دولت مصمم است کشور را بدون تحریم‌‍‌های غیرقانونی تحویل دولت آینده بدهد

ربیعی: مذاکرات وین در بن‌بست نیست

شهروندآنلاین- سخنگوی دولت در نشست این هفته خرداد را ماه سرنوشت‌ساز و تاریخ‌ساز ملت ایران کهن دانست: «14 خرداد روز رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که یک رهبر دینی است و پرتو ایشان به اقصی نقاط جهان ازجمله جهان اسلام رسید.» علی ربیعی با اشاره به اینکه  امام‌خمینی(ره) واضع نظریه حرکت انقلاب مردمی علیه پیوند استبداد و جهان‌خوارگی در نظام نابرابر جهانی بود و به جرأت می‌توان گفت بعد از رحلت ایشان جهان در طول تاریخ هیچ نمونه و نظیری از بدرقه بیش ‌از استقبال به خود ندیده، گفت: «بدون شک ۱۴ خرداد برای همیشه نمادی از احترام یک ملت به رهبری فداکار، صادق، متوکل به خدا و مومن به مردم است.»

ربیعی معتقد است سرمایه عظیم اجتماعی به جا مانده از امام راحل و اعتماد عمیق مردم به حاکمیت اجازه نداد رویای بدخواهان ایران تعبیر شود. به باور او این سرمایه‌ها در کنار شخصیت‌ روشن، آگاه و اجماع‌‌ساز مقام معظم رهبری که مورد اعتماد امام‌خمینی و جامعه بود، باعث شد تا انتقال رهبری و دوره گذار در نهایت آرامش و با امید به آینده صورت بگیرد: «امام‌خمینی رهبری بود مورد اعتماد مردم و اعتمادی متقابل در ایشان وجود داشت. برای همین در 15خرداد سال ۱۳۴۲ امام همراه با مردم مقطعی تاریخی را آفرید و باعث شد تا نیمه خرداد تبدیل به یک نماد شود.» نماد روزگاری که آنچنان انسداد سیاسی و سرکوب نظامی گسترش یافته بود که از درون این استبداد حرکتی مردمی توسط اقشار محروم شکل گرفت و به نمادی علیه ظلم و ‌دیکتاتوری شاهنشاهی تبدیل شد.

ربیعی با اشاره به اینکه انقلاب با پشتوانه گفتمانی 15 خرداد به پیروزی رسید و تداوم حرکت عظیم مردم باعث شد تا انقلاب پیروز شود. آن «حضور صلح‌آمیز مردم» در ادامه روندش با تدبیر امام‌خمینی(ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌سرعت به «حضور در پای صندوق» تبدیل شد، گفت: «صندوق‌ها به عنوان دستاوردی بزرگ در بیش از یکصد سال فداکاری یک ملت و در کوران دو انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی به دست آمده است. صندوق رأی میراث انقلاب و امام است؛ دستاورد به بلوغ‌‌رسیده از مشروطه است.»

سخنگوی دولت جمهوریت را دستاورد بزرگی می‌داند که در مقاطع مختلف حفظش کرده‌ایم؛ صندوق‌های رأی یک میراث گرانبها از تاریخی فداکارانه برای ملت ایران هستند، ‌میراثی که برای آن جان‌های زیادی خود را فدا کرده‌اند.

ربیعی با اشاره به اینکه مردم حتما می‌توانند با مشارکت خود ‌در میان نامزدهای موجود نزدیک‌ترین فرد را به آرمان‌های خود را انتخاب کنند، گفت: «صندوق‌ها نیازمند رشد، ثبات و امنیت ملی ماست. توصیه دولت مشارکت و حضور همه مردم عزیز در پای صندوق رأی و انتخاب فردی است که به آرمان‌های خود نزدیک‌تر می‌دانند.»

برخی از دامنه محدود انتخابات گلایه و انتقاد دارند

ربیعی صندوق رأی را میانجی و داور میان حکومت و شهروندان می‌داند و معتقد است که خوشبختانه با دفاع و حمایت رهبر معظم انقلاب از صندوق‌ها و حضور مردم پای صندوق‌های رأی  این مسأله مورد توجه مستمر ایشان قرار دارد: «امروز در راه تداوم جمهوریت برخی گلایه و انتقاد دارند که دامنه انتخاب‌ها محدود شده است. امروز شاید همه آحاد جامعه آنچه را که انتظار داشتند در میان نامزدهای نهایی نمی‌بینند اما جامعه ما نشان داده همیشه فرصت‌‌هایی باورنکردنی خلق می‌کند.»

