شماره ۲۴۰۱ | ۱۴۰۰ شنبه ۶ آذر
صفحه را ببند
دعوای باشگاه استقلال و فدراسیون فوتبال؛ رئیس منم!
مدیران باشگاه استقلال وارد یک دعوای جدی با مسئولان فوتبال کشور شده‌اند

شهروند| همه چیز از بازی استقلال و گل‌گهر سیرجان در روز چهارشنبه شروع شد؛ جایی که مسئولان استقلال یک ساعت قبل از دیدار با گل‌گهر متوجه شدند نمی‌توانند از رودی ژستد و کوین یامگا دو بازیکن خارجی خود در ترکیب بهره ببرند! این اتفاق در حالی رخ داد که فرهاد مجیدی دو ستاره خارجی‌اش را مثل بازی‌های قبل در ترکیب ثابت قرار داده بود اما لحظه آخر مجبور شد ترکیبش را تغییر بدهد و البته که مسئولان باشگاه مصاحبه‌های تندی را در این خصوص انجام دادند.

چرا 2 بازیکن خارجی از حضور در ترکیب منع شدند؟
در ابتدای فصل جاری لیگ برتر که حضور بازیکنان خارجی دوباره آزاد شد، سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال قوانین سفت‌وسختی رابرای جذب خارجی‌ها در نظر گرفت. جدا از مسائل مربوط به سابقه و رزومه بازیکنانی که جذب تیم‌ها می‌شوند و فیلترهایی که باید برای آنها درنظر گرفت، سازمان لیگ، امسال به‌خاطر پرونده‌های سنگین مالی و محکومیت‌های گذشته از باشگاه‌ها برای خارجی‌ها ضمانتنامه بانکی دریافت می‌کند. استقلالی‌ها از مدت‌ها قبل با هشدار سازمان لیگ برای در اختیار گرفتن ضمانتنامه مواجه شد اما اقدامی انجام نشد تادر نهایت کار به جایی برسد که یک‌ساعت قبل از مسابقه مجوز بازی یامگا و ژستد لغو شود و آبی‌ها نتوانند از این دو بازیکن استفاده کنند. این موضوع انتقادهای تند استقلالی‌ها از سازمان لیگ را به همراه داشت و جنجال‌های متعددی را درست کرد.

تبلیغات محیطی را هم از استقلال گرفتند
مصطفی آجورلو، مدیرعامل استقلال از هفته‌ها قبل به‌دنبال آن است که تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی استقلال را در اختیار بگیرد. او با سازمان لیگ وارد یک چالش جدی شده و مصاحبه‌های متعددی نیز انجام داده است. آجورلو حتی در جریان بازی تیمش مقابل نساجی مازندران اجازه استفاده از تبلیغاتی که سازمان لیگ در نظر گرفته بود را نداد و تبلیغات محیطی متعلق به کارگزار باشگاه را دور زمین قرار داد که انتقاد تند سازمان لیگی‌ها را در پی داشت. از این رو مسئولان سازمان لیگ اعلام کردند که برای یک بازی اشکال ندارد اما برای بازی‌های بعدی هرگز اجازه تبلیغات محیطی به استقلال نمی‌دهند. حتی کار به جایی رسید که صادق درودگر، عضو هیأت رئیسه سازمان لیگ و مسئول کمیته بازاریابی از ضرر 5 میلیارد تومانی استقلال به فوتبال کشور حرف زد. درودگر بارها در این خصوص صحبت و اعلام کرد دیگر به استقلالی‌ها اجازه تبلیغات نمی‌دهد اما این مساله نیز مورد قبول استقلالی‌ها قرار نگرفته و حالا در آستانه دیدار با نفت آبادان مشخص نیست تبلیغات محیطی بازی چه خواهد شد.

