شماره ۳۰۵۷ | ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
«شهروند» بررسی می‌کند: دور جدید سریال‌های شبکه نمایش خانگی
شبکه نمایش خانگی ؛ چالش بزرگ تلویزیون

 [شهروند] این روزها را شاید بتوان روزهای بهشتی سریال‌بین‌ها نامید. روزهایی که چه در تلویزیون و چه در پلتفرم‌های مختلف شبکه نمایش خانگی می‌توان سریال‌های خوبی را به نظاره نشست که حداقل در قیاس با آثار یک سال اخیر همسان با خود یک سروگردن بالاترند. این اتفاق را در تلویزیون با سریال «نون.خ» سعید آقاخانی می‌بینیم که هنوز و همچنان در فصل پنجم نیز سرپا و سرحال و جذاب است و در هر قسمت این قابلیت را دارد که لحظات خوبی را برای مخاطبش رقم بزند. در این میان در پلتفرم‌های مختلف شبکه نمایش خانگی نیز این اتفاق به شیوه‌ای دیگر در حال تکرار است و شاهد پخش همزمان چند سریال قابل‌قبول و جذاب هستیم. آن‌هم در شرایطی که هنوز از پایان سریال «گناه فرشته»- که به‌رغم تمام ضعف‌هایش به هر حال جزو آثار پرمخاطب محسوب می‌شد- حتی یک هفته هم نگذشته و البته سریال‌هایی چون «مرداب»، «نیسان آبی ۲» و «دفتر یادداشت» هم- که هر کدام دوستداران پروپاقرصی داشتند- تازه به پایان راه رسیده‌اند.
به هر روی؛ در روزهایی که شبکه نمایش خانگی با سریال‌هایی مانند «افعی تهران»، «جنگل آسفالت» و «اکازیون» روزهای خوبی را می‌گذراند و همزمان سریال‌های دیگری نیز- که توسط پلتفرم‌های مختلف تولید شده یا مراحل مختلف تولید را سپری می‌کنند- منتظر آغاز نمایش هستند؛ بد نیست مروری اجمالی داشته باشیم بر سریال‌های این شبکه که هم از نظر کمیت و تعداد سریال‌های در حال پخش و هم از نظر کیفیت و به‌خصوص تنوع محتوایی آثار، تلویزیون را به‌شدت به چالش کشیده‌اند.

 «افعی تهران»
«افعی تهران» به‌عنوان یکی از جدیدترین و البته بهترین و محبوب‌ترین سریال‌های در حال پخش یک‌سریال جذاب به کارگردانی سامان مقدم و بازی پیمان معادی، سحر دولتشاهی، آزاده صمدی، مریلا زارعی و پژمان جمشیدی است که این روزها از شبکه فیلم‌نت پخش می‌شود. یک درام اجتماعی جذاب که در عین اینکه مخاطب را به دنیای پر از راز و رمز یک کارگردان سینما به نام پیمان (با بازی پیمان معادی) دعوت می‌کند؛ در موازات آن پرونده یک قاتل زنجیره‌ای را نیز روایت می‌کند که این دو لایه در کنار هم رازهای ناگفته بسیاری را از گذشته‌وحالِ شخصیت‌های سریال عیان کرده و چالش‌های نفسگیری برای پیمان رقم می‌زنند که زندگی شخصی و حرفه‌ای او را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
«افعی تهران» چیزهای بسیاری برای دیدن و لذت بردن دارد. از داستان و فضای سریال و البته ترکیب جدید و جذاب بازیگران آن- متشکل از پیمان معادی، سحر دولتشاهی و آزاده صمدی- اگر بگذریم؛ سابقه کارگردان سریال و همکاری او با پیمان معادی گذشتنی نیست. درواقع ترکیب سامان مقدم- پیمان معادی در مقام کارگردان و فیلمنامه‌نویس یکی از برگ‌های برنده «افعی تهران» است. ترکیبی که اول‌بار در فیلم تحسین‌شدهِ «کافه ستاره» به بار نشسته و حالا در «افعی تهران» بازیگری معادی نیز به آن دو ضلع قبلی اضافه شده است.

