هیات دولت، کاملا شیشه‌ای است

در سرآغاز فرآیند احیای برجام هستیم

شهروندآنلاین:سخنگوی دولت  در نشست خبری، نشست وین را فصل تازه‌ای از روند شکست زورگویی و تجدید حیات برجام دانست. علی ربیعی معتقد است آمریکا با ناامید شدن از مسیر اشتباه گذشته، اعتراف می‌کند فشار حداکثری شکست خورده و چاره‌ای جز احیای برجام و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات‌شان وجود ندارد. «این موفقیت هرگز به‌دست نمی‌آمد اگر خویشتن‌داری ما در برابر تحریک احساسات ملی از طرف جنگ‌افروزان نبود و اگر با وجود همه فشارهای خارجی و داخلی برای خروج از برجام و مقابله به‌مثل در برابر رژیم ترامپ نمی‌ایستادیم و اگر مردم ما این رنج شدید و ناجوانمردانه را تحمل نمی‌کردند و اگر رهبری معظم با درایت در صف مقدم حفظ برجام و اصرار بر حق قانونی ایران در مقابله با این ظلم بی‌نظیر نایستاده بودند.»

«اکنون کشاکشی دوسویه میان فعالیت هسته‌ای به‌مثابه یک حق مدنی از یک طرف و تلاش برای نظامی و امنیتی بازنمایاندن آن از طرف دیگر جریان دارد.»

اطمینان داریم در مسیر درستی قدم گذاشته‌ایم

به گفته سخنگوی دولت ما در سرآغاز فرایند احیای برجام هستیم و امروز هم با اطمینان می‌گوییم که در آینده‌ای بسیار نزدیک دولت آمریکا راهی جز خاتمه دادن به رفتارهای قانون‌شکن ندارد. «تحریم‌های یکجانبه و ناقض توافق و مقررات بین‌المللی به پایان خواهد رسید. نشست وین که امروز انجام خواهد شد.» به باور ربیعی نشست وین فرصتی برای تبادل‌نظرات همه طرف‌ها درباره نحوه و زمانبندی بازگشت به تعهدات در برجام است. ربیعی با اشاره به اینکه هیچ مذاکره‌ای میان نمایندگان ایران و آمریکا شکل نخواهد گرفت، اما آماده رساندن این پیام به اعضای برجام هستیم که در صورت لغو تحریم‌ها و اجرای قطعنامه 2231 جمهوری اسلامی ایران به‌طور متقابل آماده است که بعد از راستی‌آزمایی انجام تعهدات طرف‌های دیگر در کوتاه‌ترین زمان ممکن به انجام همه تعهدات خود بازگردد، می‌گوید: «در حال حاضر به نتایج این نشست خوش‌بین یا بدبین نیستیم اما اطمینان داریم در مسیر درستی قدم گذاشته‌ایم و در صورتی که اراده، جدیت  و صداقت آمریکا به اثبات برسد، می‌تواند نشانه خوبی برای آینده‌ای بهتر برای این توافق و در نهایت اجرای کامل آن در هفته‌های پیش‌رو باشد.»

سخنگوی دولت معتقد است برجام یک گام بلندی برای به‌رسمیت شناساندن حق مدنی شهروندان ایرانی در جهان هست و همین موضوع بود که دستگاه پروپاگاندای طرفداران نظامی و امنیتی کردن جعلی برنامه‌های هسته‌ای ایران را به هراس انداخت. «اکنون کشاکشی دوسویه میان فعالیت هسته‌ای به‌مثابه یک حق مدنی از یک طرف و تلاش برای نظامی و امنیتی بازنمایاندن آن از طرف دیگر جریان دارد.»

به گفته ربیعی دولت‌های یازدهم و دوازدهم به‌رغم همه ناملایمات در اثبات فعالیت‌های قانونی هسته‌ای به منزله حق مدنی مردم ایران نه تنها کوتاه نیامده بلکه به موفقیت‌های بزرگی دست یافته است. «اتفاقا رئیس‌جمهوری با برخورداری از تجربه‌ای دیرین، از جمله شخصیت‌هایی است که در این زمینه هم مسأله گسترش و نوآوری در زمینه انرژی هسته‌ای را در طول عمر کاری خود دنبال کرده و هم امنیتی‌زدایی علیه این حق مدنی را با هم به پیش برده است.»

