خودرو «بقا» را ما ساختیم

ثبت اختراع ست خودرو بقا توسط امدادگران کردستان

ماجرا از اینجا شروع شد؛ امدادگر باسابقه کردستان در عملیات‌های بزرگی مثل سیل و زلزله و مأموریت‌های بین‌المللی جای خالی امکانات اولیه را برای تیم‌های امدادی خالی می‌دید. بیش از 29 سال از آغاز همکاری رضا زندی در هلال احمر کردستان می‌گذرد.
دو سالی است که او با فرید اله‌ویسی دیگر امدادگر استان کردستان «ست خودرو بقا» را اختراع کرده و اخیرا آن را به ثبت رسانده است.
همراه داشتن امکانات اولیه ازجمله آب آشامیدنی سالم و غذای گرم و جای استراحت و اتاق فرماندهی از ویژگی‌های این ست خودرو است.

حوادث سخت را به خاطر دارند که گاهی هفته‌ها و حتی ماه‌ها امدادگران را در مناطق عملیاتی ماندگار کرده است؛ از زلزله بم گرفته تا حوادثی مثل زلزله کرمانشاه و سیل لرستان و حتی عملیات‌های بین‌المللی به عراق و ترکیه و دیگر کشورها.

تاریخچه حضور ست خودرو نجات، آمبولانس و دیگر تجهیزات امدادی در حوادث را در خاطر دارند که چگونه باری از دوش تیم‌های عملیاتی و مردم حادثه‌دیده برداشته‌اند.

فرید اله‌ویسی که از سال 83 به جمعیت پیوسته و درجه ایثار دارد، می‌گوید: «همان طور که برای کمک به مردم حادثه‌دیده و برای تسریع در امدادرسانی به ابزارهایی مثل آمبولانس و ست خودرو نجات و دیگر تجهیزات نیاز داریم، برای بهترشدن بهره‌وری امدادگران و همچنین تاب‌آوری آنها در محل وقوع حادثه و محل عملیات هم به ست بقا نیاز هست. ایده طراحی و اختراع خودرو بقا هم از همین جا آمد.»

از سال 96 او و دیگر همکارش در هلال احمر کردستان ایده خودرو بقا را در ذهن پرورش داده‌ و با پیگیری‌های سال گذشته، آن را در اداره ثبت اختراع به ثبت رسانده‌اند؛ خودرویی که ظاهری شبیه به خودرو نجات تیپ 1 دارد اما امکانات به کار رفته در آن متفاوت است.

 

مانور با ست بقا

خودرو بقا شکل بزرگ‌شده و کاملی از کیف بقاست؛ خودرویی که در آن نیازهای اولیه امدادگران در مناطق عملیاتی برطرف می‌شود. اله‌ویسی می‌گوید: «برای رسیدن به مناطق عملیاتی معمولا امدادگران راه درازی را طی می‌کنند؛

مثلا در زلزله ورزقان ما کیلومترها از کردستان دور شدیم تا به این شهر رسیدیم. امدادگران وقتی خسته از راه به مناطق عملیاتی می‌رسند نیاز به تجدید قوا دارند تا بتوانند با بهره‌وری بالا عملیات را آغاز کنند.

در حالی که معمولا به دلیل نبود امکانات اولیه ممکن است این عملیات را با خستگی آغاز کنند. اگر تیم‌های عملیاتی خودروهای بقا را در تجهیزات لجستیکی خود داشته باشند می‌توانند کمک زیادی به تجدید قوای اعضای خود کنند.»

در خودرو بقا امکانات و تجهیزات مختلفی طراحی شده است؛ از امکان ذخیره سوخت مورد نیاز برای زمان طولانی گرفته تا فضایی برای طبخ غذای گرم و ذخیره‌کردن آب آشامیدنی سالم و ….

اله‌ویسی می‌گوید: «این خودرو را با توجه به تجربه‌ای که در سال‌های حضور در هلال احمر داشتیم، طراحی کردیم، در مانورهای مختلفی در استان کردستان از آن استفاده کردیم و در طول سال‌های گذشته به مرور آن را کامل‌تر از قبل کرده‌ایم. ما به طور آزمایشی از این خودرو در عملیات سیل لرستان در سال 98 استفاده کردیم و بازخورد بسیار خوبی از آن گرفتیم.»

 

امکانات ارتباطی

ست خودرو بقا دو بخش کابین و سرنشین دارد. در قسمت کابین می‌توان انواع وسایل ارتباطی مورد نیاز امدادگران را دید و بی‌سیم‌هایی که امکان ارتباط با مرکز کنترل فرماندهی را فراهم می‌کند. در کابین سرنشین هم دیگر امکانات ازجمله سرویس بهداشتی و حمام و دیگر امکانات مورد نیاز به چشم می‌خورد.