به گفته سخنگوی دولت بدون تردید امام راحل صاحب کراماتی متعالی بود. اما آنچه به او قدرت داد با یاری خداوند تا چنین تأثیر شگفت‌آوری بر جای بگذارد، پشتیبانی جمهور و اکثریت مردمی بود که اراده و آرمان‌های بزرگ خود را در قامت این مرد تجلی دادند: «نیروی جمهوریت ما از درون خواست اکثریت می‌جوشد و تراوش این خواست و اراده می‌تواند به نیروی سترگ برای پیشرفت کشور تبدیل شود.»

ربیعی با اشاره به اینکه مردم حتما می‌توانند با مشارکت خود ‌در میان نامزدهای موجود نزدیک‌ترین فرد را به آرمان‌های خود را انتخاب کنند، گفت: «صندوق‌ها نیازمند رشد، ثبات و امنیت ملی ما است. توصیه دولت مشارکت و حضور همه مردم عزیز در پای صندوق رأی و انتخاب فردی است که به آرمان‌های خود نزدیک‌تر می‌دانند.»

صنایع بزرگ 3هزار مگاوات در برق صرفه‌جویی کنند

ربیعی در ادامه صحبت‌هایش از مصوبه دولت برای مدیریت مصرف برق خبر داد. مصوبه‌ای که دستگاه‌های اجرایی و ادارات و بانک‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی را موظف می‌کند به میزان 50درصد سال گذشته در مصرف برق صرفه‌جویی کنند. هر چند همچنین وزارتخانه‌های نیرو، اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشور و نیروی انتظامی موظف شدند نسبت به شناسایی، جمع‌آوری و متوقف‌کردن فعالیت مراکز و دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمزارز اقدام کنند. در این میان صنایع بزرگ هم موظف به در پیش گرفتن تدابیری شده‌اند برای کاهش مصرف: «صنایع بزرگ موظف‌ شدند از 15 خرداد تا 15 مرداد با تدابیری مثل تغییر ساعت کار  یا طرح تعطیلات سالانه درمجموع 3هزار مگاوات کاهش مصرف از ساعت ۱۲ تا ۲۱ داشته باشند.»

ربیعی در ادامه از مصوبه دیگری هم خبر داد؛ پرداخت تسهیلات نوسازی و بهسازی 200 هزار واحد مسکونی روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت و حاشیه شهرها با ضمانت سفته زنجیره‌ای در سال  ۱۴۰۰ توسط بانک‌های عامل: «سقف فردی تسهیلات 100 میلیون تومان و سود سهم متقاضی برای تسهیلات 5درصد است.»

«تأکید کنم مذاکرات وین به هیچ‌وجه تحت‌ تأثیر انتخابات و نتایج آن نیست و براساس رویه‌ای مستقل و قانونی خود و در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و با هدایت مقام معظم رهبری تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت.» سخنگوی دولت ادامه داد:«دولت مصمم است رسالت خود را انجام داده و کشور را بدون تحریم‌‍‌های غیرقانونی تحویل دولت آینده بدهد.»

دولت مصمم است کشور را بدون تحریم‌‍‌های غیرقانونی تحویل دولت آینده بدهد

به گفته سخنگوی دولت مانع عمده‌ای بر سر مذاکرات احیای برجام نیست و همان طور که پیش‌تر گفته شد، تفاهم‌های اصولی درباره اقداماتی که طرفین برای بازگشت به نص صریح توافق برجام باید انجام بدهند، به‌ دست آمده است.

به باور ربیعی هیچ‌ کدام از موانع غیرقابل عبور نیستند و با اراده سیاسی در پایتخت‌ها این اختلاف‌های جزئی نیز به پایان خواهد رسید. او با اشاره به اینکه بسیار امیدواریم تا پیش از انتقال تصدی دولت بتوانیم احیای کامل برجام را اعلام کنیم، گفت: «تأکید کنم مذاکرات وین به هیچ‌ وجه تحت‌ تأثیر انتخابات و نتایج آن نیست و براساس رویه‌ای مستقل و قانونی خود و در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و با هدایت مقام معظم رهبری تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت.» سخنگوی دولت ادامه داد: «دولت مصمم است رسالت خود را انجام داده و کشور را بدون تحریم‌‍‌های غیرقانونی تحویل دولت آینده بدهد.»

