دانش‌آموزان، برای روزهای سخت آماده می‌شوند

با شروع سال تحصیلی، آموزش همگانی در مدارس هم آغاز می‌شود

دادرس، مخفف «دانش‌آموز آماده در روزهای سخت»، یکی از مهم‌ترین طرح‌های آموزش همگانی جمعیت هلال‌احمر برای دانش‌آموزان است که در 10 سال گذشته پای دانش‌آموزان زیادی را به هلال‌احمر باز کرده است. در این طرح آموزش‌های لازم از طریق یکی از معلمان یا مربیان مدرسه به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. در پایان آموزش‌ها، دانش‌آموزان در سطح‌های مختلف منطقه، شهرستان، استان و کشوری با هم به رقابت می‌پردازند. هر ساله مسابقات نهایی طرح ملی دادرس با عنوان المپیاد آماده در کشور برگزار می‌شود و تیم‌های برگزیده معرفی می‌شوند. با آغاز سال تحصیلی جدید، سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر از شروع دوباره طرح ملی دادرس در بیش از 8هزار مدرسه کشور خبر داده است.

مرضیه موسوی- شهروند آنلاین؛ با آغاز سال تحصیلی قرار است تعدادی از مربیان آموزش‌دیده هلال‌احمر به مدارس رفته و آموزش همگانی کمک‌های اولیه و آشنایی با مخاطرات را آموزش دهند. دانش‌آموزانی که به شرکت در دیگر دوره‌های عمومی و همگانی علاقه‌مند باشند، می‌توانند با شرکت در طرح ملی دادرس، از سرفصل‌های آموزشی این طرح برخوردار شوند و درنهایت، در رقابت ملی این طرح شرکت کنند.

«محمد گلفشان» رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر از آغاز دوره‌های آموزش تئوری و همچنین مهارت‌های عملی در مدارس می‌گوید: «سالانه 400هزار دانش‌آموز در دوره‌های آموزش عملی و تئوری هلال‌احمر شرکت می‌کنند. در این طرح دانش‌آموزان پس از فراگیری آموزش‌های کمک‌های اولیه و مهارت‌های داوطلبانه به‌صورت تئوری و عملی با فعالیت پایگاه‌های امدادونجات، مرکز کنترل و هماهنگی عملیات، تجهیزات و انبارهای امدادی آشنا می‌شوند.»

تقویت کار گروهی و تربیت امدادگرانی که در حوادث مختلف، امکان انجام اقدامات اولیه لازم برای خود و اطرافیان را داشته باشند، از مهم‌ترین اهدافی است که در این طرح دنبال می‌‌شود. گلفشان می‌گوید: «با اجرای طرح کاربینی، دانش‌آموزان نه‌تنها کار گروهی را تجربه می‌کنند، بلکه از نزدیک با اصول و فنون امدادونجات آشنا می‌شوند.»

او همچنین می‌گوید: «جمعیت هلال‌احمر امیدوار است با اجرای طرح دادرس و افزایش ایمنی دانش‌‌آموزان در مدرسه، برنامه‌ریزی و اجرای اقدامات پیشگیرانه و آمادگی در برابر حوادث، شاهد تغییرات قابل توجهی در ارتقای آگاهی و انگیزه اجرای اقدامات کاهش خطر‌پذیری در سطح جامعه باشد.»

 

دانش‌آموزان، مهم‌ترین مخاطبان آموزش همگانی

آموزش‌وپرورش، با بیش از 15میلیون دانش‌آموز، بزرگ‌ترین وزارتخانه کشور را به نام خود سند زده است. با وجود بیش از 110 مدرسه دولتی و غیردولتی در کشور، به نظر می‌رسد مدارس می‌توانند یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های آموزش همگانی برای مواجهه با مخاطرات و کمک‌های اولیه باشند. با این حال، با وجود اعلام آمادگی هلال‌احمر در این زمینه، تاکنون این آموزش‌ها جایی در زنگ‌ها و ساعات آموزشی آنها نداشته است.

«پیمان صابریان» معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «هم‌اکنون در کتاب‌های درسی متوسطه درس‌هایی به این موضوع اختصاص داده شده است. همچنین واحدهای درسی‌ای در برخی رشته‌های دانشگاهی در این زمینه داریم، اما ورود این مباحث به کتاب‌ها و واحدهای درسی دوره ابتدایی، مهد‌ها و پیش‌دبستانی‌ها آرزویی است که ما به‌دنبال تحقق آن هستیم؛ گرچه آموزش‌وپرورش امسال همکاری خوبی با ما داشته و قرار است با شروع مهرماه، در تعدادی از مدارس مربی‌های آموزشی ما حضور داشته باشند، اما هنوز هم زنگ رسمی‌ای در مدارس برای آموزش این مهارت‌ها به چشم نمی‌خورد و امیدواریم به‌‌زودی این موضوع محقق شود.»