منع بعضی از بزرگ‌ترین شرکت‌های توزیع واکسن، از ارایه واکسن به ایران

به گفته سخنگوی دولت دسترسی ایران به دارایی‌های خود با مانع‌سازی‌های آمریکایی مواجه شده اما این فقط یک مسأله اقتصادی نیست. «برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهانی توزیع واکسن کرونا، از ارایه واکسن به ایران منع شده‌اند. این غیر از ارعاب‌گری‌های غیرمستقیم آمریکاست که دسترسی ایران به نظام مالی جهانی را محدود کرده است.» ربیعی با اشاره به برنامه 1392 دولت در جهت جهش در ارایه خدمات سلامت و گسترش شبکه‌های بهداشت ادامه می‌دهد: «امروز می‌توانیم اعلام کنیم هر ایرانی که بخواهد می‌تواند صاحب دفترچه بیمه و برخوردار از مزایای آن بشود و امر درمان برای دهک‌های نیازمند نیز به طور کاملا رایگان صورت می‌گیرد. ما خوشحالیم که حدود 12 میلیون ایرانی فاقد هرگونه دفترچه بیمه، امروزه از بیمه درمان برخوردارند و اکنون نیز خوشبختانه نظام درمانی به سمت الکترونیکی شدن در حال توسعه است.»

امروز 80 درصد کادر درمان واکسینه شده‌اند

ربیعی در ارتباط با تولید واکسن نیز می‌گوید: «در تولید واکسن کرونا هم جزو چند کشور جهان هستیم که به دانش آن دست یافته‌ایم؛ هرچند موانع تحریمی نگذاشتند تا سرعت‌مان در خرید واکسن و انجام فرایند واکسیناسیون طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیش برود.» به گفته سخنگوی دولت امروز 80 درصد کادر درمان کشورمان به‌رغم همه محدودیت‌ها واکسینه شده‌اند و واکسیناسیون کرونا برای سایر افراد جامعه و گروه‌های پرخطر نیز بر اساس پروتکل‌های ارایه شده وزارت بهداشت، مرحله به مرحله در حال انجام‌شدن است. «در جدیدترین تحول، اولین محموله واکسن تهیه شده از سازوکار کوواکس به تهران رسیده است و این روند با سرعت ادامه خواهد داشت.»

«هیات دولت، کاملا شیشه‌ای است و پشت و رویی متفاوت وجود ندارد. سیاست دولت کماکان نه تنها افزایش قیمت‌ها نیست بلکه سیاست دولت، کنترل بازار و ثبات در قیمت‌ها همراه با تلاش برای وفور کالاست.»

سیاست دولت، کنترل بازار و ثبات در قیمت‌هاست

سخنگوی دولت می‌گوید: «خدا را شکر به یُمن دو اتفاق، هیچ حرف مگویی در دولت وجود نداشته و ندارد. یکی، شفافیت و عدم پنهانکاری در داخل دولت است. از آنجایی که دولت هیچ حرف پنهانی ندارد ، بنابراین هر ایده و موضوعی که در دولت مطرح شود، به مردم منتقل شده و دولت همواره به افکار عمومی پاسخگو بوده است.» به گفته ربیعی هیچ دولتی تا این اندازه تحت کنترل، نظارت و بازرسی دستگاه‌های مختلف نبوده و مورد رصد قرار نگرفته است.«هیات دولت، کاملا شیشه‌ای است و پشت و رویی متفاوت وجود ندارد. سیاست دولت کماکان نه تنها افزایش قیمت‌ها نیست بلکه سیاست دولت، کنترل بازار و ثبات در قیمت‌ها همراه با تلاش برای وفور کالاست.»

عده‌ای علاقه‌مندند همه مشکلات را به ناکارآمدی و بی‌کفایتی مرتبط کنند

به گفته سخنگوی دولت انواع تحریم‌ها و فشارها به درآمد ارزی و تجارت و مبادلات بانکی بین‌المللی در ۳ سال گذشته می‌توانست اقتصاد هر کشوری را متلاشی و از پا دربیاورد. ربیعی با اشاره به اینکه در سال ٩٠ درآمد ارزی حاصل از فروش نفت کشور ١٠٠ میلیارد دلار بود اما در سال ٩٩ و با اعمال جنگ اقتصادی آمریکا این درآمد ارزی به ١٠ میلیارد دلار کاهش یافت و آنچه به دولت رسید کمتر از ٥میلیارد دلار بود. در مقایسه با سال ۹۰ واقعا تلاش و اهتمام مدیریتی قابل دفاع معجزه اتفاق افتاد و با صبوری ملت به مرحله‌ای از تاب‌آوری رسیدیم که اقتصاد کشور دچار فروپاشی نشد، می‌گوید: «دولت هرگز به دوگانه‌سازی میان گرفتن حق مردم از جامعه جهانی در قالب اقداماتی مثل برجام و تلاش برای رفع تحریم‌ها و از سویی افزایش تولید و ساختن ایران با گسترش زیرساخت‌ها روی نیاورد. ما در سال ۹۹ از رکود خارج شدیم و بیش از ۲درصد رشد را با داشتن تحریم و فشار آنها بر اقتصاد به‌دست آوردیم.» ربیعی معتقد است همه کسانی که درکی همه‌جانبه از رشد اقتصادی و توسعه مداوم دارند نیک می‌دانند باید همراه با افزایش توان در داخل در بازارهای جهانی حضوری موثر داشت و تبادل مالی انجام داد. اگر کسی این واقعیت را متوجه نشده باشد در بنیادی‌ترین مفاهیم و نظریه‌های اداره جامعه دچار مشکل است. «فعلا نمی‌توانم جزئیات بیشتری را در میان بگذارم اما مشتاقانه منتظر عملی شدن این رویکرد سازنده هستیم و امیدواریم در پایان مذاکراتی که در وین جریان دارد، به نمای روشن‌تری از جدیت و صداقت در اجرای تعهدات برسیم.»

