بزرگداشت محمدکریم پیرنیا در فضای مجازی برگزار می‌شود

پاسداشت پدر معماری سنتی ایران توسط انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

پیرنیا افزون بر معماری، در ادبیات، خوشنویسی، نقاشی و موسیقی نیز دستی داشت، بر زبان‌های عربی و عبری مسلط بود، زبان پهلوی را به خوبی می‌دانست و با خط میخی نیز آشنا بود.

شهروندآنلاین: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی فردا مراسم بزرگداشت مرحوم استاد محمدکریم پیرنیا، استاد دانشگاه، محقق، نویسنده و نظریه‌پرداز معماری ایرانی را در فضای مجازی برگزار می‌کند.

محمدکریم پیرنیا از جمله تأثیرگذارترین اندیشمندان معاصر در حوزه معماری بود که نقش بسزایی در شکل‌گیری نگاه امروز ایرانیان نسبت به معماری گذشته ایران ایفا کرد و پایه‌گذار مرمت و احیای بسیاری از آثار تاریخی ایران به شمار می‌رود. او را بحق پدر معماری سنتی ایران نام نهادند؛ چراکه اقداماتش همراه با تحقیق جدی در زمینه معماری سنتی و شیوه‌های مرمت و نگهداری بناهای اسلامی و اقدامات عملی‌اش در این زمینه مهم‌ترین و ارزشمندترین فعالیت‌های او در زمینه معماری سنتی ایرانی است.

محمدکریم پیرنیا ۲۵ شهریور ۱۲۹۹ در یزد چشم به جهان گشود. برای ادامه تحصیل در دانشگاه، راهی تهران و در رشته ادبیات مشغول به تحصیل شد، اما پس از مدتی این رشته را رها کرد و برای تحصیل در رشته معماری دوباره در کنکور دانشکده هنرهای زیبا شرکت کرد و  یکی از هفت داوطلبی بود که در کنکور دانشکده هنرهای زیبا در رشته معماری پذیرفته شد. در زمانی که پیرنیا مشغول تحصیل در رشته معماری بود، اتفاقا توجه چندانی به معماری ایرانی نمی‌شد و تب یادگیری معماری غربی تند بود و برای یادگیری دروس معماری بیشتر از نمونه بناهای یونانی و دیگر آثار اروپایی استفاده می‌شد. این به مذاق و سلیقه پیرنیا خوش نیامد و به همین دلیل هم دانشکده را نصف و نیمه رها کرد و خودش مشغول تحقیق در زمینه معماری سنتی ایرانی شد.

محمدکریم پیرنیا ۹ شهریور ماه ۱۳۷۶ درگذشت. پیرنیا افزون بر معماری، در ادبیات، خوشنویسی، نقاشی و موسیقی نیز دستی داشت، بر زبان‌های عربی و عبری مسلط بود، زبان پهلوی را به خوبی می‌دانست و با خط میخی نیز آشنا بود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.