رضا زندی دیگر امدادگری که سابقه بیست‌ونه ساله در جمعیت هلال احمر دارد، می‌گوید: «تا پیش از این امدادگران وقتی به مناطق حادثه‌دیده می‌رسیدند برای تأمین نیازهای اولیه خود متکی به شهر آسیب‌دیده بودند؛

یعنی برای اسکان امدادگران، تغذیه و پشتیبانی از این تیم‌ها باید از انبارهای امدادی استفاده می‌شد که درواقع برای شرایط بحران و مردم آن شهر تدارک دیده شده بود. گاهی دسترسی به این امکانات به دلیل شرایط خاص موجود در حادثه دشوار می‌شد.

برای همین امدادگران هم آن طور که باید و شاید بهره‌وری بالایی نداشتند. در حالی که اگر هر تیم امدادی‌ای این ست بقا را به همراه داشته باشد بی‌نیاز از هر نهاد پشتیبانی‌ای می‌تواند به محل عملیات برود و مأموریت خود را به سرانجام برساند.»

همان طور که برای کمک به مردم حادثه‌دیده و برای تسریع در امدادرسانی به ابزارهایی مثل آمبولانس و ست خودرو نجات و دیگر تجهیزات نیاز داریم، برای بهترشدن بهره‌وری امدادگران و همچنین تاب‌آوری آنها در محل وقوع حادثه و محل عملیات هم به ست بقا نیاز هست. ایده طراحی و اختراع خودرو بقا هم از همین جا آمد

 

روزهای دور از خانه

آب آشامیدنی سالم و وجود فضایی برای استحمام، امکانات کمپ برای امدادگران و همچنین امکان تبدیل برق خودرو به برق شهری از مهم‌ترین امکانات این خودرو بقاست.

زندی می‌گوید: «ما از این خودرو در سیل لرستان به صورت آزمایشی استفاده کردیم. تیم ما غروب به پلدختر رسید و با استفاده از امکانات این خودرو فرصت برای ریکاوری تیم فراهم بود. صبح روز بعد بچه‌ها که استراحت کافی داشتند و امکانات اولیه در اختیارشان بود آماده‌ترین تیم حاضر در محل سیل بودند.

حتی تیم‌های دیگر استان‌ها هم از امکانات این خودرو استفاده و از آن استقبال می‌کردند. خودرو امکان تبدیل برق ماشین به برق شهری را هم دارد و امدادگرانی که در محل عملیات ممکن است هفته‌ها از خانه دور باشند، می‌توانند موبایل خود را به راحتی شارژ کنند و با خانواده در ارتباط باشند.

امکانات موجود در این خودرو گرچه ساده به نظر می‌رسد اما دسترسی راحت به همه این امکانات در مناطق حادثه‌دیده که گاهی تا هفته‌ها در آن خبری از آب آشامیدنی و غذای گرم نیست، بسیار ضروری و حیاتی به نظر می‌رسد.»

خودرو بقا ظاهری شبیه به خودرو نجات دارد و تفاوت آن در امکانات داخلی آن است
کمپ فرماندهی

خودرو بقا امکانات لازم را برای کمپ تیم ‌امدادی به همراه دارد و علاوه بر آن امکان ایجاد کمپ فرماندهی را هم فراهم کرده است.

دکتر پیام جلالی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کردستان، می‌گوید: «خودرو بقا می‌تواند در عملیات‌های مهم بسیار تأثیرگذار باشد. علاوه بر کمک‌هایی که به امدادگران می‌کند، امکاناتی هم برای فرماندهی عملیات در اختیار ما قرار می‌دهد. از کمپ فرماندهی گرفته تا امکان ارتباط با شهرهای دیگر به وسیله این خودرو فراهم می‌شود.

در حوادثی مثل زلزله بم، زلزله کرمانشاه، سیل و دیگر حوادث مهم معمولا راه‌های مخابراتی و ارتباطی قطع می‌شود و حتی موبایل امدادگران هم مدت محدودی می‌تواند شارژ داشته باشد.

اما این خودرو با تولید برق شهری می‌تواند امکان ارتباط با امدادگران را برای ما فراهم کند. همچنین امکانات ارتباطی دیگر در این خودرو در نظر گرفته شده است.»

به گفته مدیرعامل هلال احمر کردستان، خودرو بقای طراحی‌شده به وسیله امدادگران کردستان می‌تواند 30 امدادگر را به مدت 30 روز بی‌نیاز از امکانات اولیه در محل حادثه پشتیبانی کند: «در حال حاضر خودروهایی در هلال احمر داریم که می‌توانیم با توجه به امکانات و ظرفیت‌های هر استان، ست بقا را روی آن طراحی و در حوادث مختلف از آن استفاده کنیم.

این خودروها امکان تردد در مناطق صعب‌العبور که بر اثر حوادثی مثل سیل و یا زلزله دچار آسیب شده‌اند را دارد و این امتیاز بزرگی برای آن است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.