شماره ۵۱۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۶ اسفند
صفحه را ببند
مسكن موقت با قانون تسهیل ازدواج جوانان

براي كمك به جوانان و فرهنگسازي ازدواج سالم، تاكنون اقدامات عديده‌اي صورت پذيرفته است. اين‌که اين اقدامات خوب هستند يا بد، موضوعي است كه بايد كارشناسان بدان پاسخ گويند اما قبل از هر چيز بايد ببينيم چه اقداماتي در جهت تحكيم بنيان خانواده و ازدواج برداشته شده است؟ امروز نگاهي خواهيم داشت به قانون تسهیل ازدواج جوانان.
قانون تسهیل ازدواج جوانان
با توجه به افزایش جمعیتی که در دهه 1360 اتفاق افتاد افزایش جمعیت جوان در دهه 1380، مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت راهکاری برای ازدواج این موج جوان جمعیت کشور بیندیشد که در پی آن قانون تسهیل ازدواج جوانان در تاریخ 27/9/1384 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در تاریخ 7/10/1384 مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت. در این قانون وظایف متعددی برعهده دولت قرار داده شده بود که عمل به آنها می‌توانست گام بلندی در زمینه تسهیل ازدواج جوانان باشد. به‌عنوان مثال، دولت مکلف شده بود واحدهای ساختمانی با نام «مسکن موقت» احداث کرده و در اختیار زوج‌های جوان قرار دهد تا هریک از زوج‌ها به‌مدت حداکثر 3سال از این امکان استفاده کنند. همچنین، قانون‌گذار تسهیلاتی برای کاهش مشکلات سربازان متأهل از قبیل تعیین محل خدمت در نزدیک‌ترین مرکز نظامی محل سکونت و پرداخت مستمری بیشتر به سربازان متأهل در نظر گرفته بود. از سوی دیگر، صندوق اندوخته جوانان نیز جهت اعطای وام به زوج‌های جوان باید تشکیل می‌شد، اما این اتفاقات عملیاتی نشد و با گذشت 9‌سال از تصویب قانون تسهیل ازدواج جوانان، این قانون هنوز در پیچ‌وخم‌های اداری گیر کرده و آن‌طور که به‌نظر می‌رسد، راه‌گریزی از این پیچ‌وخم‌ها یا حتی بن‌بست‌ها نیست.
به‌منظور پیگیری این قانون، در جلسه چهل‌ونهم ستاد ملی ساماندهی امور جوانان که در‌ سال 91 در دولت دهم برگزار شد، تفویض تهیه پیش‌نویس اصلاحیه قانون تسهیل ازدواج به عهده مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری وقت گذاشته شد، اما با این وجود در دولت یازدهم پیگیری این قانون به‌ ستاد ساماندهی امور جوانان واگذار شد و اواخر تیرماه ‌سال‌جاری اعلام شد که قرار است در دومین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان درخصوص اصلاح این قانون تصمیم‌گیری شود، اما تاکنون خبری در این خصوص منتشر نشده است.
البته چندی پیش معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان درخصوص اصلاحیه قانون تسهیل ازدواج جوانان گفت: قرار است جهت اصلاح این قانون، کارگروه‌هایی در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تشکیل شود.


تعداد بازدید :  484