شماره ۲۲۱۳ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۷ اسفند
صفحه را ببند
10 اتفاق مهم سیاسی و اقتصادی کشور

یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از هفتم خرداد ۱۳۹۹ رسما کار خود را آغاز کرد. همزمان با افتتاح یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در سخنرانی خود با تأکید بر تفکیک قوا در حکومت به نمایندگان مجلس تذکر داد که کار مجلس «مسئولیت‌های اجرایی نیست.» در همین مراسم افتتاحیه، وزیر کشور ایران گفت که قوانین و مقررات برگزاری انتخابات به «بازنگری جدی» نیاز دارد و رئیس سنی مجلس هم اعلام کرد که نمایندگان این دوره نه «وکیل‌الدوله» هستند و نه «معاند‌الدوله». یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه هفتم خرداد افتتاح شد و شماری از مقام‌های عالی‌رتبه سیاسی و نظامی از جمله حسن روحانی رئیس‌‌جمهوری، ابراهیم رئیسی رئیس قوه‌قضائیه و محمد محمدی گلپایگانی نماینده مقام معظم رهبری در این مراسم حضور داشتند. به گزارش خبرگزاری‌های ایران، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، انتخابات مجلس یازدهم را از نظر مدیریتی و اجرایی، «برگ زرینی» در کارنامه انتخابات جمهوری اسلامی خواند، اما گفت که قوانین و مقررات برگزاری انتخابات «حقیقتا» نیازمند «بازنگری جدی» است.

عملیات احداث خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک

تیرماه امسال طرح ملی و راهبردی خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران به منظور انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام به پایانه جاسک و احداث مخازن ذخیره‌سازی برای ۱۰میلیون بشکه نفت خام اجرایی توسط رئیس‌جمهوری کلید خورد که مجریان این طرح آن را باعث توسعه سواحل مکران و صادرات نفت خام از طریق لوله‌گذاری و ایجاد پایانه دوم صادرات نفت در جاسک می‌دانند. از سویی با اجرای طرح‌های بزرگ در منطقه مکران پیش‌‌بینی مسئولان برای جمعیت ۶میلیونی بوده که علاوه بر به‌کارگیری در واحدهای صنعتی، مشاغل پایین‌دست و جنبی را هم می‌تواند زیرپوشش قرار دهد، لذا انتظار می‌رود در سال جهش تولید، یک جهش اشتغال در شرق کشور به وجود آورد.  اجرای این طرح عظیم با هدف رونق تولید داخلی با نگاه خودکفایی به صنعت ملی درحالی به پیش می‌رود و پیشرفت‌های خوبی داشته که قرار است در وضعیت سخت تحریم همه‌جانبه آمریکا، این طرح با وسایل و تجهیزات ایرانی و توسط مهندسان و کارگران و کارفرمایان ایرانی در سال‌جاری به بهره‌برداری برسد. سواحل مکران، دروازه ورود ایران به اقیانوس هند و تجارت جهانی است و این موقعیت ژئوپلیتیکی، یک مزیت اقتصادی برای جمهوری اسلامی است که با اهتمام دولتمردان با تکیه بر نظرات کارشناسان و صاحب‌‌نظران حوزه‌های جغرافیای سیاسی و امنیتی، توسعه ساحلی، حقوق، اقتصاد و محیط‌زیست دریا می‌توان نقش محوری ایران را در خلیج‌فارس، دریای عمان و اقیانوس هند بازیابی و منافع ملی و امنیت پایدار اقتصادی را برای کشور و به ویژه مردم این منطقه به ارمغان آورد.

ورود واکسن کرونای آمریکایی و انگلیسی به ایران ممنوع شد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب در بخشی از بیانات خود در سالروز حماسه ۱۹ دی فرمودند: «واکسنی که برای کرونا آماده شد، مایه افتخار و عزت کشور است. این را انکار نکنند. البته از طرق مختلفی هم دنبال می‌کنند. وقتی این سانتریفیوژهای هسته‌ای را جوان‌ها درست کردند، چند نفر از بزرگان علمی به من نامه نوشتند که گول اینها را نخورید. عین همین قضیه در مورد سلول‌های بنیادی بود. وقتی توانستند سلول‌های بنیادی را انجام بدهند، یک عده‌ای باز پیام می‌دادند که باور نکنید.»  ایشان فرمودند: «برخی آمدند به من گفتند اینها قابل قبول نیست. تست انسانی واکسن کرونا شد. ان‌شاء‌الله بهترش را هم درست خواهند کرد و کامل‌تر خواهد شد. این مایه افتخار است. از همه دست‌اندرکاران تولید واکسن تشکر می‌کنم.» رهبری معظم تأکید کردند: «ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است. اگر آمریکایی‌ها توانسته بودند، واکسن درست کرده بودند، وضعیت خودشان این‌گونه نبود. به اینها اعتماد و اطمینان هم نیست. گاهی اینها می‌خواهند روی  ملت‌های دیگر امتحان کنند. البته من به فرانسه هم خوشبین نیستم چون سابقه ورود خون‌های آلوده را داریم.»

 پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران

با تکمیل سه خط پروژه مهم و ملی انتقال آب خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران، در مجموع ۵۵۰میلیون مترمکعب آب شیرین از خلیج‌فارس به فلات مرکزی ایران انتقال می‌یابد.
عملیات اجرایی جدی برای انتقال این آب در دولت یازدهم آغاز شد که رئیس‌جمهوری ۴۰۰ میلیون دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای این طرح اخذ کرد. به‌جز این تسهیلات که اقساط آن نیز پرداخت می‌شود، بقیه هزینه‌ها توسط شرکت‌های بزرگ معدنی کشور و بخش خصوصی تأمین شده است. پروژه انتقال آب از استان هرمزگان آغاز می‌شود و در مسیر کرمان و خراسان‌جنوبی به خراسان‌رضوی انتقال خواهد یافت و می‌تواند به توسعه صنایع گلخانه‌ای و واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ این استان‌ها کمک کند. از نظر قیمتی نیز در مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله عمان و امارات، قیمت این آب ۲۰درصد ارزان‌تر است. قطعه نخست خط اول چند ماه پیش توسط رئیس‌جمهوری به‌طورکامل افتتاح شد و خط دوم نیز هفته گذشته آغاز ‌شد که در این خط، آب از هرمزگان به کرمان و  خراسان‌جنوبی و سرانجام خراسان‌رضوی (مشهد) می‌رود و آب به معادن سنگان می‌رسد.

افزایش حداکثر سن کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به ۷۵ سال
نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران، ایرادات شورای نگهبان به این طرح را برطرف کردند.
در جزء ۲ بند (الف)، اضافه کردن قید «صرفا» به شرط تابع ایران در اصل ۱۱۵ قانون اساسی و همچنین اضافه‌کردن شرط «عدم اخذ مجوز اقامت دائم از سایر کشورها» به شروط مذکور در آن اصل، مغایر اصل ۱۱۵ قانون اساسی شناخته شده بود که بر اساس اصلاحات انجام‌شده در مجلس مقرر شد که ایرانی‌الاصل و تابع ایران بودن به این بخش اضافه شود. شورای نگهبان، جزء ۲ بند (ب) را مغایر با بند (۵-۱۰) سیاست‌های کلی انتخابات دانست که مجلس آن را اصلاح کرد و بر این اساس، حداقل سن ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن ۷۵ سال تمام در هنگام ثبت‌نام به این بخش اضافه شد. وکلای ملت در ادامه جلسه جزء ۷ بند (ب) ماده (۱) موضوع اصلاح ماده (۳۵) قانون را هم اصلاح کردند که بر اساس آن، عبارت «فقدان سوءسابقه امنیتی یا عدم‌وابستگی به گروه‌های غیرقانونی» به این طرح اضافه شد. همچنین بر اساس ایراد شورای نگهبان، در نظر گرفتن سابقه تصدی سمت‌های مذکور در جزء (ر) و (ز) به عنوان یکی از شروط عمومی جهت احراز شرایط اختصاصی موضوع بند (الف) این ماده، مغایر اصل ۱۱۵ قانون اساسی شناخته شد که نمایندگان این موارد را حذف کردند.

نبرد نفتکش‌ها
در اوایل سال 1399 در اوج تحریم‌های قلدرانه‌ آمریکا علیه دو کشور ایران و ونزوئلا و در پی بحران سوخت در ونزوئلا، پنج نفتکش ایرانی با هدف جابه‌جایی و انتقال سوخت به سمت این کشور حرکت ‌کردند و با وجود تهدیدهای مکرر آمریکا مبنی بر جلوگیری از این اتفاق، این امر در خرداد 99 با موفقیت انجام شد و هر پنج نفتکش به سلامت محموله‌ خود را به مقصد رساندند. در نوزدهم خرداد، مقام معظم رهبری در پیامی از کاپیتان و خدمه‌ این نفتکش‌ها قدردانی کرده و حرکت جهادی آنها را مایه سرافرازی کشور قلمداد ‌کردند. در واکنش به این اتفاق، آمریکا ناخدای این پنج نفتکش را تحریم کرد، اما این اتفاق در طول سال ادامه یافت و چندین نفتکش دیگر در طول سال 99 اقدام به جابه‌جایی سوخت ایران به ونزوئلا ‌کردند. نبرد نفتکش‌ها در سال 99 همین‌جا پایان نیافت. در مرداد، خبرهای ضد و نقیضی در مورد توقیف چند نفتکش ایرانی از سوی آمریکا در این سال مخابره شد که مقامات ایرانی از همان ابتدا، ارتباط این نفتکش‌ها به ایران را تکذیب ‌کردند. در دی‌ماه، مقامات ایرانی یک نفتکش متعلق به کره‌‌جنوبی را به علت آلودگی‌های محیط‌زیستی در خلیج‌فارس توقیف ‌کردند. همزمانی این اتفاق با اقدام کره در بلوکه‌‌کردن چندین میلیارد از پول‌های ایران، باعث شد تا موازنه‌ سیاسی به سود ایران تغییر کند و کره‌‌جنوبی در مذاکره با ایران در موضع برابر قرار گیرد.

