شماره ۲۴۰۴ | ۱۴۰۰ سه شنبه ۹ آذر
صفحه را ببند
در صورت ارایه تضمین، بررسی خسارات و لغو موثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها؛
امیرعبداللهیان: ایران آمادگی دارد تا اقدامات جبرانی خود را متوقف کند

وزیر امور خارجه در یادداشتی درباره مذاکرات وین با بیان اینکه توافق ممکن و در دسترس است، تصریح کرد: «درخواست‌های فرابرجامی را نخواهیم پذیرفت و درباره موضوعات فراتر از برجام وارد مذاکره نمی‌شویم.»
امیرعبداللهیان در یادداشتی نوشت: «هدف اصلی مذاکرات پیش‌رو باید اجرای کامل و موثر برجام و با هدف عادی‌سازی روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی پایدار با جمهوری اسلامی ایران باشد. بدیهی است برای بازگشت به برجام، ایران باید بتواند به طور کامل از لغو تمامی تحریم‌ها منتفع شود. ایران آمادگی دارد تا در صورت ارایه تضمین، بررسی خسارات و لغو موثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها، اقدامات جبرانی خود را متوقف کند.
بازگشت احتمالی آمریکا به برجام مورد توجه ما نخواهد بود مگر اینکه تضمین‌هایی ارایه شود که تجربه تلخ گذشته تکرار نخواهد شد و شرکای اقتصادی ایران بتوانند با اطمینان خاطر وارد تعاملات اقتصادی پایدار و بدون نگرانی با ایران شوند.
 آنچه که در مذاکرات آتی مشخص است اینکه ایران با حسن‌نیت وارد مذاکرات می‌شود تا به یک توافق خوب برسد. آنها درخواست‌های فرابرجامی را نخواهد پذیرفت و جمهوری اسلامی ایران در مورد موضوعات فراتر از برجام وارد مذاکره نخواهد شد.» بی‌تردید تهران به همان میزان که متعهد به عدم انحراف برنامه ‌صلح‌آمیز هسته‌ای خود است، متعهد به حفظ و صیانت از دستاوردهای دانشمندان و صنعت هسته‌ای صلح‌آمیز خویش نیز می‌باشد و علی‌رغم تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی نیز دست از توسعه همه‌جانبه کشور در عرصه‌های صنعتی، تجاری، دریانوردی، فضایی، دفاعی، علم و فناوری، رشد فزاینده اقتصادی و … برنخواهد داشت.
 ما معتقدیم توافق ممکن و در دسترس است اگر اراده سیاسی طرف‌های مقابل نیز در عمل وجود داشته باشد. علی‌رغم بدعهدی‌های غرب و بی‌اعتمادی به رویکرد و سیاست‌های غیرسازنده کاخ سفید، جمهوری اسلامی ایران با «اراده واقعی» و «حسن‌نیت» در دور جدید مذاکرات وین تلاش خواهد کرد به «توافق خوب»، پایدار و قابل راستی‌آزمایی موثر در حوزه لغو تحریم‌ها دست یابد. تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با برخورداری از حسن‌نیت و جدیت و منطق مذاکراتی تامین‌کننده منافع و حقوق ملت ایران در وین و در میز مذاکرات فعالانه حضور دارد. من و ‌همکارانم نیز به پشتیبانی کامل از تیم مذاکره‌کننده و مذاکره‌کننده ارشد آقای دکتر باقری که دارای تجربه بالای مذاکراتی در این موضوع است، مشغولیم و در صورت لزوم با همتایان خود رایزنی بیشتری خواهیم داشت.»


تعداد بازدید :  629