شماره ۳۰۵۷ | ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
موج انصراف ستاره‌ها از اردوی تیم‌ملی والیبال
دست رد کاپیتان به تیم‌ملی!

  [شهروند] جام ملت‌های 2024 والیبال مردان از یکم خردادماه آغاز خواهد شد و موفقیت در این مسابقات، آخرین بخت ملی‌پوشان کشورمان در مسیر راه‌یابی به المپیک پاریس است. شاگردان پائز باید تلاش کنند تا بار دیگر با بازگشت به جمع 10 تیم جهان، راهی المپیک پاریس شوند، چراکه پیش از این با کسب نتایج ضعیف در مسابقات انتخابی المپیک نتوانستند مجوز حضور در این رقابت‌ها را کسب کنند. در آستانه شروع تورنمنت لیگ ملت‌های والیبال، انصراف ستاره‌های سال‌های اخیر تیم‌ملی از حضور در اردو برای آماده‌سازی، مهم‌ترین دغدغه این روزهای والیبال ایران شده است. تا این لحظه، محمد موسوی، محمد فلاح و مهدی مرندی، مهم‌ترین غایبان تیم‌ملی در جام ملت‌ها خواهند بود و به نظر می‌رسد ستاره‌های دیگری هم قصد پیروی از راه این ملی‌پوشان را دارند.

مسیر سخت تیم‌ملی برای رسیدن به پاریس
 تیم‌ملی در رقابت‌های انتخابی المپیک حرفی برای گفتن نداشت و با ضعیف‌ترین نتایج شکست خورد تا نه‌تنها گامی به سمت کسب سهمیه برندارد، بلکه با چند پله سقوط در رنکینگ جهانی، از المپیک دورتر هم شود. در این وضعیت آشفته تنها یک راه برای رسیدن به المپیک مانده و آن هم لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ است.
فدراسیون جهانی پیش از این نحوه کسب سهمیه‌ها را مشخص کرده بود که بر اساس آن در بخش مردان ۱۲ سهمیه توزیع می‌شود و فرانسه به عنوان میزبان یک سهمیه دارد و ۱۱ سهمیه باقی‌مانده نیز از طریق فرآیندی دو مرحله‌ای تعیین خواهد شد.
یکی از این مراحل، رقابت‌های انتخابی بود که از هر گروه (این مسابقات در سه گروه برگزار شد) دو تیم برتر سهمیه گرفتند، بنابراین پنج سهمیه باقی می‌ماند که بر اساس دو اولویت زیر اختصاص پیدا می‌کند:
۱- همه قاره‌ها در المپیک پاریس نماینده داشته باشند.
۲- تیم‌های برتر رنکینگ جهانی که تا پایان مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ به المپیک صعود نکرده باشند.
در پایان دور مقدماتی لیگ ملت‌های ۲۰۲۴، رنکینگ تیم‌ها مشخص می‌شود و ۶ تیمی که از طریق مسابقات انتخابی المپیک سهمیه را کسب کرده‌اند، کنار می‌روند، فرانسه هم به دلیل میزبانی سهمیه را دارد و پنج سهمیه باقی‌مانده را از بین تیم‌های برتر باقی‌مانده در رنکینگ انتخاب می‌کنند. البته با توجه به اینکه باید تمام قاره‌ها در المپیک سهمیه داشته باشند و نماینده قاره آفریقا بین تیم‌های برتر رنکینگ نیست، یک سهمیه از پنج سهمیه به بهترین تیم رنکینگ قاره آفریقا تعلق می‌گیرد و چهار سهمیه باقیمانده به تیم‌های برتر رنکینگ جهانی می‌رسد. با این حساب تنها شانس باقی‌مانده برای ایران کسب نتایج خوب در دور مقدماتی لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ است تا جایگاه خود را ارتقا بدهد و بین تیم‌های برتر قرار بگیرد. تیم‌ملی والیبال ایران در هفته نخست (یکم تا ششم خرداد) و در گروه دوم مردان به مصاف ایتالیا، آرژانتین، صربستان و کوبا می‌رود.
مردان والیبال ایران از 15 تا 20 خرداد و در چارچوب هفته دوم مسابقات در سرزمین آفتاب تابان مقابل تیم‌های ژاپن، برزیل، ترکیه و بلغارستان صف‌آرایی خواهند کرد. ملی‌پوشان والیبال ایران هفته سوم (29خرداد تا سوم تیرماه) در فیلیپین با تیم‌های هلند، آلمان، فرانسه و آمریکا روبه‌رو خواهند شد.
تیم ایران در مرحله مقدماتی با تیم‌های کانادا، لهستان و اسلوونی بازی ندارد. نتایج تمامی دیدارهای دور مقدماتی لیگ ملت‌های والیبال در یک جدول ثبت می‌شود و در پایان مرحله گروهی هفت تیم برتر به مرحله نهایی صعود می‌کنند که به همراه تیم لهستان هشت تیم مرحله نهایی این رقابت‌ها خواهند بود. فدراسیون جهانی والیبال نحوه قرارگیری تیم میزبان مرحله نهایی لیگ ملت‌ها (لهستان) در جمع هشت تیم برتر را نیز مشخص کرد. بر این اساس، اگر تیم میزبان در رتبه‌های نهم تا شانزدهم باشد، در جایگاه هشتم جدول قرار می‌گیرد، اما اگر تیم میزبان مرحله نهایی در رتبه‌های اول تا هشتم جدول مرحله گروهی باشد، جایگاهش برای مرحله نهایی تغییری
 نخواهد کرد.

