شماره ۲۶۹۰ | ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۷ آذر
صفحه را ببند
بذرپاش از مجلس رأی اعتماد گرفت
وزارت راه‌وشهرسازی وزارتخانه امید است

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مهرداد بذرپاش، وزیر پیشنهادی راه‌وشهرسازی رأی اعتماد داده و بذرپاش را به ساختمان دادمان فرستادند.
در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه - ۱۶ آذر- مجلس شورای اسلامی، پس از استماع نظرات موافقان‌ومخالفان، رأی اعتماد به مهرداد بذرپاش، وزیر پیشنهادی راه‌وشهرسازی به رأی وکلای ملت گذاشته شد. وکلای ملت با ۱۸۷ رأی موافق،۶۴ رأی مخالف ، ۷ رأی ممتنع، ۵ رأی باطله از مجموع ۲۶۳ نماینده حاضر در مجلس  به بذرپاش برای حضور در وزارت راه‌وشهرسازی رأی اعتماد دادند.

راهی جز تعیین روش‌های تامین مالی برای ساخت مسکن نداریم
«مهرداد بذرپاش» بحران اصلی در وزارت راه را «روش‌های جدید تامین مالی» برای اجرا و تکمیل پروژه‌ها دانست و گفت: « ۵۰ درصد وقت ما در این وزارتخانه برای ساخت مسکن صرف خواهد شد، تمام تیم را تجهیز می‌کنیم.»
او در جلسه رأی اعتماد خود در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: «پنج صنعت بزرگ که وزارت راه‌وشهرسازی مدیریت آن را برعهده دارد با بحران فرسودگی دست به گریبان است. در بخش ریلی و هوایی مشکل داریم؛ در صنایع حمل‌ونقل و ماشین‌های تجاری و سنگین با فرسودگی بزرگی مواجه هستیم.» او با بیان اینکه در کشوری مؤمن، بزرگ و قوی هستیم، افزود: «در کشور بن‌بستی وجود ندارد؛ بن‌بست، رویه غلطی است که می‌نشینیم کنار هم و برای هم می‌زنیم.»
بذرپاش اضافه کرد: «بیش از ۱۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور داریم، اما با بحران بهسازی‌ونگهداری خطوط مواجه هستیم. اگر با نگاه سنتی و غیرصنعتی بخواهیم وزارت راه‌وشهرسازی را اداره کنیم، آیا توفیقی حاصل می‌شود؟ چرا در سال‌های اخیر سرعت رشد صنعت ریلی‌وهوایی کم و نارضایت‌کننده بوده است؛ طوری که اکنون، هم مردم و هم دولت ناراضی هستند.»
او ادامه داد: «اکنون همه در یک موضع اتحاد هستند و آن اینکه برای تکمیل پروژه‌های ریلی، هوایی، مسکن، پروژه‌های راه روستایی، در خرید هواپیما، ساخت هواپیما تا خرید لوکوموتیو و سیار اجزا، یک نکته مطرح است و آن نبود منابع مالی برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است. همه اذعان داشتند بحران اصلی در این دستگاه پیشران «روش‌های جدید تامین مالی» برای اجرا و تکمیل پروژه‌هاست.»
بذرپاش تصریح کرد: «در چند سال اخیر در دیوان محاسبات حضور داشتم و از وضعیت بودجه کشور مطلع هستم. ردیف‌های هزینه‌ای در حال افزایش است و این خبر مسرت‌بخشی نیست. به دولت کمک کنیم تا از ثبت افزایش هزینه‌ها جلوگیری شود.»

هزینه ساخت ۴ میلیون مسکن تقریبا 2 برابر بودجه کل کشور
وزیر پیشنهادی راه‌وشهرسازی بیان کرد: «راهی جز پیدا کردن روش‌های تامین مالی ندارم، این تخصص چه کسی است؟، چه روش و افرادی را طلب می‌کند؟ روش‌های جدید تامین منابع مالی چه مصوباتی را می‌خواهد؛ مثلا همین ۴ میلیون مسکنی که در قانون جهش تصویب شده است؟»
او با طرح این سوال که آیا الان در کشور برای ساخت ۴ میلیون مسکن مشکل مهندس داریم؟، گفت: «مهندس زبده، انقلابی و تکنیسین فنی داریم؛ اما چرا مسکن ساخته نمی‌شود؟ آیا می‌توان با ردیف اعتباری موجود خانه ساخت؟ ۴ میلیون مسکن با متراژ ۱۰۰ متر برای هر واحد، معادل ۴۰۰ میلیون مترمربع مسکن است که ساخت آن متری ۷ میلیون نیاز مالی داریم که حدود ۲ هزار و ۸۰۰ همت خواهد شد؛ همین الان بودجه کل کشور چقدر است؟، ۲ برابر بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۱ برای ساخت مسکن پول نیاز داریم.»
بذرپاش گفت: «وزارت راه‌وشهرسازی برای تامین منابع مالی ۲ هزار و ۸۰۰ همت چه کاری انجام دهد؟ مجلس حتما وقتی قانون جهش تولید مسکن را تصویب کرد، این منابع را در نظر داشته است.»
او با بیان اینکه وزارت راه‌وشهرسازی وزارتخانه امید است، اضافه کرد: «در صنعت هوایی هم باید چه استراتژی داشته باشیم؟، آیا هواپیما بسازیم یا بخریم، اصلا در شرایط تحریمی می‌شود هواپیما خرید یا نه؟؛ اینها سوالات موجود در این صنعت است. اینکه اعلام می‌کنم همه در یک کشتی نشسته‌ایم، فکر نکنید از ساخت مسکن کوتاه بیایم، مجلس می‌تواند بگوید مقصر دولت است همه ما یکی هستیم.»

 


تعداد بازدید :  214