ماجرای انتشار 50 فیلم از دختران ایرانی

انتشار تصاویر خصوصی زنان و دختران ایرانی در فضای مجازی جنجال به راه انداخته است. یک تبعه چینی اقدام به انتشار 50 فیلم از دختران ایرانی در فضای مجازی کرده بود. این تبعه چینی پس از بالارفتن موج اعتراضات اقدام به حذف فیلم‌ها از اکانت خود کرد. این ماجرا به همین جا ختم نشد و سرانجام پس از شکایت‌های بسیاری که از این تبعه شده بود، پلیس توانست متهم را در عوارضی کاشان دستگیر کند.

دادستان عمومی و انقلاب کاشان روز گذشته اعلام کرد که تبعه چینی عامل انتشار تصاویر از روابط خصوصی با دختران ایرانی در کاشان دستگیر شد.

روح‌الله دهقانی گفت: «در این پرونده شاکیان خصوصی هم اقدام به شکایت کرده بودند. با توجه به حساسیت موضوع این پرونده در دستور کار مقامات قضائی و انتظامی قرار گرفت. متهم ضمن تفهیم اتهام بازداشت و با اعمال ماده ۱۲۱ تحت‌الحفظ به تهران منتقل می‌شود.»

پلیس پاوا تحقیقات روی این پرونده را آغاز کرده است. اخیرا یک پسر چینی اقدام به انتشار فیلم‌هایی از روابط خود با دختران نوجوان ایرانی در شبکه یوتیوب کرده است. انتشار نزدیک به ۵۰ فیلم از فضای شخصی زندگی این دختران بدون اجازه آنان که اکثرا کمتر از ۱۸ سال دارند.

جوان چینی ساکن ایران است. او در مدت سکونت خود در ایران با عده‌ای از دختران نوجوان ایرانی رابطه برقرار و فیلم‌هایی از گفت‌وگو با آنها یا معاشرت‌هایشان تهیه کرده بود.

دعوت های سریالی

فیلم‌ها یکی پس از دیگری در شبکه اجتماعی یوتیوب بارگذاری شده‌اند. حدود ۵۰ فیلم از دختران نوجوان ایرانی در صفحه یوتیوب این جوان چینی منتشر شده بود که او در مورد رابطه‌اش با آنها توضیح داده بود.

پسر جوان چینی در مورد روابط خود با آنها، دعوت‌شدن به شام و نظراتی که دختران ایرانی راجع به شخصیت او داده بودند صحبت می‌کرد؛ مثلا در جایی می‌گفت که من از نظر دختران ایرانی انسان خسیسی هستم.

طرح دوستی با یک توریست و انجام ملاقات‌ها در رستوران و سایر مکان‌ها سبب می‌شد این شهروند چینی از میزبانان خود که اکثرا هم دختران جوان بودند، عکس‌ها و ویدیوهای مخفیانه بگیرد و آنها را در صفحات شخصی خود در اینستاگرام و یوتیوب بارگذاری کند. در برخی از این ویدیوها هم هدیه‌هایی میان او و میزبانان ایرانی‌اش رد و بدل می‌شده که حتی گاهی به ‌نظر می‌رسد برخی دختران زیر سن قانونی هستند. با وجود این از روزی که آهسته آهسته تعداد ویدیوهای بیشتری در فضای مجازی بارگذاری شد برخی از این دختران با مشاهده تصاویر خود به آن واکنش نشان دادند.

فیلم های مخفیانه

در یک مورد دختری که در شیراز مترجم زبان چینی است در استوری صفحه اینستاگرام خودش نوشته که «من یک‌ بار پارسال این آقا را در کیش دیدم؛ چون او  چینی بود و من هم مترجم زبان چینی هستم به هم سلام کردیم و از این طریق آشنا شدیم، بعد به من گفتند که قصد دارند به شیراز بیایند. وقتی عید به شیراز آمد با دوستانم به ملاقات او رفتیم و آنجا مخفیانه از ما فیلم گرفت. سری آخر هم در یک هتل او را ملاقات کردم.»

این مترجم زبان چینی در ادامه استوری‌های خود نوشته که «بابت انجام کاری به تهران رفته بودم و در یک‌ هاستلی(اقامتگاه) اقامت داشتم، این دوستان هم آنجا بودند، شب‌ها بعد از کار در حیاط می‌نشستیم و گپ می‌زدیم. یک شب با یک شخص چینی دیگر (شیائویو) و او (وِین) داشتیم گپ می‌زدیم در حالی که شیائویو داشت از من فیلم می‌گرفت. گاهی هم فکر می‌کردم او (وِین) دارد با گوشی خودش کار می‌کند تا ‌‌اینکه دیشب (بعد از دیدن ویدیو در یوتیوب) فهمیدم از من یواشکی فیلم می‌گرفتند.»