ترور شهید دکتر محسن فخری‌زاده
از دیگر رویدادهای مهم سال ۹۹ که تلخی آن هنوز از اذهان پاک نشده مربوط به اقدام وحشیانه تروریست‌ها در ترور دانشمند هسته‌ای ما شهید دکتر محسن فخری‌زاده است که غروب سرد جمعه هفتم آذر در منطقه آبسرد دماوند به درجه رفیع شهادت نائل شد. نکته قابل تأمل درباره این شهید عزیز، اظهارات امیر دریابان علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان است که گفته ۲۰ سال است که شهید فخری‌زاده را می‌شناسم و در جزئیات شغلی ایشان قرار داشتم، به معنای واقعی کلمه فردی بی‌بدیل در حوزه فناوری، صاحب‌سبک، خلاق و مبتکر بود و همیشه محل خدمت‌شان نوک خدمت به ملت ایران بود؛ در حاشیه نبود، ولی گمنام بود. خدمات شهید هسته‌ای مهندس فخری‌زاده قابل بیان نیست؛ همین قدر بگویم که ۲۰ سال دشمن دنبال به شهادت رساندن ایشان بود، اما تا به حال ناکام بود. این بار هم سیستم‌های اطلاعاتی کشور با دقت احتمال وقوع حادثه علیه ایشان و محل بروز احتمالی حادثه را پیش‌بینی کرده بودند، اما به دلیل تواتر اخبار در طول این ۲۰ سال، متأسفانه جدیت موردنیاز اعمال نشد و این‌بار دشمنان موفق شدند وگرنه عملیات‌های ناکام فراوانی داشتند.

توقف اجرای پروتکل الحاقی
اجرای پروتکل الحاقی و همه دسترسی‌های تکمیلی آژانس از صبح پنجم اسفند متوقف شد و هر نوع دسترسی فراتر از پادمان مطلقا ممنوع و غیرقانونی است. گرچه بایدن و اداره‌کنندگان کمپین او در سخنرانی‌های انتخاباتی با انتقاد از خروج غیرقانونی ترامپ‌ از برجام به صورت دو پهلو و غیرشفاف بر بازگشت به این توافقنامه بین‌المللی تأکید کردند، اما پس از پیروزی در انتخابات عملا در چارچوب «استراتژی مهار» ایران گام برداشته و همچنان با وعده بازگشت به برجام بر توقف گام‌های کاهش تعهد از سوی ایران اصرار دارند. مواضع دو پهلوی بایدن و تیم همراهش در روزهای منتهی به انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ و پس از آن اما؛ تردیدهای ایران را در وفادار بودن مستأجران جدید کاخ سفید به همان مسیر ترامپ و تداوم راهبرد شکست‌خورده «فشار حداکثری» به یقین تبدیل کرد تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» دست دولت را در احقاق حقوق ملت ایران پر کند. طبق این قانون دولت مکلف شد تا در صورت عدم لغو عملی تمامی تحریم‌ها از سوی دولت ایالات متحده در ضرب‌الاجلی دو ماهه (تا روز پنجم اسفند ۹۹)، ضمن تکمیل گام‌های پیشین کاهش تعهدات، گام‌های بعدی مقابله‌ای را با توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی معاهده «منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» (NPT) کلید بزند. البته آغاز ازسرگیری غنی‌سازی ۲۰درصد نیز ازجمله رویدادهای مهم سال ۹۹ است، به طوری که دولت بعد از ماه‌ها انفعال، از آغاز تولید اورانیوم ۲۰درصدی در فردو خبر داد و این رویه کماکان ادامه دارد.

