شماره ۲۲۶۷ | ۱۴۰۰ سه شنبه ۱۸ خرداد
صفحه را ببند
مدیرکل بهداشت و درمان هلال‌احمر:
بیمارستان اضطراری هلال‌احمر 12 ساعته راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل بهداشت‌ودرمان جمعیت هلال‌احمر گفت: «اگر بیمارستان RDH جمعیت هلال‌احمر در طی 12 ساعت اولیه در سرپل‌ذهاب راه‌اندازی نمی‌شد بدون تردید آمار جانباختگان چندین برابر می‌شد و امروز نیز این توانمندی توسعه یافته است.»افشین علیخانی، مدیرکل بهداشت‌ودرمان جمعیت هلال‌احمر گفت: «اداره کل بهداشت‌ودرمان جمعیت هلال‌احمر، دو وظیفه محوری شامل ارایه خدمات بهداشت‌ودرمان در شرایط اضطراری و کمک به حوزه سلامت کشور از طریق راه‌اندازی مراکز بهداشتی و مراکز درمانی دارد. در این عرصه پس از وقوع زلزله بم نیازهایی احساس که سبب شد تغییرات در آن عرصه به صورت جدی‌تر در دستور کار قرار گیرد.»
چرخه نجات شامل 4  اقدام محوری است
او در حوزه بهداشت‌ودرمان اضطراری  افزود: «در زلزله بم ما با آن‌گونه کاستی‌های مختلفی در ارایه خدمات امدادی و درمانی مواجه شدیم که منشا تحولات جدی براساس درس‌آموخته رخداد مذکور شد. این در حالیست که اگرچه کشور تجربیات ارزنده‌ای در عرصه جنگ تحمیلی به‌دست آورده بود اما حجم متأثرین و وسعت خرابی‌ها و... وضعیتی را فراهم کرده بود که حضور تیم‌ها و کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی امری اجتناب‌ناپذیر شد. ذکر این نکته نیز حایز اهمیت است که سرعت در انتقال و استقرار در منطقه و همچنین اثربخشی آنها از مهم‌ترین نتایج بررسی‌ها بود.» این مقام مسئول در جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: «چرخه نجات شامل 4  اقدام محوری است. نخست جست‌وجو در مرحله بعد رهاسازی، ارایه خدمات در صحنه و انتقال به مرکز درمانی است و اگر چنانچه زیرساخت‌های درمانی آسیب‌دیده یا حجم مجروحین و متأثرین بیش از ظرفیت آنها باشد این روند با چالش‌های بسیار جدی مواجه خواهد شد. این مسأله ضرورت و علت ایجاد واحدهای بهداشت‌ودرمان اضطراری در عرصه جهانی است. در همین راستا اداره کل بهداشت‌ودرمان اضطراری به ساختار تشکیلاتی معاونت درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر در‌سال 1385 با هدف کلی کمک به تأمین خدمات بهداشتی و درمانی جوامع متأثر از سوانح داخل و خارج کشور اضافه شد.» علیخانی ادامه داد: «فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در‌سال 1994  واحد پاسخ اضطراری (ERU) را جهت ساماندهی و ارایه خدمات در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کشورهای متأثر از سوانح در جمعیت‌های ملی توانمند عملیاتی کرد. این واحدها دارای گونه‌های مختلفی ازجمله آب و بهداشت، ارتباطات، امداد، سلامت و... بوده و دارای ویژگی‌هایی ازجمله تیم‌های آموزش‌دیده تخصصی و جعبه‌بندی استاندارد تجهیزات و ملزومات مربوطه بوده تا امکان بارگیری و انتقال به مناطق آسیب‌دیده در کوتاه‌ترین زمان میسر شود.»      مدیرکل بهداشت‌ودرمان جمعیت هلال‌احمر اظهار کرد: «جمعیت نیز با همین علم و الگوی بین‌المللی نسبت به ایجاد واحدهای بهداشت‌ودرمان اضطراری اقدام کرد که به‌صورت کلی دارای سه سامانه عملیاتی شامل کلینیک‌های اضطراری (جهت ارایه خدمات مراجعین سرپایی پزشکی، پرستاری، مامایی، تغذیه، بهداشت محیط و بهداشت روان) و دو گونه واحد بیمارستان اضطراری (RDH& RH جهت ارایه خدمات فوریتی و بیمارستانی) بوده و تمامی استان‌ها به تناسب طرح آمایش سرزمین از آنها برخوردار می‌شوند. ضمن اینکه تمامی برنامه‌های  فعالیت‌های مرتبط با آمادگی و پاسخ به سوانح به‌صورت لایه‌بندی و منطقه‌ای در کشور طراحی و عمل کرده  و درحال حاضر محل اتکا و اطمینانی جهت ارایه خدمات بهداشتی‌ودرمانی در سطح ملی و بین‌المللی است.»
هلال‌احمر ایران در کمک به آوارگان روهینگیا مشارکت کرد
او افزود: «با توجه به ظرفیت موجود و اهداف جمعیت در عرصه بین‌المللی، برنامه پذیرش جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان (ERU) بین‌المللی تدوین و پس از طی چندین مرحله ارزیابی، جمعیت هلال‌احمر ایران در ‌سال 2017 مورد پذیرش  فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر قرار گرفت  که تنها جمعیت ملی حاضر مسلمان در جمع 18 کشور که قبلا مورد پذیرش قرار گرفته‌اند بوده و بسیار ارزشمند است. در همین چارچوب نیز جمعیت در عملیات بین‌المللی کمک به آوارگان روهینگیا در بنگلادش مشارکت کرد.
این مقام مسئول در جمعیت هلال‌احمر اظهار کرد: «در معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی مرکز مدیریت اطلاعات و هماهنگی عملیات(IMOCC) تمامی مراحل آمادگی و پاسخ به سوانح در حوزه بهداشت‌ودرمان اضطراری را  هدایت، نظارت و ارزیابی کرده و تمامی مستندات مربوطه نیز در نرم‌افزاری تحت همین نام که قابلیت گزارش‌گیری‌های تفکیکی دارد، ثبت می‌شوند. ضمن اینکه ما همواره در طراحی عملیات به چند نکته اساسی شامل میزان مجروحین، آسیب زیرساخت‌های بهداشتی و تعداد متأثرین توجه می‌کنیم.»
ایران در کمتر از 24 ساعت در بیروت خدمات‌رسانی خود را آغاز کرد
مدیرکل بهداشت‌ودرمان جمعیت هلال‌احمر با اشاره به خدمات‌رسانی در انفجار بیروت گفت: «پس از وقوع انفجار در بیروت بیمارستان RDH هلال‌احمر ایران در کمتر از 24 ساعت آنجا ایجاد و خدمات‌رسانی خود را آغاز کرد. این یک عملکرد مناسب و منطبق بر استانداردهای جهانی است. ارایه خدمات بهداشتی‌ودرمانی در شرایط اضطراری دارای جزئیات بسیار زیاد بوده که می‌بایست همه جنبه‌های آن  با علم روز، توسعه و به‌روز شود.»

 


تعداد بازدید :  242