شماره ۵۱۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۶ اسفند
صفحه را ببند
زمانی برای نیکوکاری
جشن گلریزان و آزادی زندانیان در ازنا

ازنا شهرستانی که تنها 8 زندانی جرایم غیرعمد دارد در آستانه ‌سال‌نو چشم به راه سخاوتی است که زندان‌های این شهرستان را از وجود زندانیان دیه و محکومیت مالی خالی کند تا عیدانه‌های خیران این بار آبرو بخرد.
جشن گلریزان و آزادی زندانیان جرایم غیرعمد یکی از سنت‌های پسندیده در جامعه است که بر مبنای روحیه ایثار و جوانمردی و با هدف دستگیری از نیازمندان برگزار می‌شود. انجام این آیین و دستگیری از نیازمندان با تأکید فراوان دین اسلام و پیشوایان معصوم با پیشینه برگزاری در زورخانه‌ها جلوه‌ای ملی و مذهبی به آن بخشیده است که می‌تواند مانع بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شود. جشن گلریزان نه برای افراد مجرم بلکه برای انسان‌های آبرومندی برگزار می‌شود که ناخواسته با مشکلاتی از قبیل تصادف یا گرفتاری‌های مالی مواجه شده‌اند.
فریدون رواد، رئیس دادگستری شهرستان ازنا بیان داشت: ۱۵۴زندانی مربوط به شهرستان ازنا در زندان الیگودرز محبوس بوده که این افراد دارای جرایم مختلفی هستند. وی با بیان این‌که 8 نفر از این افراد به دلیل ارتکاب جرایم غیرعمد در زندان محبوس هستند، افزود: ۳ نفر از این افراد به دلیل تصادف و محکومیت به پرداخت دیه زندانی شده‌اند.
رئیس دادگستری شهرستان ازنا ادامه داد: این افراد یا بیمه‌نامه نداشته یا بیمه‌نامه سقف تعهدات را تکمیل نکرده و به دلیل عدم توانایی در پرداخت دیه در زندان محبوس شده‌اند. وی با بیان این‌که 5 نفر از این افراد نیز دارای محکومیت‌های مالی هستند، افزود: در مجموع برای آزادی این زندانیان جرایم غیرعمد ۴۸۵‌میلیون تومان نیاز است.  رواد با اشاره به ظرفیت محدود زندان الیگودرز و تعداد زیاد زندانیان این زندان اظهار داشت: دستگاه قضایی نیز تا حد امکان برای تقسیط بدهی‌های این افراد و درخواست اعسار با آنها همکاری می‌کند. وی با بیان این‌که در برخی موارد به دلایلی مانند عدم‌پرداخت اقساط بدهی مجبور به حبس این افراد هستیم، افزود: جا دارد در این موارد خیران به یاری نیازمندان بپردازند.  رئیس دادگستری شهرستان ازنا با اشاره به نزدیکی عید نوروز و ‌سال‌نو و چشم‌انتظاری خانواده‌های آنها یادآور شد: امیدواریم خیران این شهرستان مانند گذشته به یاری زندانیان جرایم غیرعمد   بشتابند.
علی کرمی، دبیر ستاد دیه شهرستان ازنا نیز اظهار داشت: از ‌سال ۸۷ تاکنون در شهرستان ازنا ۵ دوره جشن گلریزان برگزار شده است. وی با بیان این‌که در این جشن‌ها مبلغ ۱۲۰‌میلیون تومان به صورت نقدی جمع‌آوری شده است، افزود: کمک‌های غیرنقدی جمع‌آوری شده تاکنون نیز ۲۵‌میلیون تومان ارزش داشته است.


تعداد بازدید :  352