اما با انتشار هر چه بیشتر این تصاویر رفته رفته دخترانی که خودشان را در صفحه یوتیوب می‌دیدند با نوشتن پیام‌ها به زبان انگلیسی از او درخواست می‌کردند که آن ویدیوهای ضبط‌شده مخفیانه را پاک کند، اقدامی که به ‌نظر می‌رسد از طرف او تا مدت زیادی انجام نشد.

بارگذاری بیش از 200 کلیپ

البته این مترجم زبان چینی در صفحه اینستاگرام خودش نوشته از آنجا که شماره این توریست چینی را داشته به او چندین‌بار پیام داده و خواسته که ویدیو‌ها را پاک کند. او توضیح داده: «ولی من یک نفر نیستم، او بیشتر از 200 کلیپ در فضای مجازی بارگذاری کرده، اگر از دوستان کلیپی در یوتیوب پخش شده می‌توانم شماره این آقا را اگر ندارند به آنها بدهم تا به او تذکر بدهند.»

با این وجود این مترجم زبان چینی در انتهای استوری خود نکته جالبی را بیان کرده است، او نوشته: «نمی‌دانم چرا این دوستان آن قدر راحت همه جا می‌توانند بچرخند و هر کاری می‌خواهند انجام دهند، ولی کسی با آنها کاری ندارد.»

دختران با مشاهده فیلم‌های خود در یوتیوب با کامنت‌هایی به زبان انگلیسی یا فارسی از این جوان درخواست کردند که کلیپ‌ها را از صفحه شخصی خود در یوتیوب بردارد و حتی عده‌ای اعتراض کرده و گفته بودند که قرار نبود این کلیپ‌ها منتشر شود.

دیگر کاربران هم واکنش‌های تندی از خود نشان داده و این جوان چینی را فردی سوءاستفاده‌گر خوانده بودند. در همین حال که این موج منفی در فضای مجازی راه افتاد، پیگیری این ماجرا در جریان کار پلیس پاوا قرار گرفت؛ زیرا متهم پرونده از اتباع خارجی است.

انتشار کلیپ عذرخواهی از سوی جوان چینی

جوان چینی در اظهارات خود ادعا کرده بود که مثل خیلی از گردشگران جهان از سبک زندگی افراد مختلف جهان فیلم تهیه می‌کرد.

با برخاستن موج اعتراضات دختران و آغاز تحقیقات پلیسی، او اقدام به حذف کلیپ‌ها از حساب خود کرد. فیلم‌ها حاوی صحنه‌های مستهجن نیست؛ زیرا مطابق قوانین یوتیوب اگر کلیپ‌های تهیه‌شده حاوی تصاویر مستهجن بود پیش از ورود پلیس ایران به پرونده خود یوتیوب صفحه این جوان را حذف می‌کرد.

این جوان در اولین اظهارات خود به پلیس پاوا ایران مدعی شده است که انگیزه‌اش نشان‌دادن سبک زندگی ایرانیان بوده است و تولید چنین محتوایی در فضای یوتیوب در همه جای جهان امری طبیعی بوده است.

در حالی که در واکنش‌های اولیه گفته شده بود که دختران کم‌سن حتی زیر شانزده ساله ایرانی مورد سوءاستفاده یک فرد چینی قرار گرفته‌اند، اما او گفته بود در برخی کلیپ‌ها حتی خانواده‌های این دختران جوان هنگام معاشرت آنها با جوان چینی حضور داشتند.

هر چند انتشار تصاویر خصوصی مطابق قانون جمهوری اسلامی ایران جرم است، اما این فرد ادعا کرده بود که قصد توهین به هیچ کسی را نداشته و در آخرین کلیپ منتشرشده از همه ایرانیان عذرخواهی کرده است.

رسیدگی به این پرونده همچنان در دستور کار پلیس پاوا قرار دارد تا به ابعاد دیگر از انگیزه‌های احتمالی این فرد رسیدگی شود.

حکم متهم

در ماده ۱۷ این قانون نوشته شده «هر کس به‌ وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به ‌نحوی که منجر به ‌ضرر یا عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.