شماره ۳۰۵۷ | ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
وزیر نیرو: مدیریت مصرف آب و برق در بخش کشاورزی آغاز شد

وزیر نیرو در پیامی گفت: با تجزیه و تحلیل داده‌های دریافتی از بخش آب و نصب کنتورهای فهام روی همه چاه‌های کشاورزی نسبت به دسته‌بندی مشترکان به سه گروه مجاز، پرمصرف و بدمصرف اقدام و طرح مدیریت توامان مصرف آب و برق در بخش کشاورزی آغاز شده است.
 علی اکبر محرابیان در پیام خود به کارگاه آموزشی «حکمرانی آب‌های زیرزمینی؛ درس آموخته‌ها، چالش‌ها و راهکارها» با اشاره به شعار امسال روز جهانی آب تحت عنوان «آب برای شکوفایی و صلح»، ابراز امیدواری کرد که این موضوع صرفاً یک شعار نبوده و جامعه جهانی به آن جامعه عمل بپوشاند.
محرابیان ادامه داد: طبق آخرین آمار و اطلاعات منابع آب کشور، بالغ بر یک میلیون حلقه چاه با مصارف مختلف و با میزان برداشت ۴۵ میلیارد مترمکعب در سال در کشور وجود دارد که ۱۵ درصد آن از چاه‌های غیر مجاز و یا دارای اضافه برداشت از چاه‌های مجاز است و این امر موجب تخلیه تجمعی حجم ذخیره آبخوان‌های کشور تا حدود ۱۵۰ میلیارد مترمکعب شده است و سالانه نیز حدود ۵ میلیارد متر مکعب بر این مقدار افزوده می‌شود. این موضوع به یکی از بحران‌های مهم در کشور ما و اکثر کشورهای منطقه با اقلیم شبیه به ایران تبدیل شده است. در این پیام تاکید شده است که وزارت نیرو در دولت سیزدهم بر اساس تکالیف قانونی خود، حفاظت از منابع آب زیرزمینی را بر مبنای آخرین یافته‌های علمی با نگرش احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی در اولویت قرار داده است. در این میان باید به یک نکته توجه کرد که اگر تمامی ابزار علمی و مدیریتی را به کار ببندیم و به بعد اجتماعی حکمرانی در مقوله آب نپردازیم، نخواهیم توانست بر بحران آبی ایجاد شده غلبه کنیم.


تعداد بازدید :  128