این داوطلبان، نفس هدیه می‌کنند

خانه هلال بهارستان، اولین خانه هلال اصفهان است که کپسول اکسیژن در اختیار بیماران مبتلا به کرونا قرار می‌دهد

خانه هلال بهارستان در اوج شیوع کرونا در شهر بهارستان استان اصفهان راه‌اندازی شد. فاصله‌گذاری اجتماعی فرصت چندانی برای برگزاری دوره‌های آموزشی در این خانه هلال باقی نگذاشته بود. با این‌حال اعضای خانه هلال با کمک و حمایت جمعیت، بانک امانات پزشکی را در شهر بهارستان راه‌اندازی کرده‌اند. خانه هلال بهارستان شعبه کوچکی از جمعیت است که در تیرماه 99 در این شهر راه‌اندازی شده تا علاوه بر آموزش، جلب مشارکت‌های مردم برای فعالیت‌های بشردوستانه را هم برعهده بگیرد.

کمتر از یک‌سال از راه‌اندازی خانه هلال بهارستان در استان اصفهان می‌گذرد. این مرکز اولین خانه هلال اصفهان است که بانک امانات پزشکی را با کمک خیران و حمایت‌های جمعیت راه‌اندازی کرده است.

«علی آقامحمدی» مسئول خانه هلال می‌گوید: «شهر بهارستان حدود 120‌هزار نفر جمعیت دارد و با این‌حال تا پیش از این هیچ‌گونه بانک امانات پزشکی‌ای در این شهر به چشم نمی‌خورد. به کمک خیران توانستیم این بانک را راه‌اندازی کنیم.

یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که در این بانک به مردم امانت داده می‌شود کپسول اکسیژن است. دو ماه از ایجاد این بانک امانات می‌گذرد و در این مدت 20 نفر از مردم شهر توانسته‌اند از این کپسول‌های اکسیژن به صورت امانی استفاده کنند. در شرایط شیوع کرونا در اصفهان و همچنین بهارستان، کپسول اکسیژن یکی از مهم‌ترین نیازهای تجهیزات پزشکی ما بود.»

واکر و ویلچر از دیگر تجهیزاتی است که در بانک امانات پزشکی خانه هلال بهارستان به چشم می‌خورد. فاصله 20 کیلومتری از شهر اصفهان و دشوار بودن تردد به این شهر برای بسیاری از مردم بهارستان، از دلایل استقبال مردم این شهر از خانه هلال و خدماتی است که در این مرکز ارایه می‌شود.

 

دسترسی راحت‌تر به هلال احمر

فعالیت‌های خانه هلال به تجهیز بانک امانات پزشکی خلاصه نمی‌شود؛ از همراهی با طرح آمران و ناظران سلامت در پیک‌های شیوع کرونا گرفته تا تأمین اقلام معیشتی برای نیازمندان و حمایت از بیماران و کمک به تأمین داروی بیماران.

آقامحمدی می‌گوید: «خانه هلال شعبه کوچکی از هلال‌ احمر در شهر بهارستان است. ما در این مرکز فعالیت‌هایی که به حوزه داوطلبان، جوانان و امدادگران مربوط می‌شود را دنبال می‌کنیم. تا قبل از راه‌اندازی این خانه هلال اهالی شهر باید برای دریافت خدمات مختلف هلال ‌احمر یا هر نوع فعالیتی به مرکز اصفهان می‌رفتند.

راه‌اندازی این خانه باعث شده تا شهروندان دسترسی راحت‌تری به این فعالیت‌ها داشته باشند. با راه‌اندازی خانه هلال علاوه بر مشارکت‌های مردمی، شورای شهر و شهرداری بهارستان هم همکاری‌های خوبی با ما داشتند و همین کمک‌ها و همراهی‌ها باعث شد بتوانیم در مدت اندکی از راه‌اندازی خانه هلال و با وجود محدودیت‌های شیوع کرونا، اقدامات مهمی در بهارستان انجام دهیم.»

تأمین اقلام معیشتی برای خانواده‌های نیازمند و افرادی که درآمدشان متأثر از کرونا شده یکی از مواردی است که شورای شهر و شهرداری هم در تأمین آن به خیران و اعضای خانه هلال کمک کردند.

 

طرح یاس

حضور تعدادی از اعضای خانه هلال در این مرکز، قدمتی بیشتر از تاریخچه راه‌اندازی این خانه دارد. «مرضیه سادات امامی» مسئول آموزش خانه هلال یکی از این افراد است. او می‌گوید: «بیش از 11‌سال از آغاز همکاری من با هلال ‌احمر می‌گذرد.