انصراف ستاره‌ها یکی پس از دیگر...
 دوشنبه شب ابتدا اخبار مربوط به انصراف محمد موسوی، کاپیتان تیم‌ملی والیبال ایران، که اتفاقا در فصل گذشته لیگ برتر والیبال مردان هم عنوان ارزشمندترین بازیکن رقابت‌ها را کسب کرده بود، منتشر شد. ساعاتی بعد موج انصراف‌ها ادامه پیدا کرد و اینبار مهدی مرندی، لیبرو تیم‌ملی والیبال که تجربه دو بار حضور در المپیک را هم دارد، با انتشار یک استوری رسما اعلام کرد که به دلیل مصدومیت، تیم‌ملی را همراهی نخواهد کرد. مرندی در این استوری نوشت: «با سلام و احترام خدمت جامعه باشعور والیبال، پوشیدن لباس مقدس تیم‌ملی در هر رشته‌ای برای هر ورزشکاری افتخاری است که من هم چندین سال این افتخار را داشتم و حال به دلیل داشتن مصدومیت کهنه و قدیمی و با مشورت پزشک تیم‌ملی و اجازه و صحبتی که با رئیس محترم فدراسیون والیبال و کادر فنی محترم تیم‌ملی داشتم، برای ریکاوری از حضور در تیم‌ملی انصراف داده و در ادامه راه برای تیم‌ملی کشورم آرزوی سربلندی و موفقیت دارم. سرباز کوچک این مملکت و رشته پرطرفدار والیبال مهدی مرندی.» اما بر اساس اخبار شنیده شده، این پایان ماجرا نخواهد بود و به نظر می‌رسد در روزهای آتی، باز هم شاهد انصراف ستاره‌های ملی‌پوش از حضور در اردوی تیم‌ملی خواهیم بود. گفتنی است که محمد فلاح هم اگرچه به تیم‌ملی دعوت نشده، اما خودش پیش از این اعلام کرده است که قصد حضور در اردوی ملی را ندارد.
حالا همه منتظر واکنش فدراسیون والیبال نسبت به این موج هستند، آیا تیم‌ملی بدون حضور ستاره‌هایی چون موسوی و مرندی در مسابقات لیگ ملت‌ها حضور خواهد داشت یا فدراسیون والیبال چاره‌ای جدید خواهد اندیشید. اگرچه شاید این انصراف‌ها درنهایت موجب میدان دادن به جوان‌ها هم بشود، اتفاقی که حداقل در دوران بهروز عطایی شاهد آن نبودیم.


تعداد بازدید :  67