سخنگوی قوه قضاییه:برخورد قاطعانه با مجرمان حادثه آبادان

سخنگوی جدید قوه قضائیه گفت: با آبادانی‌های عزیز همدرد هستیم و این قول را به آنها می‌دهیم که هر کسی در این فرایند مرتکب جرم شده باشد با قاطعیت برخورد می‌شود.

به گزارش شهروند آنلاین؛ مسعود ستایشی در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: خداقوت به ۷ سخنگوی پیشین دارم و امیدوارم بنده به عنوان سخنگوی هشتم همچون سخنگوهای قبلی دقیق باشم.

او با گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: همانگونه که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی گفتند خرمشهر را خدا آزاد کرد و انشاءالله بتوانیم در همه عرصه‌های مقاومت به خوبی بدرخشیم.

ستایشی افزود: فردا چهارم خرداد و به نام دزفول است. شهری مقاوم که زیر آماجی از موشک‌ها بود، این شهر با توجه امام راحل به نام شهر مقاوم و روز مقاومت شناخته شد.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه و به پنجم خرداد اشاره کرد و گفت: این روز به نام حمایت از خانواده زندانیان نامگذاری شده است. خانواده زندانی وقتی از سرپرست خود محروم می‌شود باید از سایر حمایت‌های اجتماعی بهره مند شوند. سازمان‌های متولی در این امر باید اهتمام ویژه ای را برای حمایت از خانواده زندانیان به کار گیرند.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه و ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت شهید صیاد خدایی گفت: باز شاهد بودیم دشمنان قسم خورده نظام اسلامی، ذات شرربار خود را بار دیگر نشان دادند. یکشنبه و با شنیدن خبر ترور روز سختی برای همه ما بود و انشاءالله بتوانیم کسانی که این ترور را انجام دادند با قاطعیت مقتدرانه به سزای عمل خود برسانند.

ستایشی خطاب به مدعیان دروغین حمایت از بشر گفت: بنده برای این افراد و کسانی که مدعی مقابله با تروریسم هستند پیامی دارم مبنی بر اینکه مسببان این حادثه به سزای خود می رسند. چهاردهه نظام جمهوری اسلامی این جنایات را دیده است. کوردلان با تلاش‌های خود به دنبال توقف حرکت نظام و مردم هستند اما باید بدانند ما از پا نخواهیم نشست.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین به ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در آبادان اشاره و تصریح کرد: ۱۰ نفر از عزیزان ما متأسفانه در این حادثه فوت و تعدادی زخمی شدند. با آبادانی‌های عزیز همدرد هستیم و این قول را به آنها می‌دهیم که هر کسی در این فرایند مرتکب جرم شده باشد با قاطعیت برخورد می‌شود.

او افزود: فرایند پیشگیرانه برای این اتفاقات یک اصل است‌.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده شرکت دارویی اکتورکو گفت: پرونده مورد بحث در دادگاه کیفری یک استان تهران شعبه ۵ تحت رسیدگی است و فرآیندهای قضائی صورت گرفته و جلسه دادرسی پیش رو است. اگر دادگاه به نتیجه برسد که کسی تخلفی انجام داده حکمی در این رابطه صادر می‌شود.

او افزود: دوم مرداد ماه جلسه دادگاه این پرونده برگزار می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص اعدام احمد رضا جلالی و احتمال مبادله وی با حمید نوری گفت: فرایند رسیدگی به اتهامات این فرد به پایان رسیده و حکم شرعی و قانونی صادر و پرونده در مرحله اجرای رأی است. موصول مبادله‌ای در رابطه با جلالی مطرح نیست. مساله اجرای حکم هم در اختیار دادستانی است‌.

ستایشی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده کرسنت و شخص بیژن زنگنه ،وزیر سابق نفت را توضیح بدهید گفت: این پرونده در دادگاه کیفری یک تحت رسیدگی است و فرد مورد نظر در دادگاه حضور یافته و پرونده در حال رسیدگی است.

