شماره ۵۱۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۶ اسفند
صفحه را ببند
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خبر داد
برنامه ملی کنترل سرطان تدوین می‌شود

شهروند| برنامه ملی کنترل سرطان در تهران و 10 استان کشور اجرا می‌شود. قرار است در برنامه ثبت سرطان جمعیتی که یکی از زیرساخت‌های اصلی برنامه ملی کنترل سرطان است، علت مرگ‌ومیر ایرانیان 35 تا 70‌سال آنالیز شود.
رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت که در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور صحبت می‌کرد، یکی از فعالیت‌های معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت را راه‌اندازی و احیای مرکز ملی تحقیقات علوم پزشکی عنوان می‌کند و می‌گوید: «تدوین برنامه ملی ثبت بیماری‌ها و پیامدهای سلامت برای حداقل 20 بیماری و تشکیل دبیرخانه برنامه توسعه ثبت در حوزه سلامت از دیگر فعالیت‌های این معاونت است.» معاون تحقیقات و فناوری همچنین از تدوین برنامه ملی سرطان در رابطه با پیشگیری، غربالگری، تشخیص و درمان و مراقبت‌های حمایتی خبر می‌دهد. «باید علل مرگ‌ومیر در میان افراد 35 تا 70‌سال را آنالیز کنیم.» ملک‌زاده در ادامه به انجام مطالعات کوهورت (همگروهی) کشوری در 10 دانشگاه علوم پزشکی کشور اشاره می‌کند. «در حال حاضر 10 کوهورت ملی داریم که 6 کوهورت شروع شده و بقیه در‌ سال آینده با همکاری و تعامل دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با یکدیگر شروع می‌شود.» وزیر بهداشت هم در این مراسم حاضر بود. او از مردم می‌خواهد تا آزادانه عملکرد وزارت بهداشت را نقد کنند. «ما اولین دستگاهی هستیم که در طول عمر کشور از مردم می‌خواهیم آزادانه عملکرد ما را نقد کنند و برگزاری همایش نقد عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت فرصت خوبی برای پاسخ دادن به انتقادات منتقدان است.»
اظهارات حسن‌ هاشمی در شرایطی است که او در ماه‌های اخیر به انتقادهایی که به حوزه سلامت و به‌طور ویژه طرح تحول نظام سلامت، واکنش نشان داده به‌طوری که 13بهمن‌ماه هم در وب‌سایت شخصی‌اش منتقدان طرح تحول را افرادی بیمار و تنگ‌نظر معرفی کرده بود. وزیر بهداشت با این‌که از مردم می‌خواهد که عملکرد این وزارتخانه را نقد کنند به هجمه‌های رسانه‌ای از سوی برخی از افراد مبنی بر چندبرابر بودن حقوق پزشکان ایرانی نسبت به پزشکان کشورهای خارجی اشاره می‌کند و می‌گوید: «باید به این سخنان دروغ پاسخ دهیم. جامعه پزشکی جامعه خاموشی است باید آنها را تشویق به حرف زدن کنیم و این کار باید از طرف انجمن‌ها و پزشکان صورت گیرد و از این طریق به جامعه پزشکی کمک کنیم.» او در ادامه سخنرانی‌اش، سیاست خارجی و سلامت را دو اقدام دولت یازدهم عنوان کرد و خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌گوید: «‌سال آینده باید با قوت و قدرت بیشتری کار را شروع کنیم و کارمان سخت‌تر است.»
وزیر بهداشت با بیان این‌که هنوز هم این نگرانی‌ها برای ادامه طرح تحول سلامت وجود دارد ادامه داد:  «امروز باید ما مطالبه‌گر جدی باشیم و به جای این‌که دیگران یا مسئولان و مجلس از ما سوال کنند چه کرده‌اید ما از آنها بخواهیم که برای ادامه و استمرار طرح تحول سلامت چه کرده‌اند.» هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به حوزه پرستاری اشاره می‌کند. «باید به پرستاران و گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی توجه کنیم، بخشی از اتفاقات اخیر سیاسی است و حتما روسای دانشگاه‌ها باید نسبت به این موضوع حساس باشند چرا که هیچ‌کس به خود اجازه نمی‌دهد که نسبت به حقوق جامعه پرستاری و سایر گروه‌های پیراپزشکی کوتاهی صورت گیرد.» او با بیان این‌که تمام تلاش و چانه‌زنی‌های لازم را برای ارتقای وضع حقوقی پرستاران و پرداخت کارانه‌ها انجام دادیم تأکید می‌کند: «بخش مهمی از این مشکلات به این دلیل است که حقوق پایه وزارت بهداشت را پایین در نظر گرفته‌اند به‌طوری که این وزارتخانه از نظر حقوقی در بین دستگاه‌های دولتی رتبه سیزدهم را دارد و اگر اعضای هیأت علمی را از مجموع حقوق‌بگیران کم کنیم جز یکی، دو وزارتخانه آخر خواهیم بود.» وزیر بهداشت در مورد مشکل کمبود نیروی پرستاری، ایجاد شرکتی از زیرمجموعه هیأت امنا که به صورت کشوری تأمین نیرو کنند   را موثر عنوان می‌کند.


تعداد بازدید :  151