3 هزار کاربر اینستا در تله تبهکاران مجازی

یکی از بزرگ‌ترین باندهای دسترسی غیرمجاز به شبکه‌های اجتماعی متلاشی شد

چند وقتی است که کارشان را شروع کرده‌اند. به چند هزار حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص اینستاگرام، دسترسی پیدا کردند. پیام ارسال کردند و توانستند از مخاطبان افراد مختلف به‌صورت آنلاین پول دریافت کنند. همه این فعالیت‌ها از سوی یک باند شش نفره رخ داد. مجرمان در مجموع بیش از پنجاه میلیارد ریال کلاهبرداری کرده بودند. این در حالی است که 3 هزار شاکی نیز در این پرونده وجود دارد.

از چند وقت قبل چند صد نفر از مردم تهران به پلیس فتای پایتخت مراجعه کردند. آنها از دسترسی غیرمجاز به حساب کاربریشان در شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام خبر دادند. بلافاصله مراتب به‌صورت ویژه در دستور کار پلیس فتای پایتخت قرار گرفت.

در تحقیقات از این شاکی‌ها مشخص شد که حساب‌های کاربری آنها مورد هجوم افراد ناشناس قرار گرفته و سوءاستفاده شده است. به‌طوری که در قسمت پیام‌ها از مخاطبان و دنبال‌کنندگانشان درخواست واریز پول کرده‌اند. در برخی موارد مبالغی هم واریز شده بود.

روایت شاکیان

یکی از شاکیان در این باره گفت: «چند روز پیش پسرم با من تماس گرفت و گفت این چه پستی است که در اینستاگرام گذاشتی. من که اصلا به پیج خود سر نزده بودم، خیلی تعجب کردم. بلافاصله به پیجم در اینستاگرام مراجعه کردم و متوجه شدم که پسوردم تغییر کرده است. دیگرکاری از دستم بر نمی‌آمد. سعی کردم هر طور است دوباره وارد پیجم شوم. در همان فاصله یکی دیگر از بستگانم با من تماس گرفت و گفت که از طرف من برایش پیامی ارسال شده و درخواست پول کرده‌اند. او هم به موضوع مشکوک شده و با من تماس گرفته بود. بلافاصله به هر طریقی بود وارد پیجم شدم و به همه اعلام کردم پیجم را هک کرده‌اند. اگر کمی دیرتر این کار را می‌کردم مشخص نبود که افراد ناشناس از چند نفر از فالوورهایم درخواست پول می‌کردند.»

اکثر قربانیان ما افرادی بودند که از رمزهای ساده و قابل حدس نظیر شماره تلفن همراه‌شان استفاده می‌کردند. به‌راحتی پیج آنها را هک کرده و از طریق پیج‌شان به دوستان و آشناهایشان پیام ارسال می‌کردیم. در بیشتر مواقع نیز می‌توانستیم به‌صورت فوری پول دریافت کنیم

یکی دیگر از شاکیان نیز در این باره توضیح داد: «وقتی پیج من هک شد، متوجه شدم که از یکی از دوستانم مبلغی پول گرفته‌اند. آنها از پیج من به دوستم پیام داده و درخواست فوری پول کرده بودند. او هم بلافاصله مبلغ یک میلیون تومان واریز کرده بود. وقتی موضوع را به من گفت خیلی تعجب کردم و فهمیدم که پیجم مورد هجوم افراد ناشناس قرار گرفته است.»

اعتراف به جرم

با اعلام این شکایت‌ها که تعداد آنها هر روز بیشتر می‌شد، کارشناسان پلیس فتای تهران بزرگ اقدامات تخصصی خود را آغاز کردند. آنها با بررسی‌های فنی و سایبری موفق شدند ردپای مجرمان را در فضای مجازی و حقیقی شناسایی کنند. پس از تشریفات قضائی اعضای اصلی این باند که شش نفر بودند در یک عملیات غافلگیرانه در سه نقطه خارج تهران به‌صورت همزمان دستگیر و به پلیس فتای پایتخت منتقل شدند. تاکنون در بررسی‌های اولیه حدود 700 پرونده مفتوح در تهران بزرگ شناسایی شده است.

مجرمان پس از حضور در پلیس فتا با خیال اینکه ردی از خود بر جای نگذاشته‌اند، همه چیز را انکار می‌کردند. آنها پس از مشاهده  ادله دیجیتال جمع‌آوری شده توسط پلیس به جرم خود اقرار کردند. در اظهارات اولیه، متهمان به دسترسی غیرمجاز به صفحات بیش از 3هزار نفر از کاربران اینستاگرام در کشور اعتراف کردند. آنها گفتند: «اکثر قربانیان ما افرادی بودند که از رمزهای ساده و قابل حدس نظیر شماره تلفن همراه‌شان استفاده می‌کردند. به‌راحتی پیج آنها را هک کرده و از طریق پیج‌شان به دوستان و آشناهایشان پیام ارسال می‌کردیم. در بیشتر مواقع نیز می‌توانستیم به‌صورت فوری پول دریافت کنیم.»

با اعترافت متهمان آنها با قرار قانونی روانه زندان شدند و بررسی‌های تکمیلی در حال انجام است.

توصیه پلیسی

سرتیپ پاسدار حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ با اشاره به لزوم فعال‌سازی تایید هویت دومرحله‌ای برای حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی به شهروندان توصیه کرد: «در هنگام فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی را رعایت و از در اختیار گذاشتن اطلاعات حساب کاربری خود به دیگران خودداری کنند. همچنین در صورتی که پیامی در شبکه‌های اجتماعی از سوی دوستان یا آشنایان‌تان مبنی بر درخواست واریز پول دریافت کردید حتما از طرق دیگر نظیر برقراری تماس تلفنی صحت محتوای پیام ارسالی را قبل از واریز پول احراز کنید. در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس  www.cyberpolice.ir  بخش گزارش‌های مردمی یا طی تماس با شماره تلفن110 با ما در میان بگذارند.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.