او همچنین از همراهی مهدکودک‌ها با جمعیت هلال‌احمر می‌گوید و آموزش‌هایی که با زبان ساده به کودکان کمتر از هفت سال ارائه می‌شود: «ما سعی کردیم آموزش‌ها را به عرصه‌های نوینی مثل آموزش مجازی و فضای دیجیتال ببریم. آموزش‌ها به سمت مخاطبانی با سنین کم پیش می‌رود و ما با مهدکودک‌ها ارتباط خوبی گرفته‌ایم. برای اینکه این آموزش‌ها منجر به تجربه‌های موفق عملی شوند، نیاز داریم تا هر سال تکرار شوند؛ در غیر این صورت ممکن است افراد نتوانند در زمان وقوع حادثه، آنقدر حضور ذهن داشته باشند که از آن به‌درستی استفاده کنند.»

از سایت خادم تا خانه‌های هلال

آموزش همگانی در هلال‌احمر به مدارس و طرح دادرس ختم نمی‌شود و گروه‌های سنی مختلف می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

«نواب شمس‌پور» مدیرکل آموزش همگانی معاونت آموزش هلال‌احمر می‌گوید: «سایت خادم، مرجع رسمی آموزش همگانی جمعیت هلال‌احمر است. در این سایت مباحث آموزشی دسته‌بندی شده و با استفاده از مدیاهای مختلف از جمله موشن‌گرافی، اینفوگرافی، ویدیوهای آموزشی و … در اختیار مردم قرار دارد. افراد با طی‌کردن دوره‌ها و قبولی در آزمون مجازی، گواهی پایان دوره هم دریافت می‌کنند. تا‌کنون بیش از 800هزار نفر در این سایت ثبت‌نام کرده‌ و از آموزش‌های مختلف بهره‌مند شده‌اند.»

او همچنین درباره به‌روزرسانی آموزش‌های همگانی و تطبیق آن با استانداردهای جهانی می‌گوید: «اطلاعات مربوط به کمک‌‌های اولیه و دیگر آموزش‌ها در هلال‌احمر، هر پنج سال یک‌بار توسط صلیب‌سرخ به‌روزرسانی می‌شود. ما هم برنامه‌های آموزشی خودمان را با این آموزش‌ها منطبق می‌کنیم.»

او همچنین درباره دیگر راه‌هایی که شهروندان می‌توانند از طریق آن به آموزش‌های همگانی هلال‌احمر دسترسی پیدا کنند، می‌گوید: «راه‌های مختلفی برای استفاده شهروندان از خدمات آموزشی جمعیت هلال‌احمر وجود دارد. یکی از این راه‌ها مراجعه حضوری به شعب است. اپلیکیشن کمک‌های اولیه که توسط فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ طراحی شده هم راه دیگری است که می‌توان برای آموزش کمک‌های اولیه به زبان ساده از آن استفاده کرد. این اپلیکیشن به 42زبان مختلف ترجمه شده و نسخه فارسی آن با نام «آ» در دسترس مخاطبان قرار دارد. همچنین ساکنان ساختمان‌های مسکونی پرجمعیت یا افرادی که در اداره‌ها، مهدها، مدارس، مساجد و… فعالیت می‌کنند، می‌توانند با هماهنگی هلال‌احمر نزدیک‌ترین شعبه‌ خود، از مربیان برای برگزاری دوره آموزشی در ساختمان‌های مذکور دعوت کنند.»

 

باکس عددی
8هزار مدرسه هر سال از خدمات آموزشی هلال‌احمر برای آشنایی با مخاطرات و کمک‌های اولیه بهره‌مند می‌شوند.
400هزار دانش‌آموز به‌طور میانگین هر ساله از آموزش‌های هلال‌احمر بهره‌مند می‌شوند.
10 سال از اجرای اولین دوره از طرح ملی دادرس در مدارس کشور می‌گذرد.
5هزار خانه هلال روستایی در سراسر کشور دایر شده و آمادگی آموزش به شهروندان را دارد.

 

سرفصل‌های آموزشی طرح ملی دادرس:

فصل اول: مخاطرات طبیعی

فصل دوم: ایمنی، ارزیابی و کنترل علایم طبیعی

فصل سوم: احیای قلبی و ریوی

فصل چهارم: آسیب­‌های بافت نرم

فصل پنجم: آسیب‌های اسکلتی و مفصلی

فصل ششم: انتقال و حمل مصدوم

فصل هفتم: اطفای حریق و سوختگی

فصل هشتم: اسکان اضطراری

//انتهای پیام

آغاز کمپین «برای هم بمانیم» برای آموزش همگانی جامعه

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.