شماره ۲۴۰۶ | ۱۴۰۰ پنج شنبه ۱۱ آذر
صفحه را ببند
فرض را بر ورود اومیکرون به کشور بگذاریم
بدون وجود خطر اومیکرون هم نیاز به بازنگری در وضعیت بازگشایی‌ها وجود دارد

شهروند|  اومیکرون تاکنون حدود 50 جهش داشته که 30 جهش در منطقه اسپایک ویروس بوده است. تعدادی از این جهش‌ها در ناحیه‌ای که به گیرنده سلول متصل می‌شود رخ داده است. همه اینها یک معنی دارد؛ احتمال تغییرات در سرایت‌پذیری و حتی حساسیت بیماری به واکسن. به گفته دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-19 هنوز نمی‌توان گفت اومیکرون خطرناک‌تر از دلتاست.
به گفته مسعود یونسیان در کشور دانش فنی و تجهیزات سکانسینگ وجود دارد و سه مرکز این اقدام را انجام می‌دهند. یونسیان ادامه می‌دهد: «اما تجهیزات لازم که به آن سکانسینگ نسل جدید گفته می‌شود را به اندازه کافی نداریم.» به گفته او کفایت علمی و تکنولوژی آن را داریم، اما منابع و مواد اولیه مصرفی آن را به اندازه کافی در اختیار نداریم.
به اعتقاد یونسیان PCR روش ارزان‌تر، متداول‌تر و در دسترس‌تری برای تشخیص کروناست. «برای تشخیص اومیکرون، از یکسری کیت‌های خاص PCR می‌توان استفاده کرد که این کیت سه ژن را شناسایی می‌کند.» او ادامه می‌دهد: «زمانی که آلفا آمده بود، از این کیت استفاده می‌کردند و اگر دو ژن شناسایی می‌شد و ژن سوم شناسایی نمی‌شد، اعلام می‌کردند که کرونای آلفاست. از این نظر هم اومیکرون بسیار شبیه آلفاست.»
عدم‌شناسایی اومیکرون در کشور البته تاکنون
یونسیان معتقد است به‌طور قطعی نمی‌توان گفت اومیکرون وارد کشور نشده است. «ممکن است این سویه وارد کشور شده باشد، اما هنوز مورد شناسایی قرار نگرفته است.» به اعتقاد او عدم شناسایی ما به این معنا نیست که این سویه هنوز وارد کشور نشده است. باید زمان بگذرد و سکانسینگ بیشتری انجام شود و بعد درباره آن قضاوت کنیم. در عین حال باید فرض را بر این گذاشت که اومیکرون وارد همه کشورها شده و احتیاطات لازم را انجام داد.
به اعتقاد دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-19 حتی بدون وجود خطر اومیکرون نیاز به بازنگری در وضعیت بازگشایی‌ها وجود دارد. «هیچ‌کس بازگشایی‌های همزمان را توصیه نمی‌کند. حتی بازگشایی مدارس هم به تنهایی باید حتما بعد از گذشت دو هفته از بازگشایی‌ها، بازنگری می‌شد.»
یونسیان ادامه می‌دهد: «حتی اگر با سویه جدید اومیکرون مواجه نمی‌شدیم و حتی اگر فقط مدارس را بازگشایی می‌کردیم، عقل‌ومنطق حکم می‌کند بعد از دو هفته اجرا، نتایج این بازگشایی و فعالیت‌ها را تحلیل کرده و نسبت به ادامه یا عدم ادامه آن تصمیم‌گیری کنند»
به باور او در شرایطی که همزمان با بازگشایی مدارس، بازگشایی دانشگاه‌ها، مراسم‌های فرهنگی و ورزشی و… هم بازگشایی شده‌اند، بدتر است و ورود یک ویروس جدید به چرخه گردش ویروس کرونا در دنیا هم مساله را حادتر می‌کند و حتما باید در بازگشایی‌ها بازنگری شود. «منظور از بازنگری الزاما تعطیل کردن نیست، بلکه ارزیابی شرایط موجود و تصمیم مجدد برای تغییرات احتمالی یا ادامه یا قطع آن است.»
نزولی شدن کرونا در کشور
در حال حاضر هنوز وضعیت بیماری در کشور نزولی است. یک افزایش‌های مقطعی که در هفته‌های گذشته شاهد بودیم، همه نزولی شدند و کرونا فعلا در کشور رو به نزول است، اما ممکن است که یک آتش زیر خاکستر وجود داشته باشد. «باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون سریع را همچنان ادامه دهیم.
در حال حاضر بخش اعظم افرادی که تمایل به تزریق واکسن کرونا داشته‌اند، واکسن‌شان را تزریق کرده‌اند، اما افرادی هستند که هنوز تردید دارند و بعضا تمایلی به تزریق واکسن ندارند.» یونسیان معتقد است باید افراد را مجاب کنیم که واکسیناسیون هم به نفع خودتان، خانواده و عزیزان‌تان است و هم به نفع جامعه و کل دنیاست که به نهضت واکسیناسیون بپیوندید. براساس گزارشاتی که تا امروز داشتیم، 85درصد جمعیت واجد شرایط‌مان دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. 69درصد هم هر دو دوز را تزریق کرده‌اند. «ما انتظار داریم، مابقی هم دوز دوم را تزریق کنند و ۸۵ درصد تزریق دو دوز را داشته باشیم.»
یونسیان ادامه می‌دهد: «طبیعتا از آنجایی که ایمنی‌بخشی واکسن‌ها صددرصد نیست، انتظارمان این است که تمام افراد واجد شرایط‌مان در کشور واکسن کرونا را تزریق کنند. بنابراین برای پوشش کافی واکسیناسیون سقفی را در نظر نمی‌گیرم.» به اعتقاد او آرمان ما این است که تمام آحاد جامعه واکسینه شده باشند. بنابراین سقف مورد انتظار ما با توجه به سرایت‌پذیری بالای دلتا، واکسینه شدن صددرصد افراد واجد شرایط است.


تعداد بازدید :  353