شماره ۲۳۷۰ | ۱۴۰۰ چهارشنبه ۲۸ مهر
صفحه را ببند
از سوی یک رسانه افغانستانی مطرح شد
ادعای تازه درباره مرگ ملا هبت‌الله، رهبر طالبان

برخی رسانه‌ها به نقل از یکی از اعضای ارشد گروه طالبان مرگ ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه را تایید کرده‌اند.روزنامه صبح کابل نوشت که یک عضو ارشد گروه طالبان که نامش ذکر نشد، به سی‌ان‌ان گفته است که ملا هبت‌الله سال گذشته در یک حمله انتحاری در پاکستان کشته شده است، اما برخی منابع مطلع در افغانستان می‌گویند: «این خبر دروغ است و ملا هبت‌الله آخوندزاده هم‌اینک زنده است و در افغانستان حضور دارد.» این منابع گفتند: «آخوندزاده طی روزهای اخیر ملاقات‌های متعددی هم داشته است.»
خبر کشته شدن ملا هبت‌الله آخوندزاده سال گذشته هنگام حمله انتحاری در منطقه قبایلی پاکستان در شهر کویته منتشر شد اما گروه طالبان به‌شدت آن را تکذیب کرد و گفت که او در منزلی که حمله انتحاری صورت گرفته حضور نداشته است.ادعای مرگ ملاهبت‌الله آخوندزاده در حالی منتشر شده است که چندی پیش تصویری تازه از او منتشر شده بود. گفته شده است ملا هبت‌الله در قندهار ساکن است.
هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، متولد ۱۹۶۰ (۶۰ ساله) در منطقه پنجوائی قندهار است. او از قوم نورزَی و پشتون است.هبت‌الله آخوندزاده جانشین اختر محمد منصور، رهبر قبلی گروه طالبان شد که در سال ۱۳۹۵ در حمله هوایی آمریکا در خاک پاکستان کشته شد. پیش از آن، او معاون رهبر طالبان بود.
او با قدرت گرفتن طالبان در اوایل دهه ۱۳۷۰ وقتی طالبان ولایت فراه را تصرف کرد به‌عنوان قاضی محلی در این منطقه تعیین شد.بعد از حمله آمریکا به افغانستان، هبت‌الله آخوندزاده، رهبر «شورای علمای مذهبی طالبان» شد و گفته می‌شود که بیشتر فتواهای طالبان را او صادر کرده است.برآورد می‌شود که او ارتباط نزدیکی با شورای کویته طالبان داشته است. تصمیم‌های اصلی مربوط به رهبری طالبان در این شورا گرفته می‌شود.

 


تعداد بازدید :  337