شماره ۲۴۰۶ | ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۱ آذر
صفحه را ببند
لطفی علی‌عسگرزاده کیست؟
ادای احترام گوگل به دانشمند ایرانی تبار

گوگل روز سه‌شنبه به احترام لطفی علی‌عسگرزاده ریاضیدان، دانشمند کامپیوتر، مهندس برق و استاد ایرانی‌تبار علوم رایانه در دانشگاه کالیفرنیا و همچنین مبدع نظریه منطق فازی و شاخه‌های متنوع آن، لوگوی خود را تغییر داد. او در چنین روزی در سال۱۹۶۴ (۱۳۴۳)، مقاله مجموعه‌های فازی خود را به ثبت رساند که مفهوم منطق فازی را ارایه می‌کرد. لوگوی گوگل تصویری از لطفی‌زاده را در کنار معادله ریاضی به تصویر می‌کشید.
نظریه منطق فازی، شکلی از منطق‌های چندارزشی بوده که در آن ارزش منطقی متغیرها می‌تواند هر عدد حقیقی بین صفر و یک و خود آنها باشد.
لطفی‌زاده از پدری ایرانی (اردبیلی) و مادری روس در باکو در جمهوری سوسیالیستی آذربایجان شوروی متولد شد و تحصیلات اولیه خود را در باکو و تهران انجام داد. او بیش از همه به خاطر طرح‌کردن ریاضیات فازی مشتمل بر مفاهیم مرتبط فازی همچون مجموعه‌های فازی، منطق فازی، الگوریتم‌های فازی، کنترل فازی و احتمالات فازی شناخته شده‌ است. گفته می‌شود نوآوری‌های لطفی‌زاده، امکان‌پذیری یک پارادایم تازه در هوش مصنوعی را تبیین و رئوس کلی آن را ترسیم کرده ‌است.
او سال ۲۰۱۱ و در ۹۰ سالگی مفهوم «اعداد زد» را مطرح کرد تا عدم قطعیت را به ارزش‌های رقمی اعداد فازی بیفزاید. این مفهوم سال ۲۰۱۳ به نام او ثبت شد. او بیش از ۲۰۰ مقاله علمی در کارنامه خود دارد و بالغ بر ۳۵ دکترای افتخاری از دانشگاه‌های معتبر جهان کسب کرده است.
لطفی‌زاده بیش از ۳۵ دکترای افتخاری از دانشگاه‌های معتبر جهان و جوایز بسیار از ژاپن، آمریکا، اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی، روسیه، آذربایجان و ایران دریافت کرد و عضو آکادمی‌های علمی بی‌شمار بود. او سال ۱۹۷۳ به عضویت آکادمی ملی مهندسی برگزیده شد.
این دانشمند بزرگ سال ۲۰۱۷ در برکلی کالیفرنیا درگذشت و در زادگاهش به خاک سپرده شد.


تعداد بازدید :  268