شماره ۵۱۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۶ اسفند
صفحه را ببند
رئیس‌جمهوری به مناسبت روز درختکاری یک اصله درخت کاشت
راهی جز آشتی با محیط‌زیست نداریم

شهروند| باز هم روز درختکاری، باز هم کاشت درخت. دیروز 15 اسفند، روز درختکاری بود و هفته منابع طبیعی و آبخیزداری آغاز شد. به همین مناسبت هم بود که پنجشنبه گذشته، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در آستانه گرامیداشت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی و آبخیزداری یک اصله نهال کاشت. او صبح پنجشنبه در محوطه سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی تهران به مناسبت گرامیداشت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی یک اصله نهال غرس کرد. روحانی در این مراسم گفت: «می‌توانیم با برنامه‌ریزی دولتی و مردمی با خطراتی که محیط‌زیست ما را تهدید می‌کند، به خوبی، علمی و حساب شده مقابله کنیم. باید تصمیم بگیریم حداقل یک درخت را غرس کنیم چرا که این موضوع نه‌تنها برای زیبایی کشور ما بلکه برای حیات و زندگی‌مان الزامی است و باید به محیط‌زیست و مقررات آن احترام بگذاریم.»
او ادامه داد: «روز درختکاری و هفته حفظ منابع طبیعی یک ایام نمادین برای ما و دارای این پیام است که امروز هیچ راهی جز آشتی با محیط‌زیست وجود ندارد. باید به قوانین و مقررات توجه کنیم و به آیت‌های خدا که درواقع همه درختان، مراتع، زمین و آسمان نشانه‌های الهی هستند، احترام بگذاریم.»
روحانی با تأکید بر این‌که باید بدانیم پایداری زندگی و سلامت ما وابسته به محیط‌زیست است، گفت: «شاید به ظاهر در گذشته این چنین بوده که کاشت درخت یک امر برای زیبایی محیط و مستحب تلقی می‌شد اما امروز دیگر اینچنین نیست درخت‌ها با ما زندگی می‌دهند و اکسیژن ما را تأمین و هوای محیط ما را سالم می‌کنند. در روایات آمده که پیامبر و ائمه هدی به مسأله درختکاری و زراعت توصیه و خودشان به آن عمل کرده‌اند تا به ما نشان دهند که این سنت حسنه تا چه حد اهمیت دارد.»
او گفت: «این روزها بهتر لمس می‌کنیم که مشکلات زیست‌محیطی چه فاجعه‌ای به بار می‌آورد و چگونه زندگی هموطنان‌مان را با زحمت و گاهی با خطر توام می‌کند. در همین هفته‌های گذشته شاهد بودیم که در استان‌های جنوبی و غربی، ریزگردها تا چه حد زندگی روزمره مردم را تحت فشار قرار داد.» روحانی با اشاره به معضلات زیست محیطی همچون خشک شدن تالاب‌ها و تغییرات اقلیمی در سطح جهان، ادامه داد: «الگوی ریزش‌های آسمانی نسبت به گذشته تغییر کرده و ما باید تلاش کنیم تا جلوی فجایع محیط زیستی را بگیریم و این امکان‌پذیر است.» رئیس‌جمهوری با تأکید بر این‌که نیاز به تکنولوژی، سرمایه‌گذاری و مدیریت درست داریم، گفت: «احیای فرهنگ آشتی انسان‌ها با محیط زندگی از همه اینها مهم‌تر است و این کار فرهنگی باید هم با زبان و هم با عمل انجام شود. در ایام عید مردم ما به شهرها و مناطق مختلف سفر می‌کنند و همان‌طور که از طبیعت و سرزمین زیبای ایران لذت می‌برند، مردم باید خودشان حافظ محیط‌زیست باشند. گاهی می‌بینیم که گروهی برای تفریح در نقطه‌ای جمع می‌شوند و هنگام رفتن از آن‌جا این وظیفه مهم را فراموش می‌کنند، آشغال‌هایی که طی چند ساعت در اطراف‌شان به زمین ریخته‌اند را جمع کرده و در سطل زباله بریزند. بسیاری از آتش‌سوزی‌ها و آلودگی‌های محیط‌زیست، به دلیل رعایت نکردن همین مقررات و قوانین است.»


تعداد بازدید :  357