شماره ۲۲۶۸ | ۱۴۰۰ چهارشنبه ۱۹ خرداد
صفحه را ببند
نحوه برگزاری مناظره دوم نامزدهای انتخابات، انتقادات بسیاری را برانگیخت
مناظره یا مسابقه هفته ؟

شهروند| مناظره دوم نامزدهای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌ جمهوری دیروز با موضوع سیاسی و اجتماعی برگزار شد. مناظره اینقدر خشک و بی‌روح بود که همتی، جلیلی، قاضی‌زاده‌هاشمی و محسن رضایی از شکل مناظره‌ها انتقاد کردند. مناظره‌ها از امیدبخش‌ترین نکات تبلیغات انتخاباتی بود که بسیاری از صاحبنظران معتقد بودند به ایجاد مشارکت بالاتری در میان مردم خواهد انجامید. اما کلی‌گویی‌ها، شعارها و وعده‌های تکراری روز گذشته به‌گونه‌ای بود که به هیچ‌وجه توجه مخاطب را جلب نمی‌کرد.  سعید جلیلی در این‌باره گفت: «مناظره بعد نباید به این شکل باشد، نمی‌خواهیم که از کاندیدا‌ها تست هوش بگیریم! این نوع مناظره، سوال‌ها و پاسخگویی آیا روی انتخاب مردم تأثیر دارد؟ بسیاری از موضوعاتی که مورد توجه مردم است، اصلا در اینجا بحث نشده است.» همتی با انتقاد به شیوه برگزاری مناظره عنوان کرد: «ابتدا لازم می‌دانم از شیوه مناظره انتقاد کنم، چون شبیه به مسابقه هفته شده است. بهتر بود سوال‌های مهم‌تری مطرح می‌شد تا مردم ببینند نامزد‌ها چگونه پاسخ خواهند داد.»
قاضی‌زاده‌هاشمی بیان کرد: «نحوه سوال پرسیدن‌ها باعث می‌شود آورده‌های کاندیدا‌ها دیده نشود.» محسن رضایی با اشاره به تغییر نحوه مناظره سوم گفت: «از رئیس سازمان صداوسیما می‌خواهم که در صورت امکان شیوه مناظره سوم را تغییر دهند.» در پی انتقاد برخی نامزد‌های ریاست‌جمهوری برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی با نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری همراه شدند و به نحوه برگزاری مناظره معترض هستند و واکنش نشان دادند. محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کانال تلگرامی خود با انتقاد از نحوه برگزاری مناظره دوم انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت: «مناظره دوم بدتر از مناظره اول؛ اینقدر بی‌کیفیت که صدای برخی از کاندیداها هم درآمد. البته به نظرم این روند، مطلوب عده‌ای محدود است؛ امیدی هم ندارم که اصلاح شود، پس نخواهم گفت امیدوارم روند اصلاح شود.»
حسینی وزیر پیشین ارشاد هم در مصاحبه‌ای گفت: «سطح مناظره نسبت به مناظره قبل بالاتر نبود. شاید کاندیدا وقت نداشتند که برنامه‌های خود را ارایه کنند. نتوانستند مخاطب را قانع کنند که چه اقداماتی را انجام می‌دهند. با اینکه عنوان مناظره مسائل فرهنگی و اجتماعی بود اما چیزی از مسائل فرهنگی نشنیدیم!»
شایان ذکر است که ایسپا موج نهم نظرسنجی انتخابات ریاست‌جمهوری را با جامعه آماری افراد بالای ۱۸سال کل کشور (شهر و روستا) از طریق مصاحبه تلفنی در تاریخ ۱۶ و ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ اجرا کرده است. همچنین، بر اساس آخرین نتیجه این نظرسنجی‌ها، مشارکت شهروندان در انتخابات ریاست‌جمهوری بعد از برگزاری اولین مناظره ۳۸درصد محاسبه شده است. باید دید در نظرسنجی جدید این آمار چقدر جابه‌جا خواهد شد؟


تعداد بازدید :  182