شماره ۵۱۸ | ۱۳۹۳ شنبه ۱۶ اسفند
صفحه را ببند
خبر

با ارزش‌ترین گنجینه‌های باستانی عراق تخریب شدند
یورش داعش به شهر باستانی نمرود
شهروند| پس از نابودی موزه موصل نیروهای شبه‌نظامی موسوم به داعش این‌بار با بولدوزر سایت‌های باستان‌شناسی مشهور را در شمال عراق نابود کردند. برخی آثار این سایت از مهمترین یافته‌های قرن بیستم تلقی می‌شوند.
به گزارش chn به نقل از نیویورک‌تایمز نیروهای داعش با استفاده از تسهیلات و وسایل نقلیه سنگین نظامی سایت‌های باستانی موسوم به شهرباستانی «نمرود» را در شمال این کشور تخریب کرده‌اند.
در بیانیه‌ای که اخیرا از سوی وزیر گردشگری و میراث باستانی عراق منتشر شده هنوز آماری که نشانگر وسعت تخریب‌های صورت گرفته باشد، ارایه نشده و تنها اشاره شده که این گروه با اقدام جدید خود پس از حمله به موزه موصل، همچنان به نبرد با خواست و اراده جهانی و جریحه‌دار کردن احساسات انسانی ادامه می‌دهد. شهر باستانی «نمرود» دومین پایتخت تمدن آشور است که حدود 900‌سال پیش از میلاد در منطقه‌ای که اکنون در قلمرو عراق قرار دارد، شکل گرفت و در آن روزگار از بزرگترین قدرت‌های منطقه‌ای بود. این شهر که در ‌سال 612 قبل از میلاد نیز تخریب شده بود در کنار رودخانه دجله در جنوب شهر موصل قرار دارد که ماه ژوئن گذشته به دست نیروهای داعش افتاد. این در حالی است که کشف گنجینه‌های باستانی در مقبره سلطنتی نمرود در اواخر دهه 80 میلادی یکی از مهمترین یافته‌های باستان‌شناسی در قرن بیستم بود. پس از این‌که عراق در‌ سال 2003 مورد حمله قرار گرفت، این گنجینه در حالی‌ که در فضایی مخفی درون محوطه فاضلاب زیر خزانه بانک مرکزی پنهان شده بود، دوباره کشف شد.
طبق همین گزارش تخریب آثار باستانی اکنون در یکی از بزرگترین شهرهای باستانی منطقه میان رودان (بین‌النهرین) صورت گرفته که یادآور تخریب مجسمه غول پیکر و باستانی بودا در افغانستان و به دست طالبان است. سال گذشته نیز افراطیان داعش مسجد حضرت یونس و نیز مسجد دیگری به نام حضرت جرجیس را که دارای ضریح مورداحترام در موصل هستند، تخریب کردند. آنان همچنین اثر باستانی دیگری به نام مناره 850ساله موصل به نام مناره کج موصل را نیز می‌خواستند نابود کنند که با مخالفت مردم محلی و احاطه این اثر از این کار باز ماندند. افراطیان داعش هم‌اکنون یک‌سوم عراق و سوریه را در دست دارند و به دیگر سایت‌های باستان‌شناسی و مذهبی نیز حمله کرده‌اند. بسیاری معتقدند که هدف اصلی آنان پاک کردن تاریخ و هویت مردم منطقه است.
به گفته «سوزان بات» از باستان‌شناسان و رئیس تیم مرمت آثار باستانی در کالج باستان‌شناسی اریزونا که مدت 2سال در این سایت باستانی در کار استحکام‌بخشی و مرمت آثار بوده، شهر تاریخی «نمرود» یکی از چهارشهر و پایتخت اصلی تمدن آشور است که در برخی علوم از جمله پزشکی، ستاره‌شناسی، کشاورزی، تجارت و بازرگانی مهد نخستین دوره‌های آموزشی و کهن‌ترین دست‌نوشته‌های بشری بوده است. به گفته او مردم این آثار را با آثار و گنجینه‌های « توتنخ آمون» در مصر مقایسه می‌کردند. این در حالی است که موزه ملی عراق در بغداد هفته گذشته پس از 12‌سال نخستین‌بار توسط نخست‌وزیر این کشور به روی عموم مردم باز شده است. «جک گرین» متصدی و رئیس موزه و موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو و متخصص هنر و تاریخ عراق نیز پیرامون حوادث اخیر در نابودی آثار باستانی عراق گفت که این گروه شبه‌نظامی ظاهرا هرگونه اثر تاریخی را که با فرهنگ و اعتقادات خودشان مطابقت ندارد، نابود می‌کنند.
او افزود: آنان با تخریب عمدی میراث‌فرهنگی و تصویرهای به‌جا مانده از تمدن هزاران‌ساله مردم قصد دارند تاریخ و هویت مردم عراق را چه در گذشته و چه امروز کاملا محو کنند زیرا این اقدامات تأثیر بسیار بزرگی بر میراث‌فرهنگی در کل منطقه خواهد گذاشت. او گفت: داعش تاکنون بیشتر اشیا و آثاری که قابل فروش است را غارت کرده و دیگر آثار بزرگ و غیرقابل حمل را در محل تخریب و نابود می‌کند.

  مهلت ثبت‌نام جریمه سربازی تا پایان‌ سال تمدید شد
شهروند| مهلت ثبت‌نام برای طرح پرداخت جریمه به جای انجام خدمت سربازی برای مشمولان دارای هشت‌سال غیبت و بیشتر از آن تمدید  شد.
سردار ابراهیم کریمی، جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا با اعلام این مطلب گفت: با توجه به استقبال صورت گرفته از طرح پرداخت جریمه ریالی به جای انجام خدمت سربازی برای مشمولان دارای هشت‌سال غیبت و بیشتر، تصمیم بر آن شد تا مهلت مراجعه متقاضیان برای ثبت‌نام تا پایان امسال تمدید شود.  او با اشاره به استقبال انجام شده از اجرای این طرح گفت: تنها در دو روز گذشته میزان مراجعات به‌حدی بود که روزانه بیش از 12‌هزار نفر برای ثبت‌نام اقدام کردند. براساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده دیروز هم یکی از شلوغ‌ترین روزهای ثبت‌نام در دفاتر پلیس10+  بود. به گفته وی از زمان اجرای این طرح یعنی 15 بهمن‌ماه تا روز پنجشنبه بیش از 210‌هزار نفر برای ثبت‌نام اقدام کرده‌اند. کریمی با بیان این‌که بعد از ثبت‌نام و ثبت درخواست مشمولان دیگر نباید به دفاتر پلیس 10+ و سازمان مراجعه کنند، خاطرنشان کرد: در مرحله دوم طرح امکان ویرایش اطلاعات و نیز انصراف از درخواست را فراهم خواهیم کرد و آن را طی فراخوانی به اطلاع متقاضیان می‌رسانیم. همچنین تک‌تک مراحل نیز از طریق پیامک به متقاضیان ارسال خواهد شد.


تعداد بازدید :  465