شماره ۲۲۱۳ | ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۷ اسفند
صفحه را ببند
پادکست گوش کنید؛ اگر می‌خواهید نوروزتان پرسروصدا باشد
شما دعوتید به شنیدن صدای بهار

یادش بخیر؛ در تنهایی و خلوت‌ خودمان یک واکمن‌ را در نزدیک‌ترین مکان به گوش‌ مُبارک‌مان قرار می‌دادیم تا آهنگ‌ها و فایل‌های صوتی منتخب‌مان را گوش کنیم. پیشترها هم این رادیو بود که انیس خلوت و تنهایی مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌هایمان می‌شد. راستش ساختن دنیای آدمی بی‌صدا معنا ندارد، همیشه این  صدا بوده است که ما را با محیط‌ اطراف‌مان عجین می‌کرده، گاه صدای خوانش یک گُنجشک و گاه صدای آواز یک خواننده از دستگاه گرامافون.
«رادیو»، «ضبط‌صوت»، «واکمن‌ها»، «ام پی‌تری پلیر» و دیگر رسانه‌های صوتی همه آمدند تا صدا را میهمان دنیای آدمی ‌کنند. یکی از این رسانه‌های‌ نوین هم پادکست است. پادکست یا پادبخش به انتشار فایل‌های صوتی می‌گویند که به فراخور نیاز مخاطبان روی سرورهای مشخصی آپلود می‌شوند و شما می‌توانید به کمک برنامه‌هایی به گوش‌دادن آنها بپردازید. نصب اپلکیشن‌های تخصصی اولین شرط برای دسترسی به پادکست است؛ «Google Podcasts»، «Castbox»،« Apple Podcast»، «SoundCloud» از مشهورترین اپلیکیشن‌های پادکست به شمار می‌آیند؛  در ادامه به معرفی برخی از پادکست‌های فارسی مورد استقبال و جالب برای تعطیلات نوروز پرداخته‌ایم. پیشنهاد ما به شما شنیدن صدای بهار است.
پادکست چنل بی را تقریبا همه می‌شناسند. در این پادکست شما می‌توانید گزارش بلند یک ماجرای واقعی را که در یک رسانه معتبر انگلیسی زبان منتشر شده را به فارسی بشنوید. در این پادکست بسیاری از داستان‌ها جنایی هستند و تا مدت‌ها ذهن شما را به خود مشغول خواهند کرد، البته فراموش نکنید که گوش‌سپردن به این پادکست‌ها نیازمند تمرکز بسیار زیادی است و البته نوع روایت علی بندری صاحب صدایی که پادکست‌های چنل بی را روایت می‌کند، بسیار جذاب است.
پادکست بهارستان نیز به تهیه‌کنندگی محسن کریمی و پادکست یه قاچ ترانه ویژه نوروز نیز تهیه شده است که هر کدام شامل یک‌ساعت تصنیف، ترانه و موسیقی است. پایگاه ایران صدا نیز به مناسبت فرارسیدن بهار 1400 ویژه برنامه‌های آموزنده‌ای را از سخنرانان مشهور و برجسته منتشر خواهد کرد. .
رادیو طرقه نیز درباره موضوعات مختلف، از دلِ کتاب‌ها و با ابزار متن و موسیقی حرف می‌زند، این پادکست را هم می‌توانید در ایام نوروز دنبال کنید. پادکست احسان عبدی‌پور با اون لهجه شیرین جنوبی‌اش نیز با عنوان احسانو از جمله پادکست‌های محبوب است. چند پادكست فارسی ديگر نیز به شاهنامه، ادبيات و حوزه‌های ديگر فرهنگی و تاريخي و فلسفه و روانشناسی مي‌پردازند كه درصورت علاقه می‌توانید از آنها استفاده کنید و اما پادکست «بی‌پلاس»، نیز ارایه‌کننده خلاصه کتاب‌هاست. در هر قسمت علی بندری موضوع یک کتاب غیرداستانی را مطرح می‌کند و مهم‌ترین قسمت‌های آن را به صورت خلاصه برای مخاطب توضیح می‌دهد.


تعداد بازدید :  1498