نجاتگران هلال در نبرد با کولاک

12 هزار نیروی عملیاتی و آموزش‌دیده در طرح ملی امدادونجات زمستانه امسال مشارکت دارند

دو روز آخر هفته باز هم بارش برف و بوران در محورهای مواصلاتی پرتردد کشور خودروهای زیادی را متوقف کرد. برای رهایی خودروها از این ترافیک زنجیره‌ای و نجات سرنشینان آنها از سرمای شدید نجاتگران پایگاه‌های امداد جاده‌ای راهی این مناطق شدند. توزیع اقلاام غذایی، انتقال درراه‌ماندگان به مناطق امن و کمک به بازگشایی مسیرهای برفگیر از جمله کمک‌‌هایی بود که نجاتگران در این ماموریت‌ها شبانه‌روزی خود دنبال کردند تا نشان دهند زمستان امسال هم مانند هر سال آماده ارایه خدمات به درراه‌ماندگان زمستانی هستند. به گفته رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر 12هزار نیروی عملیاتی و آموزش‌دیده با بهره‌گیری از 3هزارو400 خودروی امدادی در طرح ملی امدادونجات زمستانه امسال مشارکت دارند و تمامی این نیروها از اول آذرماه تا 25 اسفندماه امسال به مدت 115 روز آماده ارایه خدمات به هموطنان هستند. در این طرح‌، علاوه بر ۵۶۷ پایگاه امدادونجات ثابت که در طول سال و به طور شبانه‌روز خدمات خود را ارایه می‌کنند، ۶۱۱ پست موقت در نقاط حادثه‌خیز و مراکز عملیاتی استان‌ها و شهرستان‌های کشور برقرار شده تا امدادرسانی احتمالی در طول فصل سرما، در اسرع وقت انجام شود. جمعیت هلال‌احمر علاوه بر این از ۲۰ فروند بالگرد نیز جهت ارایه خدمات امدادی در نقاطی که امکان خدمات به صورت زمینی وجود ندارد، بهره می‌گیرد.

دم‌دمای غروب جمعه شب بود که شروع برف و بوران در محور گرگان به سمنان آغاز شد. محور پرپیچ‌وخمی که آخر هر هفته محل تردد جمعیت زیادی از اهالی گرگان و سمنان است. گرچه هواشناسی در روزهای منتهی به آخر هفته هشدارهای لازم درخصوص ضرورت همراه داشتن تجهیزات زمستانی را به خودروها داده بود، اما تعداد خودروهایی که در این محور اسیر کولاک و برف شبانگاهی به خاطر همراه نداشتن این امکانات شدند، کم نبودند. از جمله یک دستگاه خودرو 405 که راهی گرگان بود. جاده به شدت لغزنده بود. راننده خودرو که همراه همسر و کودک سه ساله‌اش بود، جرات پیش‌روی در جاده را به خاطر همراه نداشتن زنجیر چرخ نداشت و ترجیح داد کنار جاده توقف کند. هوا هر لحظه سردتر می‌شد و تحمل این شرایط به‌خصوص برای کودکی که همراه داشتند، سخت بود. راننده برای رهایی از این گرفتاری موضوع را به مرکز فوریت‌های امدادی هلال‌احمر اطلاع داد تا نجاتگران پایگاه «چهارباغ» خود را برای کمک به این خانواده به محل توقف آنها برسانند. «پوریا خاکی» از نجاتگران این پایگاه همراه با دوستان دیگرش ساعت 49 دقیقه بامداد برای کمک به این خانواده راهی شدند: «ما در حالی برای انجام این ماموریت راهی جاده شدیم که طبق آخرین اظهارات پدر خانواده همگی اعضای خانواده‌اش سالم بودند و فقط نیاز به انتقال به محل امنی برای گذران شب داشتند. وقتی به محل رسیدیم، خوشبختانه شرایط آنها تغییری نکرده بود، اما بوران و سرمای شدید باعث شده بود به علت نگرانی از سلامت فرزندشان شرایط روحی خوبی نداشته نباشند. به توصیه نجاتگران راننده خودرو را در همان محل رها کرد و با خودروی امدادی ما به سمت پایگاه حرکت کردند.»

همین طور که مسیر پایگاه را در پیش گرفتند، با خودروهای در راه مانده دیگری روبه‌رو شدند. از چند نیسان دارای بار گرفته تا دو دستگاه سواری پژو پارس و 405 که منتظر رسیدن یدک‌کش بودند: «راننده‌های نیسان و سرنشینان آنها به خاطر بارهایی که همراه داشتند، نمی‌توانستند خودروی خود را رها کنند. از طرفی دو خودروی سواری دیگر هم منتظر یدک‌کش بودند، اما با توجه به اینکه شرایط فوق را پیش‌بینی نکرده بودند، هیچ مواد غذایی و وسایل گرمایشی همراه نداشتند. سریعا نسبت به توزیع اقلام غذایی 72 ساعته، پتو و … بین آنها اقدام کردیم و با این کار امنیت خاطرشان فراهم شد.»