مذاکرات وین در بن‌بست نیست

به گفته سخنگوی دولت هیچ بن‌بستی در مذاکرات وین وجود ندارد. مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که باید در مورد تعداد معدودی مسائل کلیدی تصمیم‌گیری شود و این مسائل هم دقت و وسواس و زمان مورد نیاز خود را می‌طلبد: «ما نه اجازه می‌دهیم که گفت‌وگوها فرسایشی شود و نه تعجیلی برای رسیدن به توافق داریم. ملاک و سنجه ما حقوق ملت و تأمین منافع عالی مردم و نظام است.»

ربیعی معتقد است تیم گفت‌وگوکننده ما در همین چارچوب حرکت کرده و دستورالعمل‌های مرکز را طابق النعل بالنعل جلو برده است. اگر گفت‌وگوها نیاز به تصمیماتی در تهران داشته باشد، قطعا این تصمیمات در پایتخت گرفته می‌شود: «خوشحالیم امروز خیلی‌ها به دیدگاه دولت رسیده‌اند و در مورد تعامل با جهان همه سخن می‌گویند. از یاد مردم نرفته که در همین چند سال پیش آوردن نام برجام مثل بیان یک امر کفرآمیز تلقی می‌شد.»

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه عده‌ای می‌خواهند با فرار رو به جلو احتمال مشارکت کم را به نارضایتی از دولت گره بزنند این هم از اتفاقات بسیار عجیب است، گفت: «در زمانی که دولت نجیبانه با سکوت فقط به دنبال مشارکت حداکثری است این‌گونه بیانات نوعی نیش‌زدن به جامعه است. اگر مردم به آینده امید داشته باشند و توانایی انجام آن را در نامزدها ببینند، برای تغییر وضعیت موجود اتفاقا مشارکت بیشتری هم خواهند داشت.»

«این دولت افتخار می‌کند که کشور را از یکی از سخت‌ترین گردنه‌های تاریخی که بعد از جنگ تحمیلی بی‌سابقه بود، به رغم تلخی و سختی تحمیل‌شده بر طبقات پایین جامعه نسبت به آنچه تحریم گران می‌خواستند بر سر مردم و ایران بیاورند، بالاخره  به سلامت و با کمترین هزینه ممکن عبور داد. امروز با اطمینان می‌گویم که کشور از سربالایی تحریم‌ها و کرونا عبور کرده و به سراشیبی افتاده است.»

مصلحت عمومی را به منافع دولت در گفتن واقعیت‌ها ترجیح دادیم

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که تحریم و کرونا موجب فشارهای اقتصادی زیادی به کشور شده اما نامزدهای انتخابات هیچ اشاره‌ای به این نمی‌کنند، گفت: «متأسفانه این رویه‌ای بوده که به رغم تلاش و خواهش دولت برای پرهیز از تحریف و دروغ‌پراکنی، در سه سال گذشته شاهد آن بودیم و تاثیر بسیار زیادی در جعل واقعیت‌ها و ناامیدکردن مردم داشت و امروز آثار آن را در بی‌تفاوتی طیفی از مردم نسبت به کارآمدی نظام می‌بینیم. ما تنها کشور در جهان بودیم که همزمان با آوار شدن حجم بی‌سابقه‌ای از تحریم‌ها که یک ملت به خود دیده با شیوع کرونا که ضربات دیگری به اقتصاد کشورمان وارد کرد، مواجه بودیم.»

به گفته ربیعی این بحران‌های همپوشان، درآمد کشور ما را به کمتر از یک‌دهم سال‌های پیش از تحریم و کرونا کاهش داد در حالی که هزینه‌های اداره کشور به خاطر تورم و افزایش هزینه‌های زندگی و درمان به چندین برابر رسید: «این بی‌انصافی‌ها ظلم مضاعفی نه فقط به دولت بلکه به مردم هم بود و مردم را از فهمیدن واقعیت‌ها محروم کرد و به امیدشان آسیب وارد کرد.»

سخنگوی دولت معتقد است دولت برخلاف افراد و نهادهایی که منافع جناحی را بر مصلحت ملی ترجیح داده‌اند، در سال‌های اخیر که زیر فشار حداکثری تحریم‌ها بودیم، مصلحت عمومی را به منافع دولت که در گفتن واقعیت‌ها بود، ترجیح دادیم و شلیک تیر از رو به رو توسط جنایتکارترین دولت معاصر آمریکا و پرتاب خنجر از پشت سر را تحمل کردیم و همچنان سکوت در پیش گرفتیم: «این را می‌دانیم که نه تنها تاریخ به خوبی و در آینده با افشاشدن واقعیت‌های مکتوم قضاوت خواهد کرد، بلکه مردم ما در عصر ارتباطات جمعی آگاه‌تر از آن هستند که فربب تحریف واقعیت‌ها را بخورند و تسلیم شعارهای توخالی و فرافکنی‌هایی ناشی از ضعف شوند.»

