شماره ۲۵۳۵ | ۱۴۰۱ چهارشنبه ۴ خرداد
صفحه را ببند
تقویم تاریخ

نویسنده و بازیگر فیلم دختر لُر
123 سال پیش، برابر 4 خرداد 1278 خورشیدی، عبدالحسین سپنتا، فیلمنامه‌نویس‌ و بازیگر «دختر لر» (نخستین فیلم ناطق ایرانی) در تهران به دنیا آمد. اغلب سپنتا را به عنوان سینماگر می‌شناسند اما او دستی نیز در سرودن شعر داشت و آواز هم می‌خواند. حضور سپنتا در «دختر لر» به ملاقات او با اردشیر ایرانی کارگردان این فیلم در هندوستان برمی‌گشت. ایرانی در هندوستان یک کمپانی تولید فیلم داشت و تعدادی از نخستین فیلم‌های ناطق هندی را تهیه و تولید کرده بود. آشنایی ایرانی و سپنتا به گرفتن تصمیم برای ساختن نخستین فیلم ناطق ایرانی منجر شد.
 روح تازه در کالبد داستان کوتاه
84 سال پیش، برابر 25 می 1938 میلادی، ریموند کارور، نویسنده شهیر داستان‌های کوتاه، در ایالت اورگن به دنیا آمد. کارور از نویسندگان مطرح قرن بیستم و یکی از افرادی است که موجب تجدید حیات داستان کوتاه در دهه 80 میلادی شدند. اهل فن سبک نوشتاری کارور را با آثار نویسندگانی چون همینگوی، چخوف و کافکا مقایسه و مینی مالیسم را به عنوان یکی از ویژگی‌های بارز آثار او برمی‌شمارند. از مجموعه داستان‌های مشهور او می‌توان به «می‌شود لطفاً ساکت باشید، لطفاً»، «فصل‌های سخت»، «وقتی از عشق حرف می‌زنیم از چه حرف می‌زنیم» و «کلیسای جامع» اشاره کرد. ریموند کارور 2 آگوست 1988 در 50 سالگی بر اثر سرطان ریه درگذشت.
 مرگ فتوژورنالیست ضد جنگ
68 سال پیش، برابر 25 می 1954 میلادی، رابرت کاپا، عکاس ضدجنگ و فتوژورنالیست شهیر مجارستانی بر اثر انفجار مین در ویتنام کشته شد. شهرت اصلی کاپا بیشتر به دلیل عکس‌های او از جنگ داخلی اسپانیا، جنگ دوم چین و ژاپن، جنگ جهانی دوم، جنگ اعراب و اسرائیل و جنگ اول هندوچین است. معروفترین عکس او «آخرین لحظات زندگی سرباز بورل گارسیا» است که در بحبوحه جنگ‌های داخلی اسپانیا ثبت شد. کاپا در این عکس لحظه گلوله خوردن این سرباز توسط نیروهای ژنرال فرانکو را به تصویر کشیده است.
 سوء قصد به هاشمی رفسنجانی
43 سال پیش، برابر 4 خرداد 1358 خورشیدی، آیت‌الله علی اكبر هاشمی رفسنجانی از اعضای اصلی شورای انقلاب در محل سكونت خود در دزاشیب هدف گلوله تروریست‌های گروه فرقان قرار گرفت و مجروح شد. دو مرد به بهانه رساندن پیغام، وارد خانه او شده و تیراندازی از سوی یكی از آن دو صورت گرفته بود. در این روز پاسدار محافظ آیت‌الله هاشمی در منزل نبود و ضاربین با سوء استفاده از این موقعیت، قصد ترور داشتند كه بر اثر درگیر شدن با او، موفق به انجام آن‌ نشد. امام خمینی (ره) پس از ناکام ماندن این سوءقصد پیامی به این مضمون صادر کردند: «بدخواهان بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است».


تعداد بازدید :  433