باقری: منتظر پاسخ هستیم

گفت‌وگوها هفته آینده بعد از بازگشت هیأت‌ها از پایتخت‌هایشان، از سر گرفته شود

نشست کمیسیون مشترک برجام به درخواست طرف‌های اروپایی تشکیل شد. آنها خواستار بررسی متون پیشنهادی ایران در پایتخت‌ها هستند.

 دور فعلی مذاکرات وین امروز با نشست رسمی طرف‌های باقی‌مانده در برجام پایان یافت. این نشست در سطح معاونان وزیر و مدیران سیاسی وزارت امور خارجه ایران و گروه 4+1، به ریاست علی باقری‌کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد. علی باقری‌کنی که شنبه گذشته وارد وین شد، ریاست هیأت ایرانی را برعهده داشت.

نشست کمیسیون مشترک برجام به درخواست طرف‌های اروپایی تشکیل شد. آنها خواستار بررسی متون پیشنهادی ایران در پایتخت‌ها هستند.

باقری: به طرف‌های مقابل برای مشورت در پایتخت‌ها فرصت داده شد

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در گفت‌وگوهای وین، پیش از عزیمت به تهران گفت که به طرف‌های مقابل برای مشورت در پایتخت‌ها فرصت داده شد. باقری در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان داشت که در جلسه امروز کمیسیون مشترک برجام ارزیابی اجمالی از چند روز گفت‌وگوها در وین توسط طرف‌های مختلف ارایه شد.

او افزود: «تاکید شد که پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران در مورد لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه و موضوع هسته‌ای روی میز است و طرف‌های مقابل احساس نیاز داشتند برای ارایه پاسخ‌های مستدل، مستند و منطقی به پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران با پایتخت‌ها مشورت کنند.»

معاون سیاسی وزیر امور خارجه اضافه کرد: «بر این اساس به طرف‌های مقابل فرصت داده شد پس از مشورت با پایتخت‌هایشان به‌زودی در هفته آینده گفت‌وگوها در وین ادامه پیدا کند.»

منتظر پاسخ هستیم

همچنین مذاکره‌کننده ارشد ایران در گفت‌وگو‌های وین در مصاحبه با الجزیره اظهار داشت که ایران انتظار دارد دیگر طرف‌ها پاسخ حقوقی و ادله منطقی خود را به پیشنهاد‌های طرف ایرانی ارایه کنند.

«علی باقری‌کنی» مذاکره‌کننده ارشد ایران در گفت‌وگو‌های وین، ظهر جمعه، در گفت‌وگو با شبکه قطری «الجزیره» توضیحاتی درباره دو پیش‌نویس طرف ایرانی ارایه کرد.

بر اساس این گزارش، مذاکره‌کننده ارشد ایران اظهار داشت: «پیشنهاد‌های ایران به قدرت‌های جهانی را نمی‌توان رد کرد و این پیشنهاد‌ها بر اساس بند‌های توافق سال ۲۰۱۵ هستند.»

علی باقری ادامه داد: «ما پیشنهاد سومی نیز داریم که پس از موافقت قدرت‌های جهانی با دو پیشنهاد اولیه بلافاصله آنها را ارایه خواهیم کرد. برخی از بازیگران خارجی تلاش می‌کنند گفت‌وگو‌ها را متوقف کنند.»

باقری تاکید کرد: «اسراییل خواب حمله به ایران را نیز نخواهد دید چراکه این به معنای پایان [این رژیم]خواهد بود.»

مورا: مذاکرات وین شاید هفته آینده به نتیجه برسد

انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا ضمن واقع‌گرا توصیف‌کردن مذاکرات وین گفت که مذاکرات شاید هفته آینده به نتیجه برسد.

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، مورا اعلام کرد که ما به‌دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای هستیم و تهران و واشینگتن متعهد به شرایط هستند. مورا این دوره از مذاکرات را واقع‌بینانه خواند و افزود که پیش‌نویس‌های مختلفی در جریان مذاکرات وین با ایران مورد گفت‌وگو قرار گرفت. او همچنین تاکید کرد که مذاکرات ثمربخشی با هیأت مذاکره‌کننده جدید ایرانی صورت گرفته است.

این دیپلمات ارشد اروپایی بدون اشاره به اینکه آمریکا و اروپایی‌ها به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل نکرده، مدعی شد که مذاکرات هسته‌ای با ایران برای همیشه ادامه نخواهد یافت.

از سوی دیگر نماینده چین در مذاکرات هسته‌ای اظهار داشت که همچنان نیاز به کار بیشتری است و توافق کردیم تا مذاکرات اواسط هفته آینده ادامه پیدا کند.

ایران چهارشنبه شب متن پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای به طرف‌های مقابل ارایه داد. علی باقری‌کنی صبح پنجشنبه به خبرنگاران گفت که اگر طرف‌های مقابل برای استمرار گفت‌وگوها آماده باشند، ‌جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی در این زمینه ندارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.