«جنگل آسفالت»
«جنگل آسفالت» به‌عنوان یکی دیگر از سریال‌های در حال پخش شبکه نمایش خانگی، درامی پرتحرک و پرهیجان به کارگردانی پژمان تیمورتاش است، با بازی‌های متفاوت نوید محمدزاده، امیر جعفری، ریما رامین‌فر، مریلا زارعی، فرشته حسینی و نازنین فراهانی که از سوم فروردین ۱۴۰۳ به‌صورت اختصاصی از شبکه نماوا پخش خود را آغاز کرده و در این سه قسمتی که تاکنون شاهد بوده‌ایم، مخاطبان و هواداران پروپاقرصی را به‌دست آورده است. یک درام اجتماعی جذاب و پرماجرا که روایت داستانی‌اش با بحرانی بزرگ در زندگی دختری 25ساله به نام هنگامه شروع می‌شود: «برادر کوچک‌تر او، دانیال، به‌خاطر یک نزاع منجر به قتل در آستانه قصاص قرار دارد و هنگامه باید برای نجات جان او مبلغ موردنظر اولیای‌دم را فراهم کند. بحران زندگی هنگامه البته در ادامه با زندگی‌های بحرانی شخصیت‌های دیگری پیوند می‌خورد و از این طریق هزارتویی از روابط عجیب و بی‌رحمانه شکل می‌گیرد.»
درباره «جنگل آسفالت» گفتنی‌ست که یکی دیگر از عوامل جذابیت آن، حضور زوج‌های مشهور مانند نوید محمدزاده و فرشته حسینی و البته امیر جعفری و ریما رامین‌فر است که باعث باورپذیرتر شدن روابط شخصیت‌های سریال شده است.

«اکازیون»
کمدی جدید سیدمسعود اطیابی با بازی هادی کاظمی، ایمان صفا، غلامرضا نیکخواه و سمانه پاکدل به سیاق مد جدید این روزهای سینما و سریال‌سازی ایران، داستان خود را در برهه زمانی اواخر دهه 60و اوایل دهه ۷۰ روایت می‌کند: «رحیم که قصد دارد برای ادامه تحصیل به کانادا مهاجرت کند، در آستانه سفر متوجه می‌شود که ممنوع‌الخروج شده و در ادامه هم در تحقیقاتش متوجه می‌شود که دایی‌محسن، عامل اصلی ممنوع‌الخروجی اوست. رحیم حالا برای حل این مشکل و رسیدن به آرزوی خود باید راه چاره‌ای پیدا کند.»
«اکازیون» با اینکه مثل تمام کمدی‌هایی از این نوع، اثر پرمخاطبی از آب درآمده؛ ولی با این حال تمام ضعف‌ها و آسیب‌های این نوع کمدی‌های ایرانی را هم دارد که خود اطیابی با فیلم‌ها و سریال‌هایی مانند «تگزاس»، «انفرادی»، «دینامیت» و البته فصل دوم سریال «نیسان آبی» یکی از چهره‌های اصلی و اثرگذار آن است. ژانر عامه‌پسندی که البته برخلاف سینما تاکنون در شبکه نمایش خانگی چندان جواب نداده و چه بسا این اتفاق در این سریال هم روی دهد و «اکازیون» نیز تبدیل به یکی از نمونه‌های شکست‌خورده این نوع کمدی‌ها شود!

«آمرلی»
سریال جنگی، حماسی و عاشقانه «آمرلی» به کارگردانی احمد ابراهیم احمد راوی داستانی جذاب و دیدنی از عشق، فداکاری و رشادت در برابر ظلم و وحشیگری است. محصولی مشترک از ایران و عراق با بازی مصطفی زمانی و ناریمان الصالحی، بازیگر محبوب جهانِ عرب، که داستانی جذاب و دیدنی را درباره یک خبرنگار عراقی روایت می‌کند که در جست‌وجوی راز زندگی خود قدم در مسیر پرمخاطره جنگ می‌گذارد و در این بحبوحه، عشقی ناگفته در قلبش شکوفا می‌شود. این درام جنگی عاشقانه به ماجرای آزادسازی شهر آمرلی عراق از دست نیرو‌های داعش می‌پردازد. آمرلی شهر شیعه‌نشینی بود که در سال ۲۰۱۴ به محاصره‌ نیرو‌های داعش درآمد؛ اما در نهایت پس از ۲ ماه نیرو‌های عراقی با کمک گروهی از نیرو‌های ایرانی به فرماندهی سردارشهید قاسم سلیمانی موفق به شکستن محاصره‌ شهر و بیرون کردن نیرو‌های داعش از این منطقه شدند. سریال «آمرلی» راوی این حماسه است.


تعداد بازدید :  138