غنی‌سازی در نطنز متوقف نشده است

صالحی: اورانیوم ۶۰درصد ربطی به سوخت رآکتور تهران ندارد

رئیس سازمان انرژی اتمی تأکید کرد که اقدام ایران برای تولید اورانیوم تا غنای ۶۰درصد براساس قانون اقدام راهبردی مجلس برای رفع تحریم‌هاست.

شهروندآنلاین: علی‌اکبر صالحی گفت: «اورانیوم غنی‌شده ۶۰درصد را به عنوان سوخت رآکتور تهران نمی‌خواهیم استفاده کنیم، بلکه برای ساخت Targetهای U۳O۸ است که اورانیوم (U) آن ۶۰درصد غنا دارد، بنابراین با اورانیوم ۶۰درصد «هدف» یا Target درست می‌کنیم.»

او گفت که این Targetها در رآکتور (تهران) قرار می‌گیرد و بعد از مدتی که در مقابل تشعشات اتمی قرار گرفت، در آن ماده‌ای به نام مولیبدن تولید می‌شود که باید این ماده را جداسازی کنیم تا مولیبدن آن را خارج کنیم. این مولیبدن ماده اولیه ساخت و تولید بسیاری از رادیوداروهاست.

صالحی اظهار کرد که مولیبدن ماده‌ای است که ایران بخش قابل توجهی از آن را از خارج وارد می‌کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه این اقدام همسو با برجام است؟ خاطرنشان کرد که «انجام این فرآیند تحت عنوان فیژن مولی (مولیبدنی که از شکافت هسته‌ای به وجود می‌آید) در چارچوب برجام پیش‌بینی شده است.»

او افزود: «ما تحقیقات مربوط به این فرآیند را مدت‌هاست که آغاز کرده‌ایم و ظرف یکی، دو هفته آینده از Targetهای ۲۰درصد برای تست استفاده خواهیم کرد، ولی هرچه جلوتر می‌رویم غنا را بالاتر می‌بریم، چون هرچه با غنای بالاتر کار را انجام دهیم، تولیدات‌مان راندمان و کیفیت بالاتر در مدت زمان کوتاه‌تری خواهد داشت.»

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه درباره برخی اظهارنظرها درباره میزان خسارت و صدمه واردشده به سانتریفیوژها در سایت نطنز گفت: «اینکه سانتریفیوژها صدمه دیدند، درست است، اما اینکه چه تعداد و با چه کیفیتی صدمه دیده‌اند، در حال بررسی است.»

صالحی تأکید کرد: «مقدمات اجرای ۶۰درصد را انجام داده‌ایم و غنی‌سازی در نطنز متوقف نشده و مقدار غنی‌سازی هم قابل توجه است. فقط یک سالن ما دچار اشکال شده است و در اسرع وقت و ظرف حداکثر دو روز آینده برق اصلی‌اش متصل می‌شود و آغاز فرآیند جایگزینی سانتریفیوژها آسیب‌دیده با دقت و سرعت انجام خواهد گرفت.»

او در پاسخ به اینکه افزایش هزارتایی سانتریفیوژها به ۵۰۶۰ سانتریفیوژی که وجود داشت، در چه چارچوبی انجام می‌شود، گفت: «این اقدام در راستای گام‌های ایران برای کاهش تعهدات برجامی و براساس ماده ۲۶ و ۳۶ برجام انجام می‌شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.