امدادگران در آماده‌باش

زلزله 5.2 ریشتری ایلام خسارت جانی و مالی نداشت

زلزله 5.2 ریشتری که ساعت 9 و 24 دقیقه صبح شانزدهم خرداد در عمق 9 کیلومتری مرز عراق و استان‌های ایلام و کرمانشاه را لرزاند، خوشبختانه هیچ خسارت جانی به همراه نداشت. بخش «صالح‌آباد» از توابع شهرستان مرزی مهران نقطه‌ای بود که مردمش بیشترین لرزش را احساس کردند؛ اما شدت زلزله به حدی بود که اهالی تمام شهرستا‌ن‌های مرزی و غربی کرمانشاه شامل قصر شیرین، گیلان‌غرب وحتی سرپل ذهاب هم لرزش‌های آن را حس کرده و از خانه‌های خود بیرون آمدند. نیروهای امدادی هلال احمر از همان ساعات اولیه با حضور در مناطق زلزله‌زده به ارزیابی وضعیت مناطق پرداختند.

ساعت 9 و 24 دقیقه صبح روز شانزدهم خرداد زمین زیر پای مرزنشینان ایلام لرزید. بخش صالح‌آباد از توابع شهرستان مرزی مهران نقطه‌ای بود که به کانون وقوع زلزله نزدیک‌تر بود. همین مسأله باعث شد تا ترک‌هایی که بر دیوار خانه‌ها می‌نشیند عمیق‌تر باشد. مدیر جمعیت هلال احمر شعبه مهران از حضور دو تیم از امدادگران در هفت روستای منطقه خبر داد و گفت: «ارزیابی‌های اولیه حکایت از این داشت که خوشبختانه زلزله خسارت‌های جانی از خود به جا نگذاشته و خسارت‌های مالی هم در حد ترک‌خوردن دیوار ساختمان‌هاست.»

سجاد نظریان‌زاد اطمینان خاطر داد که با توجه به خسارت‌های جزئی وارده به ساختمان‌ها حتی نیاز به اسکان اضطراری در منطقه وجود ندارد اما این شرایط به این معنا نیست که نیروهای امدادی از حالت آماده‌باش خارج شده‌اند بلکه تمامی تیم‌های امدادی استان، شهرستان و شهرستان‌های تابعه با توجه به شدت زلزله اولیه در حالت آماده‌باش هستند و در صورت لزوم اقدام خواهد شد.

منطقه آرام است

به گفته استاندار ایلام، با وقوع زلزله سریعا جلسات فوق‌العاده بحران در دو شهرستان مهران و چوار به طور همزمان برگزار شد و تمامی نیروها و عوامل امدادی برای کمک‌رسانی به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.»

محمد نوذری گفت: «گر چه تمامی نیروهای امدادی در حالت آماده‌باش قرار دارند اما خوشبختانه با توجه به گزارش‌های واصله وضعیت منطقه حاد نیست و جز هراسی که اهالی منطقه دچارش شده‌اند مشکل دیگری در منطقه وجود ندارد.»

 نیاز به چادر امدادی نداریم

فرماندار شهرستان مهران هم از نبود خسارت‌های جانی و مالی شدید در منطقه ابراز خرسندی کرد و گفت: «خسارات مالی ناشی از زلزله نیز تنها در حد ترک‌خوردگی دیوارهای منازل است و میزان آن در دست ارزیابی است.»

اسد قاسمی از برگزاری شورای تأمین با حضور دستگاه‌های عضو ستاد بحران در منطقه خبر داد و گفت: «با توجه به حضور گروه‌های امدادی و گزارش‌های اولیه آنها خوشبختانه نیاز به توزیع و نصب چادر در منطقه نداریم و مردم می‌توانند در خانه‌های مسکونی خود بمانند.»