رصد روزانه رئیس‌جمهوری از پیشرفت تولید

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه هفته پیش هم گفتم یکی از کشورهای تولیدکننده واکسن به ما اطلاع داد که آمریکا مانع از انتقال واکسن به ما شده، بنابراین مقایسه ایران با کشورهایی که تحت تحریم نیستند و به راحتی می‌توانند منابع مالی را تخصیص و انتقال بدهند، مقایسه درستی نیست. به دلیل همین محدودیت‌ها بود که ما با تکیه بر شرکت‌های تولیدکننده داخلی برنامه فشرده و دقیقی را برای تولید واکسن ایرانی و البته در برخی موارد در همکاری با دیگر کشورها آغاز کرده‌ایم و امروز به مرحله بسیار امیدوار کننده‌ای رسیده‌ایم. «دولت مصمم است تا آخرین روز کاری، حتی یک روز هم در ایجاد دسترسی عموم مردم به واکسن هدر ندهد. رئیس جمهوری شخصا و به‌طور روزانه پیشرفت در زمینه تولید را رصد و مدیریت می‌کند.»

علی ربیعی با اشاره به اینکه واکسیناسیون اقشار خاص و آسیب‌پذیر در برابر کرونا مدت‌هاست که آغاز شده و با سرعت ادامه دارد، ادامه داد: «ما تلاش خواهیم کرد تا اطمینان پیدا کنیم که تمام بسترهای لازم برای واکسیناسیون عمومی طی چند ماه آینده تا قبل از اتمام کار دولت فراهم خواهد شد.»  به گفته سخنگوی دولت موج چهارم کرونا یک مسأله مهم در همه کشورهاست و الگوی موج چهارم در اکثر کشورهای جهان به صورت مشابه عمل کرده است، بنابراین موج چهارم به صورت فراگیر در بسیاری از کشورها رخ داده است. با توجه به طرح هوشمند پویا و مصوبه ستاد ملی کرونا هر زمان مناطقی قرمز یا نارنجی شوند اقدامات لازم از پیش تعیین شده به سرعت عملیاتی خواهد شد، بنابراین آمادگی لازم وجود داشته و برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است. «آنچه در اختیار دولت است هیأت‌های اجرایی است. براساس ماده ۳۵ قانون، هیأت اجرایی با ریاست فرماندار و با حضور ۸ نفر معتمد به‌عنوان اعضای حقیقی و رئیس اداره ثبت‌احوال و رئیس آموزش‌وپرورش تشکیل می‌شود.»

به نظرم پیک این بیماری تمام شده است. علی‌رغم همه حرف‌ها، جهش و همه مشکلات، در مجموع در عالم یک پیکی داشته و این پیک، آخرش است. با روند گسترش واکسیناسیون، این پیک آخرش است.

ربیعی با اشاره به برداشت گزینشی از اظهارات رئیس‌جمهوری درباره موج چهارم کرونا، ادامه داد: «متأسفانه این عادت و روش غیرحرفه‌ای در برخی رسانه‌ها افزایش یافته که برخی جملاتی را از یک کلیتی بُرش زده و بدون توجه به گزاره کامل و مطالب قبل و بعدی را مورد استناد قرار می‌دهند و به زعم خود، پارادوکس‌یابی می‌کنند و اقدام به القائات تخریبی می‌شود.» سخنگوی دولت معتقد است به نظرم پیک این بیماری تمام شده است. علی‌رغم همه حرف‌ها، جهش و همه مشکلات، در مجموع در عالم یک پیکی داشته و این پیک، آخرش است. با روند گسترش واکسیناسیون، این پیک آخرش است. این پیک پایین می‌آید. ممکن است جهش‌ها و مشکلات دیگر داشته باشد، اما به نظرم مقابله با این بیماری، از آن روز اول یعنی ۱۴ماه پیش تا حالا سهل‌تر و آسان‌تر شده و ان‌شاءالله این مقابله در کشور ما هم به خوبی انجام می‌گیرد.

سخنگوی دولت در پایان می‌گوید: «با این حال، خبر خوب این است که خوشبختانه امر مبارزه با تحریم و مبارزه با کرونا در دل یک راهبرد واحد در حال پیشروی است و امیدواریم که ثمره این تلاش‌ها به زودی برای مردم عزیزمان، ملموس بشود.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.