علی مرادخانی هم رفت!

کرونا همچنان از اردوگاه فرهنگ قربانی می‌گیرد

شهروندآنلاین: علی مرادخانی، معاون سابق هنری ارشاد درگذشت. دلیل درگذشت مدیر موزه موسیقی و معاون سابق امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابتلا به بیماری کووید-۱۹ عنوان شده است.

مرادخانی روابط خوبی با هنرمندان داشت

ساعاتی پیش رسانه‌های فارسی خبر از درگذشت علی مرادخانی دادند. مدیر موزه موسیقی و معاون امور هنری سابق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح دوشنبه ۱۷ خردادماه بر اثر ابتلای دوباره به بیماری کووید-۱۹ دار فانی را وداع گفت. مرادخانی حدود یک ماه پیش به دلیل ابتلا به ویروس کرونا به مدت سه هفته در بیمارستان بستری و پس از یک هفته بعد از مرخصی از بیمارستان به دلیل عوارض ناشی از این بیماری بار دیگر راهی بیمارستان شده بود. او پس از تحمل چند روز بیماری درنهایت صبح روز گذشته دار فانی را وداع گفت.

علی مرادخانی که فارغ‌التحصیل رشته روانشناسی از دانشگاه تهران بود، پس از اتمام تحصیلات خود در سمت‌های مختلف مدیریتی حضور یافته بود که از آن جمله می‌توان به مدیریت تولید فیلم و عکس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت همکاری‌های سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت مرکز آموزش فیلمسازی، مشاور معاون سیاحتی و زیارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر مرکز موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیریت موزه موسیقی (از 1387 تاکنون) اشاره کرد.

مرادخانی همچنین عضو موسسان جشنواره فیلم فجر، عضو شورای طرح و برنامه شبکه اول صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، مدیر 14 دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر (از سال69 تا 82)، مدیر تولید ۹۶ ساعت آثار موسیقی نواحی ایران در انجمن موسیقی ایران، طراح و مدیر تولید و اجرای سمفونی عاشورا (خسوف)، مدیر تولید سرود کتاب و سرود دانش برای کتابخانه ملی ایران و دایره‌المعارف بزرگ اسلامی، طراح و مجری جشنواره‌های موسیقی نواحی ایران، بانی و مجری اولین جشنواره موسیقی پاپ، جشنواره بانوان (گل یاس) و جشنواره ملل مسلمان و… بوده است.

تأسیس خانه موسیقی ایران با همکاری هنرمندان موسیقی، ایجاد خانه هنرمند (اختصاص بخشی از منازل شخصی هنرمندان موسیقی به موزه شخصی)، تأسیس و مدیریت ارکستر موسیقی ملی با استاد فرهاد فخرالدینی و مدیریت تولید مجموعه زبان فارسی برای غیر فارسی زبانان از دیگر فعالیت‌های مدیریتی- فرهنگی علی مرادخانی در چند دهه اخیر بوده است.

پلی میان هنرمندان و مسئولان

در پی درگذشت علی مراد خانی، معاون سابق هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی در دلنوشته‌ای این مدیر فرهنگی را پلی میان هنرمندان و مسئولان برای رفع دغدغه‌ها، برداشتن موانع و شناسایی و شکوفایی خلاقیت‌ها دانست.

در صفحه مجازی رئیس سازمان سینمایی می‌خوانیم: «در این سال‌ها سابقه آشنایی و همکاری با مدیران فرهنگی بسیاری داشته‌ام، اما به‌صراحت می‌گویم مدیرانی که از فهم فرهنگی بالا برخوردار بوده و در کنار مدیریت، زیست فرهنگی داشته‌اند، اندک‌شمارند و علی مرادخانی یکی از معدود مدیرانی بود که دستی در مسئولیت داشت و دست دیگرش در دستان گرم و پرمهر اهالی هنر بود.

مدیران، اصولا و به‌ویژه در عرصه فرهنگ، دو گونه‌اند. یا عبوس و با اتکا به ضوابط خشک و حتی در میلی افزون‌آفرین، به‌دنبال سخت‌تر کردن شرایط‌اند یا با نگاهی مثبت و غیرمحصور در ذهنیات غالب و با رویکردی اقتضایی به‌دنبال روزنه‌آفرینی و حل مشکل صاحبان حرفه و خالقان و کارآفرینان‌اند. حتی اگر نتوانند راهی برای حل مشکل بیابند به‌عکس گروه اول، عقده‌ ندارند و شادمان از سنگ‌اندازی نیستند، بلکه با رویی گشاده تلاش می‌کنند لااقل مرهم باشند. مرادخانی عزیز، آشکارا از سنخ دوم بود.

حضور مستمر و مسئولانه‌اش در عرصه مدیریت فرهنگی و تجربه‌اندوزی در این مسیر، در کنار اخلاق نیکو و مبادی آداب و روابط انسانی کم‌نظیر و صمیمانه با فرهیختگان فرهنگ و ادب و هنر، از او انسانی شایسته و امین و مورد اعتماد هنرمندان ساخته بود.

او مانع فرهنگ و هنر نبود، بلکه پلی بود میان هنرمندان و مسئولان برای رفع دغدغه‌ها، برداشتن موانع و شناسایی و شکوفایی خلاقیت‌های هنری هنرجویان و هنرمندان این سرزمین.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.