 مردم خونسردی خود را حفظ کنند

آیت قیصربیگی، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری ایلام نیز با اشاره به اعزام گروه‌های امدادی و خدماتی چون جمعیت هلال احمر و اورژانس به منطقه صالح‌آباد به عنوان کانون اصلی زلزله توضیح داد: «خوشبختانه خسارت جانی و مالی گزارش نشده و مردم باید ضمن حفظ خونسردی خود سعی کنند ساعات آینده را در فضاهای باز سپری کنند تا در صورت وقوع مجدد زلزله از حوادث احتمالی جلوگیری کنیم.»

سجاد نظریان‌زاد اطمینان خاطر داد که با توجه به خسارت‌های جزئی وارده به ساختمان‌ها حتی نیاز به اسکان اضطراری در منطقه وجود ندارد اما این شرایط به این معنا نیست که نیروهای امدادی از حالت آماده‌باش خارج شده‌اند بلکه تمامی تیم‌های امدادی استان، شهرستان و شهرستان‌های تابعه با توجه به شدت زلزله اولیه در حالت آماده‌باش هستند و در صورت لزوم اقدام خواهد شد.

 

گزارش‌های مردم رسید

جعفر چراغی، بخشدار صالح آباد، هم با اشاره ترک برداشتن سقف و دیوار بسیاری از منازل روستاهای صالح‌آباد اظهار داشت: «پس از وقوع زلزله بسیاری از اهالی روستاهای گلان، ماربره، بانروشان و شهر صالح‌آباد گزارش ترک برداشتن دیوار و سقف منازل خود را اعلام کرده‌اند.»

او با اشاره به اینکه از طریق بلندگو امامزاده علی صالح(ع) به صورت مکرر از مردم خواسته شده هوشیاری خود را حفظ کنند تا در صورت رخ‌دادن زلزله دچار مشکل نشوند، گفت: «برخی از کارشناسان از مرکز زلزله‌نگاری تهران اعلام کرده‌اند که این زلزله اصلی بوده اما با وجود این از مردم خواسته شده همچنان نسبت به وقوع زلزله‌های احتمالی مواظب و هوشیار باشند.» به گفته چراغی، بررسی‌ها برای ثبت گزارش تخریب یا خسارت احتمالی منازل ادامه دارد.

لرزش‌ها را غرب کرمانشاه هم حس کرد

اگر چه کانون زلزله صبح شانزدهم خرداد صالح‌آباد از توابع بخش مرزی مهران در استان ایلام است اما مردم غرب کرمانشاه که خاطره زلزله ۷.۳ریشتری بیست‌وششم آبان و زلزله‌های بزرگ سال ۹۷ و پس‌لرزه‌های متعدد سال‌های ۹۸ و ۹۹ را دارند و با هر پس‌لرزه و لرزشی باز هم به‌شدت نگران می‌شوند، نیز این لرزش‌ها را حس کردند.

زلزله کرمانشاه تجربه خوبی شد تا ساختمان‌های غرب جان بگیرند. با اقدام‌های صورت‌گرفته بعد از زلزله کرمانشاه اکثر خانه‌ها نوسازی یا مقاوم‌سازی شدند و همین باعث شده که بیشتر ساختمان‌ها در برابر زمین‌لرزه‌های با شدت چهار و پنج ریشتری مقاوم باشند و تنها شمار کمی از منازل خطر تخریب یا آسیب‌دیدگی در برابر چنین زمین لرزه‌هایی را دارند.

زلزله در قصرشیرین خسارت نداشت

با احساس لرزش‌های زلزله در قصرشیرین ستاد بحران این منطقه هم بلافاصله تشکیل جلسه داد. به گفته مراد علی تاتار، کانون زلزله صالح‌آباد ایلام از قصرشیرین مسافت زیادی دارد و این زلزله با اینکه با شدت در قصرشیرین و روستاهای اطراف و شهرستان‌های همجوار احساس شد هیچ‌گونه خسارت جانی و مادی نداشته است.

او با اشاره به زلزله‌خیزبودن منطقه و تداوم پس‌لرزه‌ها بعد از زلزله بزرگ آبان 96 گفت: «گروه‌های ارزیاب و ستاد مدیریت بحران در منطقه حضور دارند و همیشه در آماده‌باش کامل به سر می‌برند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.