانه می‎افتد که «همه چی آرومه، من چقدر خوشحالم....»

سنگ دوم
و اما معاون وزیر بهداشت گفته «برای مسافرت برنامه‎ریزی جدی نکنید.» خدمت ایشان عرض کنم که برنامه‎ریزی‎های ما چیزی شبیه برنامه‎ریزی‎های مقامات کشور است. در واقع ما یک چیزی برای دلخوشی اهل خانه برنامه‌ریزی می‎کنیم بعد که عملی نشد، که نخواهد هم شد، می‎گوییم تقدیر نبود یا شرایط حساس کنونی باعث شد امسال هم به سفر نرویم. این است که شما نگران برنامه‎ریزی‎های ما و تأثیرش بر روابط خانوادگی‎مان نباشید. ما سال‎هاست از شما دوستان آموخته‎ایم که برنامه و برنامه‎ریزی یک چیز تزئینی برای سر کار گذاشتن دیگران است و الزامی هم بر اجرایش نیست. هست؟

سنگ سوم
اما در اهمیت برنامه‎ریزی این را هم اضافه کنم که طبق برنامه‎های مدون به‌زودی و ظرف سی سال آینده از هر چهار نفر شهروند ایرانی یک نفرشان مدیر دولتی خواهد شد؛ چون سازمان جهانی بهداشت در اطلاعیه‎ای هشدار داده که تا سال 2050 از هر چهار نفر در جهان یک نفر مشکلات شنوایی پیدا خواهد کرد و در ایران کسانی که گوش شنوا ندارند، فقط مدیران کشور هستند.

سنگ چهارم
در یک پروژه ساختمانی جلسه داشتیم. برنامه زمانی تحویل و ابلاغ نقشه‎ها ایراد داشت. یکی از غول‎های صنعت ساختمان در آن جلسه چیزی گفت که به نظرم چکیده تمام حرف‎هاست. ایشان گفت سه نوع دروغ در کشور داریم. اول دروغ ساده، دوم دروغ شاخدار و سوم برنامه!

 


تعداد بازدید :  265