شماره ۳۰۷۴ | ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
صهیونیست‌ها به خیابان ریختند
وحشت از موشک‌های حزب‌الله در شهرک‌های اشغالی

روز گذشته صدها نفر از ساکنان شهرک‌های اشغالی در اعتراض به عملکرد کابینه نتانیاهو در مدیریت جنگ و تامین امنیت شهرک‌نشینان به خیابان‌ها ریختند. مطابق برخی آمارها از ابتدای جنگ غزه، حملات حزب‌الله لبنان سبب آوارگی 40درصد شهرک‌نشینان در شمال شده است.
خبرگزاری فارس در گزارشی با اشاره به تظاهرات ساکنان شهرک‌های اشغالی در تل‌آویو نوشته است: «کابوس چند ماهه موشک‌های حزب‌الله و فروپاشی جوامع شهرک‌نشینی در شمال فلسطین اشغالی،  دیروز، سه‌شنبه صدها صهیونیست را در این منطقه به خیابان‌ها کشاند تا خشم خود را از اهمال و ناکامی کابینه نتانیاهو به نمایش بگذارند. «همین الان بیدار شوید، اسرائیل در حال از دست دادن بخش شمالی است..موضوع فقط فروپاشی شهرک‌ها در عمق 9 کیلومتری مرز با لبنان نیست که شامل تمامی جولان و شمال از جمله صفد می‌شود که دیگر هیچ توریستی پایش را در آن نمی‌گذارد». این بخشی از سخنان رئیس شورای منطقه‌ای در منطقه مابوت هارمون یعنی بنی بن موبهار است.
 رسانه‌های اسرائیلی از برگزاری تظاهرات‌های صدها نفری در «الجلیل اعلی» و «الجلیل غربی» و به‌طور مشخص در تقاطع‌های اصلی شهرک‌های کریات شمونه، شلومی، متولا و... خبر دادند که در اعتراض به عدم برنامه‌ریزی تل‌آویو برای بحران در جبهه شمالی، فقدان امنیت و بودجه و ورشکستگی صاحبان کار و کشاورزی صورت گرفت. در جریان این تظاهرات‌ها، رئیس شورای منطقه‌ای الجلیل اعلی، گیورا زالتس گفت که این جنگ دارای دو تصویر برای پیروزی است.
 نخست بازگشت همه اسرا به منازل‌شان و دیگری بازگشت ساکنان به شمال و جنوب. «هر روز که بدون تحقق این تصاویر می‌گذرد، شکستی برای اسرائیل و پیروزی برای حماس و حزب‌الله است».
رئیس انجمن خط مقدم و رئیس شورای منطقه‌ای مات اشر، یعنی موشه داوودوویچ نیز از کابینه نتانیاهو خواست که «بودجه‌ای فوری برای شمال فروپاشیده» اختصاص دهد و برنامه‌ای برای بازگشت شهرک‌نشینانی که 7 ماه است آواره شده‌اند، تدوین و اجرا کند. رئیس شورای محلی شلومی گابی نعمان نیز اعلام کرد که این شورا به تظاهرات پیوسته و از اسرائیل جدا شده است تا «زمانی که تغییر اساسی و فوری در سیاست دولت ایجاد شود».
 وی افزود که بسیار سکوت کرده و به اندازه کافی تحقیر شده است. موضوع به یک یا دو نفر محدود نیست که مربوط به کوچ 80 هزار نفر است، بدون اینکه اطمینانی از آینده داشته باشند. پیشتر وبگاه اسرائیلی واللا اعلام کرده بود که در روز موسوم به «استقلال اسرائیل» مقامات منطقه شمالی فلسطین اشغالی با هدف اعمال فشار بر کابینه رژیم صهیونیستی برای اجرای وعده‌هایش، دست‌ به ابتکار عمل‌هایی خواهند زد که «اعلام  تشکیل کشور الجلیل و جدایی از اسرائیل» مهمترین آن است. صهیونیست‌ها هر ساله در تاریخ چهاردهم ماه می، اعلام استقلال موجودیت جعلی رژیم اسرائیل توسط دیوید بن گوریون را جشن می‌گیرند، تاریخی که یک روز بعد از آن به «یوم النکبه» (فاجعه اشغال فلسطین) معروف است.  آویچای استرن، رئیس اداره محلی در کریات شمونا نیز تایید کرد که «آنچه امروز اتفاق می افتد تازه آغاز ماجرا است» و ادامه داد: «اگر زندگی در شمال به حالت عادی بازنگردد و همه به خانه‌های خود باز نگردند، ما اطمینان داریم که زندگی در مرکز هم مثل همیشه نخواهد بود».
 رئیس شورای شهرک متولا دیوید آزولای نیز گفت: «دولت به سادگی تصمیم گرفت که تصمیمی نگیرد و کل منطقه شمالی، کشاورزی، گردشگری و شهرک‌نشینان آن را رها کرد».
رئیس شورای منطقه‌ای ماله یوسف شیمون گویتا نیز گفت: استقرار در امتداد خط مرزی شمالی دوران سخت و پیچیده ای را پشت سر می گذارد که متاسفانه بی‌سابقه است. به اموال و شهرک‌های تخلیه‌شده خسارات زیادی وارد آمده است و هنوز هیچ راه‌حلی وجود ندارد».


تعداد بازدید :  141