شماره ۲۴۰۱ | ۱۴۰۰ شنبه ۶ آذر
صفحه را ببند
مونالیزای افغانستان به ایتالیا نقل مکان کرد
شربت گل کجاست؟

در ژوئن سال 1985 پرتره‌ای با عنوان «دختر افغان» از عکاسی به نام استیو مک کوری روی جلد مجله نشنال جئوگرافیک چاپ شد که شهرتی جهانی را برای عکاسش به ارمغان آورد. دختر 13ساله‌ای به نام «شربت گل» از نژاد پشتون که والدینش را در بمباران هوایی شوروی به روستایشان در افغانستان از دست داده بود و در اردوگاه پناهندگان افغانستانی در پاکستان زندگی می‌کرد. عکسی که بدون یک کلمه توضیح به راحتی قابلیت برانگیختن احساسات و عواطف را در ابعاد جهانی دارا بود.
استیو مک‌کوری پس از ۱۷ سال در سال ۲۰۰۲ دوباره شربت ‌گل را در روستایی دوردست در شرق افغانستان پیدا کرد؛ جایی‌که او ازدواج کرده و مادر سه فرزند شده بود.
حالا سرویس مطبوعاتی کاخ چیگی ایتالیا نوشت: «شورای وزیران درخواست‌های نمایندگان جامعه مدنی و به‌ویژه سازمان‌های غیرانتفاعی فعال در افغانستان را که پس از وقایع ماه آگوست سال گذشته، درخواست شربت گل را برای کمک به بیرون‌شدن از کشور دریافت کردند، رضایت داده و نقل مکان او به ایتالیا را سازمان‌دهی کرده‌اند.»
همان‌طور که اشاره شد پس از عکس معروف چاپ‌شده روی مجله نشنال جئوگرافیک در سال 1985، شربت گل به شهرت جهانی دست یافت، چراکه او نماد فرازونشیب‌ها و درگیری‌های برهه تاریخی‌ای بود که افغانستان و مردم این کشور از آن عبور کرده بودند.
دولت ایتالیا تاکید کرده است که انتقال شربت گل به ایتالیا در چارچوب برنامه گسترده تخلیه شهروندان افغانستان، اسکان و ادغام آنها صورت گرفته است. یادآوری می‌کنیم که اشرف غنی، رئیس‌جمهوری گریخته افغانستان در زمان ریاست جمهوری‌اش، شربت گل را از پاکستان به افغانستان فراخواند و به او یک خانه هدیه داد و شربت گل هم گفته بود که دیگر افغانستان را ترک نمی‌کند.


تعداد بازدید :  257