رویای فتح کاپ قهرمانی آسیا دورتر از قبل

با افزایش بازیکنان خارجی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا، شانس تیم‌های ایرانی برای قهرمانی کمتر از قبل شد

به نظر می‌رسد تصویب قوانین جدید لیگ قهرمانان آسیا به ضرر تیم‌های ایرانی خواهد بود و با کهکشانی‌شدن تیم‌های متمول، راه برای رسیدن به کاپ قهرمانی سخت‌تر از قبل هم خواهد شد.

در حالی که نزدیک به 30 سال از آخرین قهرمانی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا می‌گذرد، به نظر می‌رسد هر سال با ورود بازیکنان خارجی مطرح به تیم‌های حاشیه خلیج‌فارس کار دشوارتری برای شکستن این طلسم پیش‌روی نمایندگان فوتبال ایران است. پرسپولیس، سپاهان و ذوب‌آهن در دو دهه اخیر چند باری تا یک قدمی فتح لیگ قهرمانان آسیا پیش رفتند، اما درنهایت در گام آخر ناکام ماندند.

در سال‌های اخیر هم یکی از دلایل ناکامی تیم‌های ایرانی همواره استفاده تیم‌های عربی از بازیکنان خارجی گرانقیمت و باکیفیت بوده است؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد با تصویب قانون جدید در کنفدراسیون فوتبال آسیا بیش از قبل به چشم می‌آید.

سی‌ویکمین کنگره کنفدراسیون فوتبال آسیا با حضور تمام اعضایش و از جمله مهدی تاج نایب‌رئیس AFC و رئیس اسبق فدراسیون ایران به صورت آنلاین برگزار شد. مهم‌ترین پیشنهاداتی که در این کنگره مطرح شد، تغییرات گسترده در نظام برگزاری مسابقات و کنفدراسیون فوتبال آسیا بود و با موافقت حداکثری تایید شد. در این رأی‌گیری از 45 عضو، 39 عضو رأی مثبت دادند و تنها یک عضو مخالف بود. همچنین پنج عضو دیگر هم به دلیل تعلیق‌بودن، حق رأی نداشتند.

یکی از تغییرات اساسی فرمول حضور بازیکنان خارجی به همراه باشگاه‌ها در لیگ قهرمانان آسیاست. پیش از این هر باشگاهی حق داشت با فرمول 3+1 (سه بازیکن خارجی و یک آسیایی) در این بازی‌ها حضور پیدا کند، ولی شیخ سلمان رئیس AFC تایید کرد که از سال 2023 این فرمول به 5+1 (پنج خارجی و یک آسیایی) تغییر می‌کند. این قانون کاملا به ضرر فوتبال ایران خواهد بود، چون باشگاه‌های ایرانی توان مالی زیادی برای جذب بازیکنان خارجی زیاد ندارند. در عوض این قانون به نفع باشگاه‌های متمول حاشیه خلیج‌فارس خواهد بود.

شیخ سلمان، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در این‌باره می‌گوید: «درباره قوانین حضور بازیکنان خارجی در باشگاه‌های آسیایی تجدیدنظر می‌کنیم و تغییراتی را در زمینه مسابقات باشگاهی در سال 2023 انجام می‌دهیم. از هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت فوتبال آسیا کوتاهی نمی‌کنیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.