شماره ۲۲۶۴ | ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۲ خرداد
صفحه را ببند
کدخدایی مطرح کرد
تأثیر بررسی صلاحیت‌ها بر میزان مشارکت بسیار اندک است

سخنگوی شورای نگهبان گفت:«براساس نظرسنجی‌هایی که موسسات دولتی داشته‌اند، تأثیر آرای شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها بر میزان مشارکت بسیار اندک است.»
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی پرس.‌تی.‌وی در پاسخ به سوالی درباره بحث رد صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: «ما در حوزه انتخاب ریاست‌جمهوری عبارت رد صلاحیت نداریم بلکه شورای نگهبان صلاحیت افراد واجد شرایط را احراز می‌کند؛ البته این نکته طبیعتا به مفهوم این نیست که افرادی که صلاحیت آنها احراز نشده است، شرایط نامناسبی دارند یا صلاحیتی برای مسئولیت‌های دیگر ندارند.»
او افزود: «اصل ۱۱۵ قانون اساسی شرایطی را مانند ایرانی‌الاصل‌بودن، رجل سیاسی- مذهبی، مدیر، مدبر و... برای نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ذکر کرده است؛ اعضای شورای نگهبان هم این شرایط را با مستندات پرونده انطباق می‌دهند و نهایتا با انجام رأی‌گیری مخفی نفر یا نفرات واجد شرایط را اعلام می‌کنند. اما قانونگذار درباره بقیه افراد که شرایط کافی برای نامزدی انتخابات ندارند، سکوت کرده و حکم دیگری را اعلام نکرده است که بخواهیم نسبت به آنها واژه رد صلاحیت را به کار گیریم.»
کدخدایی گفت: «قانون اساسی درباره انتخابات مجلس صراحتا اعلام کرده که شورای نگهبان باید دلایل رد صلاحیت را به صورت محرمانه به داوطلبان اعلام کنیم که این کار انجام می‌شود، اما در حوزه انتخابات ریاست‌جمهوری ما مبنای رد صلاحیت نداریم، مثلا فردی برای استخدام در یک شرکتی باید مدرک کارشناسی ارشد ارایه کند. او باید مدرک خود را ارایه کند، اگر مدرکی ارایه نکرد، به مفهوم این نیست که او نمی‌تواند در شرکت دیگری به کار گرفته شود. در حوزه انتخابات ریاست‌جمهوری هم شرایط همین‌طور است.
 او افزود: «در اصل ۱۱۵ قانون اساسی به رجل سیاسی- مذهبی، مدیر، مدبر و... به‌عنوان شرایط داوطلبان ریاست‌جمهوری اشاره کرده است. افراد باید در این‌باره دلایل مثبت خود را ارایه کنند تا شورای نگهبان آنها را با شرایط اصل ۱۱۵ قانون اساسی انطباق دهد و نظر خود را اعلام کند.» سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: «چون ما رد صلاحیت نداریم، قانونگذار هم هیچ مرحله‌ای را برای اعتراض در این بخش در نظر نگرفته است و طبیعتا اعتراضی هم وجود ندارد. بررسی مجدد هم به هیچ‌وجه وجود ندارد.»
به گفته کدخدایی، طبق اصل صریح قانون اساسی رهبر معظم انقلاب براساس اختیارات خود هر وقت لازم دانستند، می‌توانند از آن در بحث بررسی صلاحیت‌ها استفاده کنند. اگر لازم شد، آشکارا استفاده می‌شود و ما هم تبعیت می‌کنیم، اما الان هیچ اطلاعی در این‌باره نداریم.
عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره پروسه رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «پرونده نامزدهای انتخاباتی توسط کارشناسان تهیه شده و به شورای نگهبان ارایه می‌شود. در شورای نگهبان این پرونده مطالعه شده و تمامی جزئیات بیان می‌شود. اگر افراد سوالی داشته باشند، از کارشناسان یا مراجعی که گزارش دادند، می‌پرسند. بعضا اگر لازم باشد- مانند این دوره از انتخابات- نامزدها را دعوت کرده و از آنها سوالاتی می‌شود.
او افزود: «نهایتا شورای نگهبان به صورت کتبی و البته مخفی نسبت به افراد رأی می‌دهد. شاید در بادی امر احساس شود که فرد رأی داشته باشد، ولی وقتی رأی مخفی گرفته می‌شود، مشخص شده که رأی ندارد. باید ۷ رأی از ۱۲ رأی را کسب کند. اگر آرا ۶ به ۶ باشد، به این مفهوم است که رأی کافی ندارد. در این دوره برخی از افراد ۸ یا ۹ یا ۱۱ رأی داشته‌اند.»
کدخدایی با ابراز امیدواری نسبت به مشارکت حداکثری مردم در روز ۲۸ خردادماه گفت: «البته براساس نظرسنجی‌هایی که موسسات دولتی داشته‌اند، تأثیر آرای شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها بر میزان مشارکت بسیار اندک است. عوامل موثر بر میزان مشارکت بیشتر شرایط اقتصادی و معیشتی است تا اینکه بحث‌های سیاسی و اجتماعی باشد. شورای نگهبان براساس قانون اساسی موظف است که شرایط افراد را احراز کند. اگر فردی شرایط را ندارد، مقصر شورای نگهبان نیست. شورای نگهبان باید براساس معیارهای قانونی نظر خود را اعلام کند و اعلام‌نظر شورای نگهبان هم معتبر است. البته میزان تأثیرگذاری نظر شورای نگهبان بسیار اندک خواهد بود.»


تعداد بازدید :  64