او در خصوص وضعیت حمید نوری گفت: حق دسترسی و ملاقات و تماس را نوری گرفته اند و سوال اینجاست که حقوق بشر کجاست؟ برای جامعه بین المللی متأسفم چرا که دو سال و نیم در زندان انفرادی به سر می‌برد.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص سفر گزارشگر سازمان ملل به ایران گفت: بعد از مدت‌ها که گزارشگران مختلفی آمدند و نکاتی را به ناحق و به دور از حقیقت اعلام کردند شاهد این بودیم که هیأتی به ایران اعزام و به این نکته رسیدند و نکاتی را در حوزه‌های مختلف و بهداشتی اعلام کرد. و گزارش مبسوطی در حقانیت نظام ایران تدوین کرده است.

او در خصوص حمایت از زندانیان گفت :۲۳۲ انجمن حمایت از خانواده زندانیان داریم ۱۲۶۵ میلیارد حمایت مالی انجام شده است. علاوه بر انجمن‌ها کمیته امداد هم در این زمینه تلاش کرده است. بیش از ۴۷ هزار خانواده در سال گذشته مورد حمایت قرار گرفتند.

ستایشی در ادامه و در خصوص آخرین وضعیت پیگیری ایران در رابطه با اسدی گفت: بازداشت و تعقیب و صدور حکم جزایی این شخص جای سوال دارد. این شخص دیپلمات کشور ماست و براساس طراحی که از پیش تعیین شده بازداشت شده است. این امور مغایر با مقررات بین المللی است. اعتراضات رسمی از طریق ایران داده شده و تذکرات مختلفی به بلژیک، اتریش و آلمان داده شده است. فرایند دادرسی اسدی را غیر قانونی و ناعادلانه می‌دانیم چرا که این شخص هم از ابتدایی‌ترین حقوق بی بهره است. نیابتی در این راستا داده شده و انتظار داریم تعویقی در این رابطه رخ ندهد.

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با برکناری متخلفان مربوط به حذف ارز ترجیحی و مشکلات اقتصادی گفت: صلاحیت رسیدگی به مسائل مربوط به احتکار و این موارد در اجرای قانون، به عهده سازمان تعزیرات است. بر اساس تأکیدات رئیس قوه قضائیه دستگاه قضائی تمام قد در جهت تحقق مردمی سازی یارانه‌ها و تنظیم و توزیع عادلانه یارانه‌ها حضور خواهد داشت.

او در خصوص آخرین وضعیت پرونده حرکه النضال گفت: فردا جلسه بعدی دادگاه است و روند رسیدگی ادامه دارد.

ستایشی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده قتل مونا حیدری زن خوزستانی که سال گذشته از سوی همسرش به قتل رسید گفت: اولیای دم این پرونده هنوز تقاضای قصاص نگردند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر تخلفات قضات گفت: در مجموع ۴۲ سال خدمت خود آنچه دیدم و تجربه دارم، می‌توانم شهادت دهم مجموعه اقدامات قضائی مبین وارستگی، شرافت و آزادگی است و ما نیروهای متدین و آگاه و باتجربه داریم و اقداماتی که در مجموعه قضائی انجام می‌شود برآیند تلاش‌های همه همکاران قضائی است اما اگر کسی مرتکب خلاف شود همه زحمات مخدوش می‌شود و البته هرکس کوچک‌ترین تخلفی داشته باشد در مراجع قضائی و انتظامی با قاطعیت کامل برخورد قانونی می‌شود.

ستایشی در پاسخ به این سوال که در اغتشاشات اخیر یا کسی هم بازداشت شده است؟ گفت: اجرای هر طرحی مثل تحول اقتصادی نیاز به بحث زیر ساختی دارد علیرغم تأکیدات مختلف این طرح به تعویق افتاد و اجرای آن ممکن است عصبانیت‌هایی را به همراه داشته باشد.

او افزود: اما با حضور مردم در صحنه‌های مختلف، قطعاً جایی برای این هنجارشکنی‌ها وجود ندارد. اگر هم اغتشاشی بوده با حضور مردم به سرانجام مناسبی رسیده است و اقدامات هم مطابق با موازین قانونی بوده است‌. البته بهترین حرکت برای پیشگیری هم تحقق جهاد تبیین است‌.

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.