هشدار برای گردشگران سامبران

پرترددترین پایگاه امداد جاده‌ای اهر، روزهای پرحادثه‌ای را از سر می‌گذراند

کوهستانی‌بودن شهرستان اهر، زمستان‌ها و تابستان‌های پرحادثه‌ای برای امدادگران این شهر رقم زده است؛ از بارش برف‌های سنگین و بسته‌شدن راه‌ها گرفته تا جاده‌های پرترددی که مسافران خسته از گرما را به سمت شهرهای خنک آذربایجان‌شرقی می‌کشاند.
چهار پایگاه امداد جاده‌ای این شهرستان حوادث کوهستان را هم پوشش می‌دهند و امدادگران آن دوره‌های تخصصی مختلفی را پشت‌سر گذاشته‌اند.

شهروند آنلاین: «گردنه سامبران» پرترددترین و پرحادثه‌ترین محور منتهی به اهر است؛ گردنه‌ای در 22کیلومتری محور اهر به کلیبر. ساختمان آجری پایگاه از سال 92 در این محور احداث شده است. با این حال سابقه استقرار امدادگران در این پایگاه به پیش از این سال برمی‌گردد.

«رسول رحیمی» نجاتگر-راننده پایگاه سامبران شهرستان اهر می‌گوید: «اینجا به دلیل منطقه کوهستانی، محور شلوغ و پرحادثه‌ای است. این روزها به دلیل روییدن گیاهان مختلف در منطقه کوهستان و آب‌وهوای خنکی که دارد، مسافران زیادی به گردنه سامبران می‌آیند.

این افراد هم از شهرهای اطراف و هم از شهرهایی مثل تهران و دیگر نقاط کشور راهی اهر می‌شوند. حتی خود اهالی قدیمی این منطقه هم که در فصل سرد سال به تهران و دیگر شهرها مهاجرت می‌کنند، اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت به اینجا بازمی‌گردند. تردد بالا در هر مسیری ریسک افزایش حادثه را بالا می‌برد.»

 

قصه نجات

گردنه سامبران آخر هفته‌های شلوغی دارد؛ از تردد بالا در جاده‌ها گرفته تا حوادث مختلف کوهستان و سقوط از ارتفاع و گم‌شدن در مناطق کوهستانی و… . رحیمی می‌گوید: «شیفت‌‌های امدادی در پایگاه سامبران در روزهای پایانی هفته معمولا با چند حادثه همراه است.

این حوادث هم بسته به فصل‌های مختلف سال با هم متفاوت است. یکی از مأموریت‌های سختی که در ماه‌های اخیر در آن حضور داشتیم، بارش شدید برف در زمستان 99 و مسدودشدن جاده بود. در حالی گردنه از دو طرف توسط راهداری مسدود شده بود که چند خانواده درست در وسط گردنه گرفتار برف و بوران شده بودند.

ماشین‌شان در برف گیر کرده بود. شدت بارندگی آنقدر زیاد بود که این افراد تصور می‌کردند زنده از این بوران بیرون نخواهند آمد.» رسیدن به این گردنه و پیدا کردن افراد حادثه‌دیده در آن شرایط، کار ساده‌ای نبود.

با این حال، امدادگران سامبران خودشان را به این افراد رساندند و از سرمای کشنده آن شب در گردنه نجات‌شان دادند.

رحیمی می‌گوید: «شرایط جوی بسیار سختی بود. با این حال تیمی آماده به سمت خانواده‌های گرفتار در برف رفتیم. صدای ما را که شنیدند، باورشان نمی‌شد نجات پیدا کرده‌اند. از شوق گریه می‌کردند.

نجات این جمعیت 17 نفره در آن برف و بوران کار ساده‌ای نبود. اما همین که آنها را به نقطه امنی رساندیم، تمام سختی‌ها از یادمان رفت. این لحظه، بهترین لحظه زندگی هر امدادگری است که حتی اگر یک بار هم آن را تجربه کرده باشد، از یاد نخواهد برد.»

 

مأموریت‌های ناممکن

وجود رودخانه اهر و همچنین بارندگی‌های شدید فصلی و منطقه عشایرنشین، دست‌به‌دست داده تا علاوه‌بر حوادث کوهستان و جاده، امدادگران پایگاه سامبران حوادث سیلاب را هم در کارنامه کاری خود داشته باشند.

«امین حسن‌زاده» از امدادگران این پایگاه می‌گوید: «گاهی ایلات و عشایر هم در این منطقه نیاز به کمک دارند و باید برای امدادرسانی خودمان را به آنجا برسانیم. سختی کار در گردنه سامبران این است که در زمستان، هنگام برف و باران جاده بسیار خطرناک می‌شود.