تیم نجاتگران پایگاه چهارباغ همراه با خانواده سه نفره درراه‌مانده به پایگاه رسیدند: «اسکان آنها در این شرایط باعث شد تا از لحاظ روحی و روانی آرام بگیرند و صبح روز جمعه به محض بهبود شرایط جوی، نجاتگران این خانواده را تا خودرویشان همراهی کردند تا به مسیر خود ادامه دهند.»

زمستان‌های سرد در محور گرگان به سمنان

پایگاه امداد جاده‌ای چهارباغ در ابتدای روستای چهارباغ و 40 کیلومتری گرگان واقع شده است. در مسیر پردتردد و برف‌گیری که هر ساله زمستان بر حجم ماموریت‌های نجاتگران آن می‌افزاید: «وجود دو قله مرتفع «بافکشان» و «شاهوار» در این محور باعث شده تا ما زمستان‌های سخت و برف‌گیری را در منطقه تجربه کنیم. شرایطی که همواره برای راننده به خصوص آن دسته که همراه داشتن تجهیزات زمستانه را جدی نمی‌گیرند، با دردسرهای خاص خودش همراه است.»

خانه‌های هلال ظرفیت خوبی برای مسافران

غلامرضا غلامی، رئیس جمعیت هلال‌احمر گرگان هم با اشاره به فعالیت دو پایگاه امدادی ناهارخوران و چهارباغ در این شهرستان از آمادگی کامل نیروهای امدادی هلال‌احمر در فصل سرما خبر می‌دهد: «با توجه به محورهای پردد ما در فصل زمستان همواره نیروهای امدادی پایگاه‌های فوق آماده ارایه خدمات به هموطنان هستند. هرچند گاهی حجم ترددها و نیاز به کمک به گونه‌ای است که مجبور می‌شویم نسبت به اعزام نیروهای کمکی هم اقدام کنیم.»

درست است ترددهای جاده‌ای این محور بسیار زیاد است و تعداد درراه‌ماندگان هم بسیار اما امکانات در اختیار جمعیت هلال‌احمر شهرستان گرگان برای اسکان اضطراری مسافران درراه‌مانده زیاد نیست: «ما یک فضای 50 متری برای اسکان مسافران درراه‌مانده زمستانی داریم و شرایط خانه‌های هلال ما به گونه‌ای نیست که بتوانیم از این فضا استفاده کنیم. حدود 52خانه هلال در روستاهای گرگان داریم و  امیدواریم با تجهیز این خانه‌ها امکان اسکان اضطراری مسافران زمستانی هرچه سریع‌تر در منطقه فراهم شود.»

15 روستا آماده پذیرش درراه‌ماندگان

برف و بوران در گیلان و محور سیاهکل هم نجاتگران هلال‌احمر را برای امدادرسانی به درراه‌ماندگان به دل این جاده‌ها کشاند. به گفته «سعید رجبی» رئیس شعبه هلال‌احمر سیاهکل توقف زنجیره‌ای خودروها در محورهای برف‌گیر این شهرستان به خصوص در محور سیاهکل به دیلمان قصه تکراری هر سال زمستان است: «جمعه شب باز ما در این محور شاهد در راه ماندن خودروهایی بودیم که به خاطر همراه‌نداشتن زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی از ادامه مسیر در محورهای پرپیچ‌وخم منطقه بازمانده بودند. به محض اطلاع از این شرایط دو تیم سه نفره از پایگاه آغوزی و نمایندگی دیلمان به محل توقف این خودروها فرستادیم. هوا به شدت در گردنه سرد بود و بوران و بارش برف راه دید راننده را محدود کرده بود.»

حدود 3 ساعتی طول کشید تا طی هماهنگی‌های به عمل با راهداری و کمک نیروهای امدادی هلال‌احمر مسیر برف‌گیر پاک شد: «نجاتگران به یاری راننده‌هایی رفتند که زنجیر چرخ همراه داشتند، اما بستن آن را بلد نبودند. با بستن زنجیر چرخ و بازشدن مسیر از برف، خودروها از ترفیک ایجادشده خلاص شدند و به مسیر خود ادامه دادند.»

به گفته او انبارهای امدادی شهرستان سیاهکل برای پذیرایی از مسافران درراه‌مانده زمستانی شارژ شده و برای اسکان آنها حتی 15 خانه هلال روستایی آماده شده است: «ما در محور سیاهکل به دیلمان 15روستا داریم که تمامی این روستاها به خانه هلال تجهیز هستند و ما می‌توانیم از امکانات این مراکز برای اسکان اضطراری مسافران کمک بگیریم.»

در سیاهکل مجموعا 21 روستا از خانه هلال بهره‌مند هستند: «راه‌اندازی و تجهیز خانه‌های هلال به منظور تقویت روند امدادرسانی در منطقه از اولویت‌های کاری جمعیت هلال‌احمر سیاهکل است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.