توهین‌هایی ادامه‌دار به رئیس‌جمهوری
اوایل بهمن ویدیویی از ادعاهای توهین آمیز حجت‌الاسلام والمسلمین احمد جهان‌بزرگی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در یک برنامه مناظره‌ای در شبکه چهارم سیما با عنوان «زاویه» بسیار خبرساز شده است. جهان‌بزرگی در این مناظره بسیار صریح و به شکلی بی‌سابقه از حسن روحانی، رئیس‌جمهوری انتقاد می‌کند و می‌گوید: «مسئولی که در خانه نشسته و شاید پای منقل هم باشد، سر نمی‌زند به این طرف و آن طرف ببیند کجای ممکلت چه دارد می‌گذرد. حتی وزرایش نمی‌توانند با او تماس بگیرند و مسائل‌شان را با او مشورت کنند، این مسئوله؟ مسئولان در جمهوری اسلامی خیلی خیانت کردند.» حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد جهان‌بزرگی در برنامه مناظره سیاسی «زاویه» از شبکه چهارم سیما اهانت‌های بی‌سابقه‌ای به حسن روحانی می‌کند. حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد جهان‌بزرگی در ادامه صحبت‌ها و اتهامات بی‌سابقه علیه دولت چنین گفت: «من یادم می‌آید آن مسئول و وزیری که گفت من آمده‌ام مسئولیت گرفته‌ام به خاطر آن یک لیوان شیر خری بود که در بچگی وقتی مریض بودم به من دادند خوردم. من فکر می‌کنم، حالا نمی‌گویم اکثرا، خیلی از مسئولان در نظام جمهوری اسلامی آمدند مسئولیت گرفتند مثل اینکه یک دانه از آن لیوان می‌خورند، هر وقت می‌آیند مسئولیت می‌گیرند. بنابراین  ۳۰درصد اینکه جمهوری اسلامی در واقع اسلامیتش زیرسوال رفته به‌خاطر مسئولان است و ۱۰درصد هم به‌خاطر استکبار جهانی. چقدر در داخل ایران توطئه می‌کند، چقدر افراد را عامل و منبع خودش کرده که آنها مجبورند که سر بنهند بر دستورات آن و ۱۰درصد هم به عهده مردم است.» این صحبت‌های شدیداللحن و بی‌سابقه علیه روحانی و دولتش با واکنش وزرا و مشاوران او در دولت همراه شده و آنها در شبکه‌های مجازی اعلام کرده‌اند که قصد شکایت از صداوسیما را دارند. در ادامه در روز ۲۲ بهمن که روز ملی ایران است، عده‌ای موتورسوار در اصفهان شعارهایی تند علیه رئیس‌جمهوری دادند و به حسن روحانی اهانت کردند. انتشار تصویر این اقدام واکنش‌هایی را در چهره‌های شاخص هر دو جناح اصلی سیاسی ایران در پی داشت.

حکم ۳۱ سال حبس اکبر طبری
دیروز سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی از تأیید حکم ۳۱ سال حبس تعزیری اکبر طبری خبر داد. طبری، معاون اجرایی پیشین قوه قضائیه و از متهمان اصلی یک پرونده فساد مالی است که از جمله به خاطر «سردستگی یک باند ارتشا» محکوم شد.
اکبر طبری در دوران ریاست محمود هاشمی‌شاهرودی بر قوه‌قضائیه مدیر کل امور مالی این نهاد بود و با انتصاب صادق لاریجانی به عنوان جانشین شاهرودی، با حفظ این سمت به عنوان معاون اجرایی حوزه ریاست دستگاه قضائی منصوب شد. پرونده او یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های فساد در جمهوری اسلامی است. طبری اخیرا در نامه‌ای به رسانه‌ها خود را «قربانی» دانست و نوشت که جز «۲۰ سال خدمت صادقانه در قوه قضائیه» و غیر از «پاکدستی» جرم دیگری ندارد. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضائیه ایران در نشست خبری روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند از تأیید حکم ۳۱ سال حبس اکبر طبری در دیوان‌عالی این کشور خبر داد. این رأی در شهریور ماه صادر و با تقاضای اعاده دادرسی وکلای طبری به دیوان‌عالی ارجاع شده بود. دیوان‌عالی کشور اما حکم را قطعی و نهایی کرده است. سایر اتهامات تأییدشده اکبر طبری از جمله «جعل اسناد رسمی و سوءاستفاده از اسناد و اعمال نفوذ در مقامات و سه فقره اعمال نفوذ و یک فقره قرض‌ورزی» هستند. به گفته اسماعیلی، تنها در مورد اتهام پولشویی دیوان‌عالی رأی صادر نکرده، زیرا قانون مربوط به پولشویی جدید است و در مورد این اتهام پرونده نیاز به بررسی مجدد دارد.


تعداد بازدید :  1128