یک طرف جاده رودخانه است و طرف دیگر دره. جاده باریک و پرپیچ گردنه هم بر اثر بارش برف و باران لغزنده می‌شود و احتمال تصادف و انحراف از جاده زیاد است. با این شرایط سخت مأموریت‌های مهمی را در زمستان و تابستان می‌رویم.»

مثل تمام پایگاه‌هایی که در گردنه‌های برف‌گیر قرار دارند، یکی از وظایف‌شان امدادرسانی به زنان باردار است؛ به کمک اداره بهداشت قبل از اولین برف زمستانی اطلاعات زنان باردار هر روستا به دست‌شان می‌رسد تا به‌موقع برای انتقال این افراد به مراکز درمانی در شهرها و روستاهای دیگر اقدام کنند.

حسن‌زاده می‌گوید: «از مهر و آبان اولین برف‌های این گردنه آغاز می‌شود. یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های ما در زمستان انتقال زنان باردار به مراکز درمانی است. چون جاده‌ها بسته می‌شود، باید این افراد را به کمک برانکارد تا محل استقرار آمبولانس برسانیم.»

دشت‌های پرگیاه اهر و منطقه کوهستانی این روزها اغلب شهرنشین‌ها را برای سفر به این منطقه سردسیر خوش آب‌وهوا وسوسه کرده است. تصادف‌های جاده‌ای و حوادثی مثل سقوط از ارتفاع این روزها در این پایگاه در اوج خود قرار دارد.

 

افزایش پایگاه‌های امدادی

شهرستان اهر چهار پایگاه امداد جاده‌ای ثابت دارد که امداد کوهستان هم توسط تیم‌های همین پایگاه‌ها انجام می‌شود. جاده ترانزیتی‌ که از اطراف این شهر عبور می‌کند، تصادف‌های سنگینی را در این منطقه به بار نشانده است؛

وجود رودخانه اهر و همچنین بارندگی‌های شدید فصلی و منطقه عشایرنشین، دست‌به‌دست داده تا علاوه‌بر حوادث کوهستان و جاده، امدادگران پایگاه سامبران حوادث سیلاب را هم در کارنامه کاری خود داشته باشند

حداقل ماهی یک تصادف جاده‌ای بزرگ در این منطقه رخ می‌دهد. «اصغر رسولی» رئیس شعبه جمعیت هلال‌احمر اهر می‌گوید: «گردنه سامبران پرترددترین محور منتهی به اهر است. از آغاز بهار مسافرت‌های مردم به این منطقه افزایش پیدا می‌کند و حتی با وجود کرونا امسال هم ما مسافران زیادی در این شهر داشتیم.

تجهیزات و امکانات جاده‌ای پایگاه خوب است و جوابگوی نیازهای منطقه است. اما امدادگران از نظر تجهیزات کوهستان نیاز به توجه بیشتری دارند. افرادی که در این پایگاه‌ها با ما همکاری می‌کنند، از بهترین امدادگران شهرستان هستند و دوره‌های تخصصی مختلف را پشت سر گذاشته‌اند، چراکه حوادث در این منطقه تنوع زیادی دارد و امدادگران باید با انواع این حوادث به درستی آشنا باشند.»

60نجاتگر و 20امدادگر با درجه ایثار در این شهرستان مشغول فعالیت در پایگاه‌های هلال‌احمر هستند.

رئیس شعبه اهر درباره نیاز این منطقه به توسعه پایگاه‌های امدادی می‌گوید: «در مسیر اهر به ورزقان محوری داریم که به سمت معدن مس می‌رود. در این مسیر شاهد تردد بالای خودروهای سنگین و اتوبوس‌های مسافربری معدن هستیم که سرویس عیاب و ذهاب معدن است.

ما در این محور پایگاه ثابتی نداریم. اما با توجه به تردد بالا و همچنین حوادث زیادی که در این محور به وقوع می‌پیوندد، نیاز به یک پایگاه ثابت در این منطقه احساس می‌شود. این پایگاه جانمایی هم شده است و امیدواریم بتوانیم به زودی آن را ساخته و به بهره‌برداری برسانیم.

همچنین نیاز به افزایش تعداد ست‌های نجات داریم. در حال حاضر برای چهار پایگاه امدادونجات ثابت اهر تنها دو ست خودرو نجات وجود دارد، یعنی در صورت نیاز به این ست‌ها باید آن را از دیگر پایگاه‌ها به محل حادثه اعزام کنیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.