او ادامه داد: «این دولت افتخار می‌کند که کشور را از یکی از سخت‌ترین گردنه‌های تاریخی که بعد از جنگ تحمیلی بی‌سابقه بود، به رغم تلخی و سختی تحمیل‌شده بر طبقات پایین جامعه نسبت به آنچه تحریم‌گران می‌خواستند بر سر مردم و ایران بیاورند، بالاخره به سلامت و با کمترین هزینه ممکن عبور داد. امروز با اطمینان می‌گویم که کشور از سربالایی تحریم‌ها و کرونا عبور کرده و به سراشیبی افتاده است.»

پرونده فایل صوتی منتشرشده ظریف در دادسرای تهران

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده فایل صوتی منتشرشده ظریف اعلام کرد: «طبق اطلاع‌‌‌رسانی از سوی قوه‌ قضاییه در این ارتباط پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده است. تیم‌های تخصصی از ضابطان وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه و مرجع قضایی در یک تیم مشترک قضایی، امنیتی و اطلاعاتی این پرونده را پیگیری می‌کنند. حتما به محض دستیابی به نتیجه اطلاع‌رسانی خواهند کرد. آنچه مشخص است این است که انتشار  این فایل توطئه‌ای علیه دولت و نظام بود.»

«در این هفته و هفته آتی به دلیل گرمای قابل توجه هوا در کشور انجام اقدامات ساده کاهش مصرف از اهمیت بیشتری برخوردار است. به نظر می‌رسد قطع برق به تنهایی منجر به آسیب‌دیدگی به تجهیزات نمی‌شود. مشترکین برق بیمه شده‌اند و در صورت نیاز می‌توان آن را در سامانه مذکور گزارش کرد، موضوع براساس قوانین بیمه مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و اقدام لازم به عمل می‌آید.»

امیدواریم از تابستان سخت امسال با کمترین خاموشی عبور کنیم

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی جبران خسارت‌های ناشی از قطع برق به مردم اظهار کرد: «امسال، سالی بسیار استثنائی از نظر مصرف برق است. افزایش شدید و زودهنگام دمای هوا در کشور منجر به افزایش قابل توجه مصرف برق شده است، خشکسالی نیز منجر به کمبود تولید نیروگاه‌های برق آبی و به همین دلیل شکافی بین تولید و مصرف ایجاد شده است که در یکی، دو روز ابتدای خرداد خاموشی‌هایی را به دنبال داشت که خوشبختانه با همکاری خوب مردم، صنایع و کشاورزان محدودیت‌های ایجادشده به حداقل میزان ممکن کاهش یافته است.»

او با اشاره به اینکه براساس اطلاع جداول قطعی احتمالی برق برای اطلاع مردم توسط شرکت‌های توزیع برق اطلاع‌رسانی می‌شود و لیکن امیدواریم با رعایت صرفه‌جویی در مصرف و اجرای راهکارهای ساده‌ای که توصیه می‌شود محدودیتی اعمال نشود گفت: «در این هفته و هفته آتی، به دلیل گرمای قابل توجه هوا در کشور انجام اقدامات ساده کاهش مصرف از اهمیت بیشتری برخوردار است. به نظر می‌رسد قطع برق به تنهایی منجر به آسیب‌دیدگی به تجهیزات نمی‌شود. مشترکین برق بیمه شده‌اند و در صورت نیاز می‌توان آن را در سامانه مذکور گزارش کرد، موضوع براساس قوانین بیمه مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و اقدام لازم به عمل می‌آید.»

 جزییات نامه روحانی به شورای نگهبان

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره جزییات نامه رئیس‌جمهوری به شورای نگهبان درباره رد صلاحیت نامزدها و آیا اینکه پاسخی در این زمینه اعلام شد، اظهار کرد: «رئیس‌جمهوری در این 8 سال در موارد متعددی با توجه به اختیاراتی که در قانون اساسی تصریح ‌شده، اقدام به نامه‌نگاری و هشدار کرده‌اند. در این مورد هم با نگرانی از تحقق ضرورت مشارکت حداکثری و با دیدی مشفقانه مطالبی را متذکر شدند.»

او ادامه داد: «رئیس‌جمهوری به وظیفه قانونی خود عمل کرده و محتوای نامه هم درباره الزامات مشارکت بوده است. همچنین فصل‌الخطاب همه ما بیانات رهبری است.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.