شماره ۲۶۹۰ | ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۷ آذر
صفحه را ببند
جام جهانی در مراحل پایانی؛ روز جمعه دو غول دیگر کنار می‌روند
دوئل اروپا و آمریکا برای فتح جهان!

شهروند| با مشخص شدن 8 تیم برتر جام جهانی قطر حالا به روزهای پایانی بزرگ‌ترین فستیوال فوتبال دنیا نزدیک می‌شویم. 8 تیم صعودکننده به مرحله یک‌چهارم نهایی از عصر جمعه کار خود را شروع و برای رسیدن به مراحل پایانی شانس خود را امتحان خواهند کرد. دیدارهای یک‌چهارم نهایی جام جهانی طی روزهای جمعه و شنبه در دوحه انجام می‌شود و بعد از آن شاهد تعیین 4 تیم برتر جام خواهیم بود. در نبردهای روز جمعه دو تیم از قاره اروپا مقابل دو تیم از آمریکای مرکزی قرار می‌گیرند. 4 تیم قدرتمندی که باید برای همه آنها شانس صعود به فینال و قهرمانی را هم قائل باشیم. در ادامه به بررسی دو مسابقه فوق حساس روز جمعه پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید:
کرواسی- برزیل؛ به نایب‌قهرمانی هم راضی نیستند!
نبرد کرواسی و برزیل بدون تردید جذابیت‌های زیادی خواهد داشت. کرواسی به عنوان نایب ‌قهرمان دوره قبلی جام جهانی و برزیل به عنوان تیمی که از آخرین جام جهانی برگزار شده در آسیا دیگر دستش به جام نرسیده برای صعود به جمع 4 تیم برتر همه تلاش خود را به کار خواهند گرفت.
کرواسی و برزیل هرچه از زمان تورنمنت گذشت تیم‌های بهتری شدند و شرایط مناسب‌تری پیدا کردند. اگرچه بسیاری از کارشناسان تیم کرواسی را از نظر سنی تیمی می‌دانند که میانگین بالایی دارد و از نظر بدنی شاید در دقایق پایانی کم می‌آورد، اما نمی‌شود روی نایب‌قهرمان دوره گذشته حساب کمی باز کرد. کروات‌ها از مرحله گروهی مسابقات به سختی بالا آمدند و در گروهی که مراکش صدر آن را تصاحب کرد، دوم شدند. اما آنها به عنوان یکی از تیم‌های بدون باخت جام جهانی تاکنون، قطعا مقابل برزیل هم نمایش خوبی خواهند داشت. شاگردان زلاتکو دالیچ که در مرحله قبلی با ضربات پنالتی ژاپن قدرتمند را حذف کردند، اگر فکری به حال خط حمله‌شان که گل‌نزن‌ترین‌ها را در اختیار دارد کنند، بی‌شک حریف خطرناکی برای برزیل خواهند بود.
در آن سوی میدان اما تیم تیته همه مهره‌های لازم برای قهرمانی را در اختیار دارد. تیم پرستاره سلسائو اگرچه در بازی سوم دور گروهی یک شکست عجیب مقابل کامرون تجربه کرد، اما از نظر کیفیت شایسته یک تیم مدعی قهرمانی است. آنها از سال 2002 که آخرین دوره جام جهانی در آسیا بود، قهرمان نشدند و حالا بعد از 20 سال امیدوارند بار دیگر خوش‌یمنی قاره کهن برایشان تکرار شود. برزیل در یک‌هشتم نهایی یک برد شیرین و پرگل را مقابل کره جنوبی جشن گرفت، اما حالا به نظر می‌رسد آنها کار سخت‌تری در مسابقه با کرواسی در عصر جمعه خواهند داشت.
هلند- آرژانتین؛ شروع بد، پایان خوب؟
دو تیمی که در شروع جام طرفداران خود را ناامید کرده بودند، حالا در اوج خوشبختی به سر می‌برند و بازیکنان هیچ‌کدام از آنها دوست ندارند صبح شنبه در اتاق خانه‌شان در کشور خود از خواب بیدار شوند! هلند و آرژانتین می‌خواهند در تورنمنت قطر باقی بمانند و همین موضوع جذابیت مسابقه جمعه‌شب را بیشتر خواهد کرد. لاله‌های نارنجی اگرچه با 7 امتیاز از مرحله گروهی صعود کردند، اما مقابل سنگال و اکوادور آنها بازی خوبی انجام ندادند و تساوی در برابر اکوادور این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد. لوییس فن‌خال اما با تجربه ناشی از سال‌ها مربیگری، به بهترین شکل ممکن تیمش را جمع کرد و بعد از برد پرگل مقابل قطر و صعود به عنوان تیم نخست گروه اول، در یک‌هشتم نهایی هم بردی جذاب مقابل آمریکا به دست آورد. هلند که هرگز عنوان قهرمانی جام جهانی را کسب نکرده، بدش نمی‌آید این ماجراجویی را در جام 2022 ادامه بدهد و به همین خاطر آنها محکوم به شکست آرژانتین در یک‌چهارم نهایی هستند. در سوی دیگر، آرژانتینی قرار دارد که کاپیتانش، لیونل مسی، در آخرین حضور خود در جام‌های جهانی می‌خواهد کاری را که دیه‌گو مارادونا انجامش داده بود، تکرار کند. راه‌راه‌پوشان آمریکای جنوبی از زمانی که مارادونا جام قهرمانی را در سال 1994 بالای سر برد، دیگر طعم قهرمانی در این مسابقات را نچشیده‌اند و همین مساله انگیزه آنها را برای برد جام از قطر بیشتر می‌کند. آرژانتین هم مثل هلند شروع خوبی در جام نداشت؛ شکست ناباورانه مقابل عربستان باعث شد تا طرفداران این تیم نگران شوند، اما لیونل مسی و هم‌تیمی‌هایش برای جبران آن نتیجه همه کار کردند و نتیجه‌اش صعود به عنوان صدرنشین از دور گروهی و کنار زدن استرالیا در یک‌هشتم نهایی بود. شاگردان اسکالونی خوب می‌دانند اگر جلوی هلند غفلت کنند، غافلگیر می‌شوند. نبرد دوم اروپا و آمریکای جنوبی در روز جمعه با تفکرات برنده‌ای که کادر فنی دو تیم دارند، بی‌شک چشم‌ها را به گیرنده تلویزیونی می‌دوزد.

برنامه کامل یک‌چهارم نهایی جام جهانی به شرح زیر است:
جمعه 18 آذر: کرواسی- برزیل (ساعت 18:30)/ هلند- آرژانتین (ساعت 22:30)
شنبه 19 آذر: مراکش-پرتغال (ساعت 18:30)/ فرانسه- انگلیس (ساعت 22:30)

 


تعداد بازدید :  205