شماره ۲۴۰۲ | ۱۴۰۰ يکشنبه ۷ آذر
صفحه را ببند
تیم نجوم و اختر فیزیک ایران در چهاردهمین المپیاد جهانی ۹ مدال کسب کرد

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، از کسب ۹ مدال توسط تیم نجوم و اختر فیزیک ایران در چهاردهمین المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک سال ۲۰۲۱ میلادی خبر داد.
افتخارآفرینان جمهوری اسلامی ایران در چهاردهمین المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک سال ۲۰۲۱ به دو مدال طلا، پنج مدال نقره، دو مدال برنز و یک دیپلم افتخار دست یافتند.
سپهر میزانیان، سهند اکرمی‌پور به مدال طلا، تارا رضایی خیرخواه، زهرا ملکی، محمدطه جلالی ندوشن، سهند اسماعیل‌زاده و امین زمانی به مدال نقره، سیدمحمدمهدی موسوی، امیدرضا نظری بکائی مدال برنز و یحیی قاسمی سورکی به دیپلم افتخار دست یافتند.
این مسابقات از ۲۳ تا ۲۸ آبان ماه با شرکت ۴۸ کشور جهان به میزبانی کشور کلمبیا و به صورت آنلاین برگزار شد. ایده المپیاد نجوم و اخترفیزیک توسط نمایندگان تایلند، اندونزی، ایران، چین و لهستان مطرح شد. هدف از این پیشنهاد، ایجاد یک مسابقه سطح بالا در رده دبیرستان و همچنین پیشرفت آموزش نجوم و اخترفیزیک در کشورهای مختلف بود. این ایده با موافقت سایر کشورها مواجه شد و این مسابقات جدید، المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک نام گرفت. نخستین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک در چیانگ مای، تایلند در نوامبر/دسامبر ۲۰۰۷ برگزار شد. پس از آن مسابقات سالانه در طی اوت/سپتامبر یا اکتبر در اندونزی (۲۰۰۸)، ایران (۲۰۰۹)، چین (۲۰۱۰)، لهستان (۲۰۱۱)، برزیل (۲۰۱۲)، یونان (۲۰۱۳)، رومانی (۲۰۱۴) و برای بار دوم در اندونزی (۲۰۱۵) برگزار شد.


تعداد بازدید :  643