ماجرای خارجی‌ها به تبلیغات ربط داشت؟
بعد از اتفاقات پیش‌آمده، باشگاه استقلال در مصاحبه‌هایی که مسئولانش انجام دادند سعی کرد موضوع لغو مجوز بازی یامگا و ژستد را به دعواهای مربوط به تبلیغات محیطی ربط بدهد. وکیل باشگاه استقلال به‌طور رسمی اعلام کرد که سازمان لیگ حق ندارد با این قوانین جلوی بازی دو خارجی را بگیرد و بخواهد به این شکل تسویه‌حساب کند. مدیران سازمان لیگ اما چنین مساله‌ای را رد می‌کنند.
حسین آل‌اسحاق، مشاور حقوقی سازمان لیگ در این‌باره گفته است:‌ «ما در این زمینه دو بار به باشگاه استقلال نامه رسمی زده بودیم که هر دو نامه نیز محرمانه بود. به این باشگاه مهلت دادیم تا ضمانتنامه مناسبی تهیه کنند. استقلالی‌ها به ما قول دادند که مدیریت باشگاه ظرف مدت مشخصی ضمانتنامه لازم را به سازمان لیگ تحویل دهد ولی دیروز نامه‌ای را برای ما ارسال کردند که قادر به تهیه این ضمانتنامه نیستند.»
او افزود: «ما برای اینکه از اتفاقات بد بعدی جلوگیری کنیم، اعلام کردیم که مسئولیت این موضوع به خودشان برمی‌گردد. اینکه مسأله رخ‌داده را به تبلیغات ربط می‌دهند، کار خیلی خوب نیست. این یک پروپاگانداست.سوابق نامه‌ها وجود دارد و مسائل کاملا مشخص است.»

مجیدی به سیم آخر زد
در این یکی دو روز انتقادهای استقلالی‌ها سبب شد تا صبح جمعه یک مناظره میان صادق درودگر، عضو هیأت رئیسه سازمان لیگ و مدیر حقوقی باشگاه استقلال رخ بدهد که جنجال‌های زیادی در خود داشت. در نهایت فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال نیز وارد عمل شد و با انجام یک مصاحبه عجیب به مسئولان فوتبال تاخت. سرمربی استقلال گفت: «جالب است آقای درودگر از آبروی باشگاه‌ها در آسیا می‌گویند اما یادشان رفته که همین سه ماه قبل تیم استقلال مجبور شد با الهلال در ورزشگاه آزادی بازی نکند. آیا آن موقع کسی نگران هواداران استقلال نبود؟ تیم من در خاک عربستان به عنوان تیم اول صعود کرد اما آقایان در فدراسیون و سازمان لیگ یک، الهلال را نتوانستند به تهران بیاورند، آن‌وقت از احترام به حقوق باشگاه‌ها می‌گویند؟ بدتر اینکه ما حتی در دوبی هم نتوانستیم در حضور تماشاگران با الهلال بازی کنیم! در حالی که لیگ امارات در همان مقطع با تماشاگر برگزار می‌شد، رقیبان ما آنقدر قابلیت داشتند که بازی را در دوبی بدون تماشاگر برگزار کنند! آن وقت آقای درودگر می‌گوید که الهلال با چهار قهرمانی پرافتخارترین تیم آسیاست. خب معلوم است با این میزان از عرضه و لیاقت؛ الهلال باید قهرمان بشود. آقایان چرا سه ماه قبل به فکر آبروی استقلال و فوتبال ایران نبودند؟»
او ادامه داد: «می‌شنوم که بعضی از مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ طوری حرف می‌زنند که انگار من جدا از باشگاه هستم و دنبال یارگیری هستند. این آقایان بدانند که تبلیغات محیطی تازه گام اول ماست. قدم بعدی حق محتوای تصویری باشگاه استقلال است. کاش باشگاه زودتر مقابل این حق طبیعی هم ایستادگی کند. از آقای آجورلو و بنده تا تک‌تک هواداران استقلال در سراسر دنیا، برای حقوق مسلم این باشگاه با کسی تعارف و شوخی نداریم. برداشت من از مناظره امروز و صحبت‌های روزهای گذشته این است که آقایان دنبال لجبازی با استقلال هستند. آقایان، حرفه‌ای پاسخ بدهند که که حق پخش تلویزیونی چه شد؟ درباره اتفاق بازی با گل‌گهر هم باید بگویم که قطعا غیر از انگیزه انتقام‌گیری بر سر تبلیغات محیطی، اصرار دوست‌شان هم پشت این ماجرا وجود داشته است.»

این داستان ادامه دارد…
به نظر می‌رسد ماجراهای استقلال و سازمان لیگ ادامه‌دار باشد. هنوز دو طرف به یک نتیجه قطعی نرسیدند؛ استقلال همچنان ضمانتنامه بانکی به سازمان لیگ نداده و وضعیت خارجی‌هایش مشخص نیست. از طرف دیگر باشگاه همچنان اعتقاد دارد تبلیغات محیطی دیدار بعدی باید با آنها باشد اما سازمان لیگ نظر دیگری دارد.


تعداد بازدید :  271