تا پیش از راه‌اندازی خانه هلال برای شرکت در دوره‌های آموزشی و فعالیت‌های مختلف هلال ‌احمر باید به اصفهان می‌رفتیم و این کار برای بسیاری از مردم سخت بود. وقتی شنیدم خانه هلال بهارستان راه‌اندازی شده با اشتیاق خود را به اینجا رساندم.

دوره‌های مختلفی که در هلال ‌احمر آموزش دیده‌ام را به‌عنوان مربی به اهالی شهر آموزش می‌دهم. همه از این دوره‌ها استقبال خوبی می‌کنند و برگزاری دوباره این دوره‌ها را درخواست می‌کنند.»

خانه هلال شعبه کوچکی از هلال‌ احمر در شهر بهارستان است. ما در این مرکز فعالیت‌هایی که به حوزه داوطلبان، جوانان و امدادگران مربوط می‌شود را دنبال می‌کنیم. تا قبل از راه‌اندازی این خانه هلال اهالی شهر باید برای دریافت خدمات مختلف هلال ‌احمر یا هر نوع فعالیتی به مرکز اصفهان می‌رفتند

طرح یاس، یکی از طرح‌های سراسری است که به صورت پایلوت در بهارستان برگزار شده است. آموزش کمک‌های اولیه و آشنایی با مخاطرات و در کنار آن، کارگاه‌های آموزش سبک زندگی و کارآفرینی و … از مهم‌ترین اقداماتی است که در این طرح در بهارستان انجام شده است.

امامی می‌گوید: «در طرح یاس زنان سرپرست خانوار مهم‌ترین گروه هدف ما بودند، اما در همین دوره‌ها به همراه افرادی که در کلاس ثبت‌نام کرده‌اند، شهروندان دیگر هم حضور پیدا می‌کردند. استقبال از این دوره‌های آموزشی زیاد بود و بسیاری از شهروندان برای برگزاری دوره‌های جدید اعلام آمادگی کرده‌اند.»

 

سفیران هلال

افراد آموزش‌دیده در طرح ملی یاس با دریافت مدرک از خانه هلال، سفیران این مرکز برای آموزش دوره‌ها در شهر هستند. از مجتمع‌های مسکونی گرفته تا مراکز فرهنگی و ….، محلی است که برای برگزاری این دوره‌ها درنظر گرفته شده است.

امامی می‌گوید:«بهترین خاطرات من به شرکت در دوره‌ها، مانورها و برنامه‌های هلال‌احمر برمی‌گردد. حالا که خانه هلال بهارستان راه‌اندازی شده، خوشحالم که بقیه شهروندان شهر هم امکان تجربه فعالیت در این فضاها را دارند.

بسیاری از شهروندان ما هم به دنبال یادگیری چیزهای جدید و هم به دنبال این هستند که بتوانند در مرکزی مطمئن و معتبر فعالیت‌های داوطلبانه انجام دهند. راه‌اندازی خانه هلال بهارستان فرصت خوبی برای این افراد است.»

 

انگیزه‌ای به نام نجات انسان‌ها

آموزش کمک‌های اولیه، آشنایی با مخاطرات، اقدامات پیش بیمارستانی و … با ظرفیت‌های محدود و در بازه‌های زمانی مشخص در خانه هلال بهارستان برگزار می‌شود.

«علی کیانی» مسئول بخش جوانان خانه هلال بهارستان می‌گوید: «یک درخواستی که شهروندان مدام از ما دارند این است که کلاس‌های آموزشی را در مجتمع‌های مسکونی برگزار کنیم. فعلا به دلیل شیوع کرونا چنین امکانی را نداریم اما در فرصت‌هایی که فراهم ‌شود این کلاس‌ها را در خانه هلال برگزار می‌کنیم.»

بازخورد مثبتی که از این کلاس‌ها دیده‌اند، مهم‌ترین انگیزه آنها برای آموزش است. کیانی می‌گوید: «یکی از بهترین لحظاتی که در خانه هلال سپری می‌کنیم وقتی است که اعضای آموزش‌دیده از کاربردی بودن آموزش‌ها در زندگی روزمره خود می‌گویند.

یکی از این نمونه‌ها، وقتی است که یکی از اعضا توانسته بود به فردی که دچار ایست قلبی شده بود کمک کند و جانش را از مرگ حتمی نجات دهد. مردم وقتی با چنین تجربه‌هایی روبه‌رو می‌شوند اهمیت این آموزش‌ها را بیشتر درک می‌کنند. یکی از مهم‌ترین اهدافی که ما در این خانه هلال دنبال می‌کنیم آشنا کردن مردم با اقدامات اولیه در حین وقوع حادثه است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.